Totalt antall sidevisninger

torsdag 8. februar 2018

2018-02-03 Myskastevne nr.3 - Goksjø

SFK Pimpel Sør med Kjell Robert i spissen er arrangør av dagens myskastevne på Goksjø. Artig å se at mange fra Pimpel Sør stilte opp sammen med Kjell Robert for å arrangere stevnet. Fisket denne sjøen 2 ganger før, men ingen av dem har vært myskastevner. Vet jo det er mye abbor i sjøen, ellers er det sørv og vederbuk i sjøen også. Og siste årene har det dukket opp mort her i tillegg.

Sørv er ikke en art man normalt får så mye av på isen. Er vel kun 1 gang jeg har fått det før og det var en konkurranse på Sulvika i Arvika. Var en vanlig konkurranse, men ettersom sørv er å anse som en litt eksotisk fisk for en som er oppvokst på Kongsvinger så dreit jeg i konkurransen og ble sittende å fiske småsørv. Fikk vel en 70-80 stk. Vederbuk har jeg aldri fått på isen. Mort er mort, men den har ikke vært så lenge i sjøen, så usikker på hvilke mengder og også størrelse på dem man kunne forvente.

Fikk tilsendt noen bilder fra Kjell Robert på våren i fjor da han var å testet denne sjøen som et potensielt myskastevnevann. Fikk bilder som viste både vederbuk, sørv og mort, så det virket jo veldig spennende. Fine fisker også. Så ut til å være over hektoen alle fiskene på bildene.

Vi ble 30 stk idag. Litt lavt antall kanskje, men tror vi i myskemiljøet foreløpig skal være fornøyde sålenge det dukker opp et sted mellom 30 og 50 myskere på hvert stevne. Rutene lå i den vika utenfor den normale starten. Vi skulle fiske den ruta som lå på andre siden av vika først. Bunnforholdene skulle være relativt jevne. 2,5-4 meter over hele ruta sånn ca.

Aner ikke om det er noe bedre i den ene eller andre delen av ruta, så ikke så farlig hvor jeg startet tror jeg. Fortsatt midtvinters, så hadde vel mest troa på å få fiska dypest mulig. Ikke så troa på at fisken går grunt eller høyt i vannet riktig ennå.

Startet sammen med Riksen, Jonny og Tonje. Fòret opp første hullet ganske nært hjørnet på ruta og brukte den andre pinnen til å prøve å leite opp noe fisk. I hull nr. 6 eller 7 fant jeg vel noe småabbor. En og annen på opp mot 40 gram også. Satt å speidet rundt meg om det var noen andre som fikk noe, eller om det startet å klynge seg i andre enden på ruta, men virket som dem fleste sleit med å få noe fisk.

Etterhvert gikk de tpå en bedre fisk. Tok ingen sjanser, så hånddro den på 0,08mm sena. Viste seg å være en sørv på ca 150 gram. Sterke fisker disse sørvene. Sørv er en stimfisk, så håpet på å dra flere, men var rett tilbake til småabbor. Begynte å dø ut også, så jeg valgte å dra på tur for å leite opp mere fisk. Var ute hos Cato som satt ute på sperringa, men så ikke han fikk noe, og jeg kjente ikke noe selv, så søkte videre. Så at Jonny plukka litt, så dro i retning han. Riksen satt også der og fikk en og annen småabbor. Fant litt småabbor selv der. Og fikk en 100 gram abbor litt ut av det blå der også. Ble fiskende i dette ompådet siste 15 minuttene.

Endte på 41 abbor og 1 sørv. Var å pratet med Jonny etter slutten og han hadde jo fått 5-6 storabbor på 150 gram og oppover, så han kom jo til å mose meg. Viste seg også at Cato og Thomas hadde plukket feitmort. Aiaia. Fjellis hadde avsluttet ute hos dem, og sneket opp noen store morter. Morter helt opp i 350 gram faktisk. Mine 42 fisker, hvorav jeg anså 2 som bonuser, veide 1085 gram. Til sammenligning veide Fjellis sine 9 fisker 1490 gram. Jeg skulle ha gått for kvalitet i stedet for kvantitet ja. Usjameg. 15 plass i ruta og allerede sjanseløs på topp 5 totalt.

Resultater rute 1:

Knall med salg av hamburgere og brus i pausa av arrangørklubben. Jeg rakk 3 stykk, og var mett og fin på vei ut i rute 2. Jeg og Fjellis tok hjørnet lengst ut utenfor starten. Borret oss 2 hull hver der og blokkerte hjørnet skikkelig. Jeg fikk ikke noe der da, så tok med ene pinnen å dro på søk. Etter å ha søkt i 10 min så var fortsatt Fjellis igjen i starten, så han måtte jo ha fått noe, så stakk tilbake. Han hadde fått 2 fine morter.

Jeg testet første hullet, men ikke noe. I hull 2 varpet jeg en helt opp til iskanten, men så datt den av. Kjentes ut som en hektosmort. Ikke noe mere så fòret igjen å dro på leiting. Kom til ca midt i ruta og så at Thomas fikk 2 fine morter. Hverken han, jeg eller noen andre i området fikk noe mere rundt, så da er det jo bare å leite igjen da.

Dro tilbake til starthullet og fikk en i første hullet, men ikke noe i det andre. Så ut å leite igjen. Fikk ikke noe abbor heller i denne ruta. Snodig, for var jo nesten lett å få småabbor i den første ruta. Dro nesten helt ned til andre hjørnet. Nærmet meg Kjell Joar, og så han varpet på noe stort. Så på avstand ut som en halvkilos vederbuk, men fant etterhvert ut at det var en sørv på 475 gram. Rå bonus. Fikk ikke noe i nærheten av han, så testet 3 gamle hull ned mot hjørnet. Fikk 2 microabbor, men det var alt. Stakk tilbake til førstehullet mitt, for var bare 15 min igjen nå.

Fikk et par mort i andrehullet, fòret og prøvde førstehullet. Fikk en mort her også. Veldig lite tid igjen nå. Slapp ned til bunn, og beit så fort jeg løftet myskaen opp fra bunn, men bommet. Ned igjen, og igjen sto følern i bunn så fort jeg løftet myskaen. 1 sekund etter jeg kroket ble det ropt slutt. Men fisk som er kroket før sluttsignalet kan drilles ferdig og taes med i fangsten. Var en hektosmort. Tror det var mange til der, men too little to late dessverre.

Tror jeg endte på 11 fisker. 3 abbor og 8 morter. Dem veide tilsammen 785 gram. Viste seg at det var endel vanskeligere i rute 2, så ble en 8.plass i ruta på det. Kjell Joar var suveren. Flere kladdsørv, og også endel vederbuk mort og også litt småabbor. 4045 gram på han. Harald leverte også i rute 2 og fikk 3040 i denne ruta for en 2.plass. Svein endte på 3.plass. Hadde visstnok fått noe kladdmort i det hullet jeg lagde ved siden av Kjell Joar. Kom inn mere fisk på slutten der da. Fjellis fisket stabilt fra hjørnet vi tok. Fikk alle nærsom 2 fisk der tror jeg det var.

Resultater rute 2:

Mine 15+8 ga 23 poeng og nede på 12 plass totalt, og en ny stryker. Må ta meg sammen nå, ellers blir det ikke noe landslag på meg i 2019. Harlad vant med 4+2 forran Kjell Joar med 7+1 og Thomas nr.3 med 1+10.


Totalt i cupen leder fortsatt Fjellis etter sin 5 plass idag. Han har nå 1+7+5. Fjellis, Svein og Thomas har allerede 3 fine resultater på dem 3 stevnene som har vært så lagt. Dem 2 neste har en stryker. Og Cato med et stevne mindre vil komme helt der oppe når han kommer opp i nok stevner. Han har jo 2 stk 4ere på dem han har vært med på. Jeg er nede på 8 plas pr nå, men kun en 6er som tellende. Må stryke dem 2 andre skal jeg ha noe i dette selskapet å gjøre.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment