Totalt antall sidevisninger

søndag 21. mai 2017

2017-05-20 Bäggtjärn - 10 timmers

3je året på rad jeg og Tonje er med på denne 10-timers konkurransen i Storfors. Ikke veldig mye fisk her, men sitter man rett så er det mulig å dra opp mot 60-70 kilo på 10 timer. Mere normalt er vel 20-40 kilo da.

Man ønsker gjerne å trekke en av dem 3 peggene lengst til høyre på startsiden, og idag var det peg 10, 9 og 8. Peggene på andre siden er også helt ok, iallefall dem lengst ut i sjøen. Peg 1 og 2.



Trakk som lag nr.3 tror jeg det var. Og opp av hatten kom peg 10. Kant høyre. Veldig fornøyd med det. Skulle jeg og Tonje endelig klare å klatre helt opp på toppen etter å ha blitt nr.2 dem to første årene vi var med her?

Første året vi var her så vant Enströms på det jeg idag tror er peg 8, evt 7. I fjor så vant Patrik og Andy, og også da tror jeg det var peg 8, evt peg 9. Men mente uansett at kant høyre ut mot sjøen må da være bra? Eller?

Satte først opp ei feederstang med blysøkke for å lodde dypet på 30, 40, 50 og 60 meter? Må finne denne kanten som det er så viktig å ligge utenfor. Problemet var bare at jeg fant ingen kant. Søkket brukte like lang tid å komme ned til bunn på alle lengdene jeg testet. Jaja, da legger vi oss på behagelige 40 meter da.

Rigget da opp spodstanga, og 2 feeder til 40 meter. Ei feederstang til uten klips som jeg kunne kaste 50-60 meter om jeg måtte ute å leite etter fisk, og tilslutt en slider som jeg også la på 40 meter. Hadde 3 matchstenger til klare i baggen om det skulle behøves. Er veldig langgrunt her, så igrunn ingen tro på å få en eneste mort eller lignende på toppknytt, så satt ikke opp noen av dem.

Starten gikk, og spoddet ut 6 store feedere med endel mat i. Ville ikke legge i for mye fra start i tilfelle det ikke var all verdens av fiske. Hadde bestemt meg for å la vært kast være 5 min lange første timen om jeg ikke fikk noe. Dette for å sakke men sikkert bygge opp et fòrområde i tillegg til det jeg spoddet.

Skjedde ikke en dritt for meg og Tonje første timen. Finn Erik hadde fått ei brasme eller 2. Etterhvert fikk MM Patrik også fisk, men dette var mye mindre skimmerne en brasmene Finn fikk. Ettersom det ennå ikke hadde kommet noe fisk fra Høyre, så var det på en måte positivt at fisken så ut til å nærme seg fra venstre.

2 timer hadde gått, men fortsatt ikke livstegn. Ikke etter 3 eller 4 timer heller. Hva i all verden skjer? Likte ikke at det ikke var en kant utenfor oss, men hadde da troa på å få noe alikevel, men nå begynte jeg jaggu å tvile. Men etter 4.12 så fikk jeg et napp og kroket den. Kjentes ut som litt bedre fisk, så da er det vel brasme eller skimmer. Men så fighten den litt mere aggresivt en skimmers, og det viste seg å være en abbor på kanskje 4 hg.


Hadde faktisk noe smånapp på neste kast også, men bommet. Hadde troa nå, så ut igjen. Hadde et fint drag, men ingenting. Veivet inn og da var kroken borte. Snodig. Bruker ikke ha skader på fortommene mine. Rett etterpå hadde Tonje sitt første napp, og fikk den inn. Ei gjedde på ca 4-5hg. Tror faktisk det var den som var hos meg ført og beit av fortommen mine før den gikk til Tonje. Hu sendte håven til meg for å ta av denne gjedda med så mye tenner. Tok ut kroken, men så sprella den ut av henda mine og landet på utsiden av keepnettet. Så den kløna jeg bort. Skulle gjerne hatt den i keepnettet, for gjedda teller på denne konkurransen. Jaja, bare å jobbe på videre.

Ble dødt etter disse 2 rovfiskene. Finn var oppe i 8 brasmer etter 5 timers fiske. Prøvde den andre stanga å kastet 10, 20 og 30 meter lenger en hovedpalssen, men ingenting. Så tilbake til hovedplassen. Latt hvert kast vare i 15 minutter. Ville ikke ha altfor mye mat utpå der.

Neste napp kom etter 9 timer, og tror du jaggu ikke det var ei ny gjedde. 4-5 hg denne også. Fundrer meg ikke om det var den samme som jeg kløna uti for Tonje. Men nå havnet den i keepnettet iallefall.

Etter 9.45 fikk jeg et nytt napp, og denne gangen var det rett art. En 3 hg skimmer. Ut igjen, og napp etter 1.03 på stoppeklokka. Det betyr at det er endel fisk der, ettersom dem finner krokagnet så kjapt. Men bommet på denne. Ut igjen, men utrolig nok kjente jeg ikke noe mere. Så var dem 10 timene over. 10 av dem mest frustrerende timene jeg har fisket noengang.

Peg 1 på andre siden vant med 26 kilo. Finn hadde brukbart med brasmer, og brodern hadde vel 4 stk. Så dem tilsammen hadde 18,5 og ble nr.2. Neste lag hadde 17, så datt det ned til 10 kilo. Jeg og Tonje ble egentlig sist, men Chefen og P-O hadde bråttom, så dem tømte tilbake sine ca 2 kilo og dro hjem. Så da fikk jeg og Tonje 9.plassen istedet.




Resultatene er hentet fra: http://www.sfkwasa.se/dokument/resultat/Resultat_20170520.pdf

Fint vær hadde vi da iallefall...

Jeg hadde klokketroa på peg 10 FØR start, men ønsker aldri å trekke den peggen igjen. Vil veldig gjerne ha den kanten å fiske utenfor. Så nye ønskepeggen er der 8ern nå nå, evt peg 1 og 2. Peg 9 er også grei. Skuffet over Bäggtjärnen akkurat nå, men kan vel garantere at lysten for revansje i denne sjøen er stor når tiden for å melde på lag til neste års konkurranse står for døren.

Grattis til pallplassene, så sees vi igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment