Totalt antall sidevisninger

tirsdag 29. november 2011

2011-11-29 Testing av Pæddekummen i Glomma Sarpsborg

Tidevannet passer dårlig med fisketid/lysforhold i Isegran til helga. Det er i tillegg spådd relativt store nedbørsmengder i løpet av uka, noe som gjør at Rakkestadelva ved NORTRAPP og REMA blir veldig vanskelige å fiske. Så da satte jeg nesa not ei strekke i nedre deler av Glomma i dag. Nærmere bestemt et sted som heter «Pæddekummen».
















Det viste seg at værgudene ville gjøre forholdene verst mulig for meg i dag. 10-12 sekundmeter vind mitt i tryne ispedd duskregn. Og det duskregnet kom jo da selvsagt vannrett. 8 grader i lufta, men surt og jævlig. Var bløt inn til skinnet omtrent før jeg kom i gang med fiskinga.















Men fikk da rigget meg til etter hvert. Rolleren begravde jeg i stein for å være sikker på at den ikke skulle tippe i vinden. Vil ikke ha noe av at min X8000 TAP knekker fordi rolleren kan tippe overende. Startet å lodde dypet, og tacklet mitt på 5,5-6,0 meter var ikke langt nok til å fiske 11 meter TAP. Aiaiai…. Ikke slik jeg hadde håpet og ønsket.
Skjøtet på litt sene, og fant da bunnen etter hvert. Viste seg å være 7,10 meter dypt. Fikk i tillegg opp mase grønn gugge på loddeblyet og dropperhaglene hver gang jeg tok inn for å finjustere duppen. Men bet tenna sammen og stålsatte meg på å få fisk.
La i 10 appelsiner med død maggot, casters, mais og hamp. Måtte en tur i bilen å varme meg før jeg skulle starte fisket. Og da kom denne tassende oppover elva:





















Losen kom fra venstre drassende på det store skipet i bakgrunnen. Den snudde rett forran meg, så det store skipet sto med ræva til, og kunne fyre opp motorene og komme seg videre opp Glomma til sitt mål. Den sto vel kanskje 40 meter ute da den ga full gass. «Blåsen» fra motorene på denne båten virvlet opp vannet noe veldig, vannstanden steg med 1 meter, og jeg hold på å bli vasket ut på elva. En skremmende opplevelse, men det gikk da bra. Men de fòrballene jeg hadde kastet 10 min før var garantert vasket fullstendig bort. Satt å ventet 5 min til, og da hadde vannet roet seg noe igjen, og la en ny grunnfòring til med 5 appelsiner.
Startet fisket, men med denne vinden imot, samt at det var topp 7 dypt gjorde det særdeles vanskelig å få kastet ut. Fikk det vel til på noe vis, men ikke tegn til liv. Fisket vel kanskje 1-1,5 time med da orket jeg ikke mere. BLANKING!!!

Jeg likte absolutt ikke denne plassen, og ønsker ikke at WL 9 skal gå her. Så satte meg i bilen for å kjøre å titte på aktuelle strekker.
Første plassen jeg dro til var hit:















Jeg personlig er litt skeptisk til Glengshølen på denne årstiden. Er sikkert fisk her, men er jo så sykt lite vann. Aner ikke hvor dypt det kan være på TAP og match i Glengshølen nå, men tror ikke det er mere en 40 cm på TAP, og kanskje 70-80 cm på match.

















Her står jeg i «brasmesvingen» og ser mot venstre.

















Og her ser jeg mot høyre.
Normalt sitter man jo oppe i steinramla, så må da være minimum 50-60 cm mindre vann en det bruker å være i Mai måned som vi normalt bruker å ha GP her.
Etter å ha tittet her dro jeg videre hit:
















Tunevannet biter det sikkert fisk, men ingen av oss vet hvordan fisket kan være etter at dem har fisket opp X antall tonn med blankfisk her i høst.
http://www.sarpsborg.com/Byen-var/Nyheter/Ny-utfisking-i-Tunevannet/

http://www.sa.no/lokale_nyheter/article5778893.ece

http://www.nhm.uio.no/botanisk/nbf/ofa/nio2005/5_Tunevannet.pdf
Dro en siste plass for å sjekke etter ei fiskestrekke. Hadde hørt at Tøddy hadde dratt 1-2 «bæreposer» med sik i Øra i gamledager, men der skulle det visstnok være sperret for ferdsel nå. Det var sperret for ferdsel på NORLINES-kaia, men var ei fin strekke rett nord for der. Rett på utsiden av Vollgravene rundt festningen. Det er forresten også Isegran dere ser til venstre på bildet. Den kanalen der alle båtene står. :)



















Kunne vært spennede å prøvd. Hva tror du Tøddy? Dette er jo bare noen få hundre meter lenger nord en NORLINES-kia på Øra. Her har man igjen utfordringen med tidevannet, men siken står jo i Øra til enhver tid, så skulle vel være mulig å fiske på den uansett flo eller fjære!?
Jeg blir å teste ei strekke førstkommende torsdag, men skal bare diskutere de forskjellige valgalternativene med Finn Erik og Tøddy først. Avklaring rundt hvor WL 9 vil gå kommer nok først etter jeg har testet ei strekke på torsdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment