Totalt antall sidevisninger

lørdag 10. september 2016

2016-09-03 Skara karpfestival - Dag 1

FK TOPP med Stig Borlinger i spissen arrangerer Skara Karpfestival. Dette er en av konkurransene jeg setter høyest for sesongen. Kun vært med en gang før selv, og det var tilbake i 2013. Har gledet meg til å komme tilbake siden da.

Jeg og Tonje dro bortover på fredag på dagen. Stig hadde ordnet med hytter til alle som ønsket det.

Kom frem relativt tidlig og fikk hilst på folket. Og ikke minst gratulert Kent Adell med hans individuelle bronsemedalje fra EM i Nederland. Ble sitte å skravle med en gjeng svensker på terassen forran hytta vår. Kay, brodern, Finn E og Dag E kom etterhvert også, så da var vi alle fra Norge på plass.

Sistgang så ble Tonje nr.2 totalt fra det som nå er peg 3 i vannskidammen, men der tror jeg vindretningen styrer mye hvor fisken er, så nødvendigvis ikke den peggen jeg ønsker om jeg havner i vannskiparken.


I store dammen er det vel flere pegger som er hotte. Sist jeg var med vant Sandberg fra det som nå er peg 12. "Badestranda" som man nå kan fiske fra peg 14 har vel alltid levert bra selv om den egentlig ikke ser så fin ut. Peg 16, piratskipet, har sjørekorden med 57 kilo. Det som nå er peg 25 var visst veldig bra i fjor. Mange muligheter altså.

Pegger jeg ikke vil ha er 28,29 og 30 på brygga. Peg 23 og 24 ser heller ikke optimale ut. Ser ut til å være litt innesperret. Kan stå bra med fiske der, men gjør det ikke det, så er det ikke så lett å få dratt noe ny fisk inn der heller.


Da det var min tur til å trekke så kom peg 19 opp av hatten. Nede i siste dammen nede til høyre. Spennende. Øy rett frem, bru fra dammen ved siden av halvt høyre, og en lang "kanal" nedover til venstre ut mot den større delen av dammen.

På peg 20, og eneste andre personen i dammen ble Robban fra Skåne. Han når ikke noen av disse 2 øyene med TAP, men har mere vann forran seg som kan inneholde fisk. Antagelig en bedre plass til matchfiske om det skulle bli det iallefall.

Tonje havnet innesperret på peg 23. Får bare krysse fingrene for at det står endel fisk lengst inn i den dammen. Finn havnet rett bak/ved siden av meg på peg 18. Ingen anelse om den plassen er bra eller ikke. Brodern havnet på peg 22. Mye vann å fiske i mot peg 21. Dag E havnet på peg 29, midt på brygga. Ikke et drømmetrekk er jeg redd.

Jeg startet å rigge meg til på peg 19. Var store steiner som "land", og måtte fiske i bunnen av disse i margins, for var alt for bratt til å presentere noe agn på dem. Samme steiner var det på øya jeg hadde rett forran meg. I bunnen av steinene var det kun 10 cm grunnere en det dypeste jeg klarte å finne på peggen min noe sted.

La en plass rett frem ved siden av øya på 13 meter. La også en plass på 11 meter midt i kanalen til høyre i det dypeste vannet, og siste plassen la jeg på topp 6 halvt venstre i "margins". La den såpass nærme meg slik at jeg enkelt kunne loosefeede på denne for hånd gjennom dagen. Rigget også opp match som jeg tenke å kaste mot sundet ved siden av/under brua.

Koppet i litt fòr og partikler både på 13 og 11 meters plassen. På 6er plassen loosefeedet jeg bare 4-5 mais sånn ca hver 5 min.

Startet å fiske hovedplassen på 13 meter. Gikk vel 15-20 min, så fikk jeg en 2hg der. Byttet til 11 meters plassen. Loosefeedet 4mm hardpelelts der for å prøve å lokke dem inn på lyd. Fikk en 2 hg der ettervert også. Bra. Da har jeg 2 plasser som "leverer". Fikk ikke noe mere, og kjente ikke noe på 6ern. Tilbake til 13 m plassen, og der var det fisk emd en gang nå. Fikk en på over kiloen. ut igjen, og fikk ennå en på kiloen. Og en til på neste utlegg, men så ble det dødt. Koppet i mere mat og prøvde 11 meter igjen. Ikke noe der. Ikke noe på 6ern. Gikk tilbake til 13 meter, men ikke noe der ennå. Prøvde å kaste match mot brua, men ingenting.

Fikk faktisk aldri noe på match mot brua. Overraskende. Fikk heller aldri noe mere på 11 og 13, og 6ern kjente jeg aldri noe på. Men startet å match ned mot sundet på øya til venstre, og der var det en og annen fisk å "dobbe". Bare å kaste rundt. Somregel tok dem på on-the drop, men var en og annen som tok etter at fallet var ferdig også.

Så siste timen klarte jeg å skrape sammen 13 fisker på matchen nedover der. Blandet halvstort og smått. Mest smått da. Endte på 18 fisker. Viste seg å veie 7340 gram. Snitt på 407 gram.




Robban på andre siden av dammen vi satt i hadde kommet igang med matchfisket tdligere, og han knuse meg. Veide inn respektable 20 kilo. Finn sleit med å få noe på peg 18 og fikk kun 2 kilo. Men plassen ved siden av han, peg 17, leverte bedre. Mårten som satt der fikk 18,3 kilo hvorav 10 fisker siste 30 minuttene.

Fra der jeg satt kunne jeg se peg 21, og så at han dro fisk hele dagen. Litt små, men veldig mange. Veide inn 30.940 gram. Stig på peg 25 hadde også dratt bra. 26 kilo. Brodern på peg 22 hadde ikke fått all verden. Hadde vel forsåvidt 1 mere en meg i antall, men veide kun 5820. Var matchen som leverte flest fisker for han også. Tonje var som forventet innesperret inne i den kroken. Kun 2,9 kilo. FIkk vel dem fiskene som sto der.

Så 1 stk over 30 kilo, 2 til over 20 kilo, yttligere 2 til over 10 kilo, og resten udner 10 kilo, i den store dammen. Litt trått altså, men tror alle storkoste seg uansett. Blir vel bedre drag i morgen vel.


I vannskidammen var det vel så bra, men desverre også 3 mann som sleit veldig og kom seg ikke over kiloen. Peg 1 vant med 22 kilo. Peg 10 17 kilo og peg 9 11,3 kilo. Peg 6 virket kjip. Langt ut til øya med match, og vaiern står ekkelt til. Er noe vannplanter på TAP-avstand, men sto tydeligvis ingen fisk der idag.


Nye tak i morgen. Gleder meg som en unge!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment