Totalt antall sidevisninger

tirsdag 26. september 2017

2017-09-06 Treningsuka nasjonsVM i Belgia - Dag 3, 4 og 5

Onsdag 6.sept
Idag er det box 26 som gjelder. Det er da D-seksjonen til helga. Bulgaria til høyre for oss, og dem satt vi ved siden av igår også. Dem har fisket endel etter gobi på 2-3 meter toppknytt. Vi har kun sett på gobi som plagsom så langt. Umulig å koppe i mark virker det som, for da kommer gobi'en med en gang. Dem kommer mye på jokers også, men ikke fullt så ille syns jeg. Gobi har tenner, så er en "predator", så da vil det jo si at den liker proteinrik mat, aka mark og jokers.


Fikk dårlig idag. 3 vettuge fisker og 20 gobi eller snørrgjørs i tillegg. Uff å fy. Testet med 50% fòr samt caster og hamp i fòret, så kan vel hende jeg mettet det som var av vetug fisk forran meg. Men det er jo en del av gamet. Finne ut av det som fungerer, og ikke minst finne ut av det som IKKE fungerer.


Krzy hadde en meget bra start med opp mot 10 pene morter første timen, men så ble det dårlig for han også.


Da det ble dårligere for Krzy så var det Andrzej som satt på hans venstre side som startet å plukke litt pene morter.


Bra at gutta klarte å plukke litt mort idag, men hjelper jo ikke så veldig mye da, ettersom dem ikke hadde noen anelse om HVORFOR dem hadde fått greit med mort idag. Dem får jo prøve å gjøre det samme i morgen igjen å se om dem leverer igjen da.

Andrzej hadde mest med 2,5 kilo, mens Krzy hadde 2 kilo. Resten av oss hadde vel rundt 1 kilo.

Etter hovedøkta fra 10-14 så var det flere på laget som ville på en lokal fiskebutikk. Jeg hadde ikke noe interesse av det. Krzy sa at ene av bulgarerne hadde rundt 3-4 kilo med gobi, så jeg tenkte å bruke andre økta på å prøve å finne ut av denne gobien. Ser dem rundt oss som fisker dem på toppknytt får relativt mange, men veldig dårlig snitt. Dem vi får når vi fisker etter mort er store. Men man kan jo ikke fiske dem så langt ut, for det tar for lang tid. 

Bestemte meg for å teste på topp 5. Brukte en 3 grams dupp, for at det skulle gå fort. Tror ikke disse gobiene er noe finspisere akkurat. Må også prøve å finne ut om jeg må koppe for å være presis, eller om jeg kan kaste ballen rett på innsiden av duppen, som da vil gå mye fortere en å koppe.

Startet å fiske, og var veldig bra drag fra start, 2-3 fisker i minuttet, og bra snitt. Hadde vel 40 etter 20 minutter. Men ble sakte men sikkert dårligere. Etter 1 time hadde jeg vel 80 på telleren. Så fortsatt hadde jeg et snitt på over 1 i minuttet da. Krzy og Leszek satt bak meg å så på siste 20 minuttene. Vi veide fisken, og dem snittet på 17,75 gram. Så skulle man klare å snitte på 1 i minuttet i 4 timer, så vil det kunne gi 4250 gram. Og ut fra det vi ser så vil det være en kanonvekt i helga.



Vi får ikke til morten, så vi må se hva vi kan få til på gobi. Absolutt ikke ofre resten av treningstiden på disse, men iallefall sikre at alle 5 på laget får testet slik jeg fisket idag, og føler seg komfortable med med metoden. Viktighet av nøyaktighet på TAP, relativt tungt tackel for hurtighet etc etc. Og vi må prøve å finne ut hva som er rett måte å fòre til gobi. Koppe eller kaste? Kun leem med klipt mark evt joker, eller en blanding av begge?

Brukte endel tid på lagmøte onsdag kveld på å prate oss gjennom dette. Valgte at vi skulle fiske 3 halvtimer hver på rotering. Ville ikke vise for mye om dette skulle vise seg å være en bra metode for helga. Ikke helt optimalt at vi skulle sitte ved siden av Sverige i morgen, for vi vil jo gjerne slå dem til helga, men vi har kun tiden av veien for å få finslipt metoden, så måtte bruke endel tid på dette i morgen.

Torsdag 7.sept
Box 20 på oss, og Svenskene i box 19. Vi fikk testet gobi idag, og iallefall jeg, Finn E og Krzy fikk brukbar fart på dem. Alle oss lå på over 1 i minuttet. Andrzej ville absolutt se hva han fikk til med toppknytt istedet for TAP som jeg mente var helt avgjørende for å få det rette snittet. Han lå da kun på halve snittet, og ennå værre kun halve antallet i tillegg. Men vi har en dag til i morgen, så da kan han teste TAP da, så han er komfortabel på dette før helga.

Jeg fikk litt mort på dem 2,5 timene jeg ikke fisket gobi også. Men igjen vet jeg ikke hvorfor jeg fikk bedre idag enn f.eks igår, og da hjelper det jo lite. Satt ved siden av Håkan $ og jeg fikk da klart mere en han, både med gobi og mort, så kunne se ut som også Sverige i likhet med oss sliter med denne belgiske kanalen.


Senere på dagen var det tid for åpningssermoni. Særeste innslaget jeg har sett på en åpningssermoni noen sinne. Noe folk i særdeles store hatter og noen tunge tresko gikk rund å kastet appelsiner til dem oppmøtte. Meget spesielt.



Fredag 8.sept
Box 37. Ungarn i box 38. Ryktene hadde det til at det skulle være endel mere mort på denne seksjonen. Kommer det inn ny fisk på strekka fra resten av kanalen så må dem jo komme til E-seksjonen ført, så låter jo logisk.

Idag var planen til laget å bare fiske det man selv følte seg komfortabel med. Det betyr jo at dem fleste gikk for gobi. Jeg satt kant i vår boks og hadde ikke helt ukjente Erdei Attila som nabo. Jeg startet å fiske gobi og fikk bra i en times tid. Vanskeligere i time 2. Erdei hadde så si ikke fisk første 2 timene, men siste 2 så startet han å plukke store morter. Han roterte på 3 forskjellige tackler. En vanlig Jean Francois, en liten flatdupp og en kulepenndupp. Tror han var småimponert over gobifiskingen min, og jeg var imponert over mortfiskinga hans. Han hadde mere vekt en meg idag. Han kom faktisk bort å spurte hvor mye gobiene mine veide etter økta, og så ikke noen grunn til å ikke gi han den informasjonen.


Jeg fisket myyye etter mort etter Erdei startet å få mort, så ble jo da selvsagt ikke all verdens gobi på meg. Krzy hadde fisket gobi i 2,5-3 timer og hadde 211 stk mener jeg det var. Bruker man gangetabellen så ville han lett klare 4 kilo + i helga. Kan fort være at denne gobifiskinga kan gi resultater i helga, men vi får se.

Første konkurransedag i morgen, og vi skal sitte som følger:
A - Finn Erik
B - Niklas
C - Andrzej
D - Krzysztof
E - Tommy

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment