Totalt antall sidevisninger

fredag 22. februar 2013

2013-02-20 Onsdagspimpel på Glafsfjorden, Klässbol

Skulle ha 60.000 service på bilen denne onsdagen. På Sulland Kongsvinger. En slik service tar jo 2-3 timer, og da passet det jo i grunn bra å sette fra meg bilen der på morgenen, dra på onsdagspimpel, for så å hente bilen igjen på ettermiddag.

Fikk booket meg et sete i bilen til Ole G. Så da ble det til at jeg, brodern, Ruth og Ole G dro fra Vinger kl 7.30. Var i Klässbol ca 45 min før utgang. Brukte noen minutter ekstra pga at det ikke var skiltet ned til havna. Vi var jo ikke akkurat lokalkjente inne i det boligfeltet der.

Kom et par biler fra Acerina og. Jan Morten, Kent og Terje i en bil, og Tonje og Bård i en annen. Var faktisk hele 17 norsker med i dag, og totalt 48 på stevnet.

Jeg hadde studert litt kart kvelden i forvegen og hadde sett meg ut hele 5 potensielle plasser. Hovedplanen var å gå til Hönsholmgrunna som lå 3,6 km fra start. Vurderte også Tjuvholmene som lå 5,5 km unna, men så snart jeg var nede å kjente på gangforholdene på isen slå slo jeg fra meg det. Ville få mere en nok med å klare 3,6 km.

Fikk med meg brodern, Jan Morten og Terje til Hönsegrunna. Greit å være mere en 1 person der. Grunna var jo på 400x160 meter, så nok å borre på.

Kom frem til grunna etter 40 minutter. Altså 10 minutter inn i fisketiden. Jeg gjorde meg et hull, men det var på utsiden av grunna, for jeg hadde ikke nådd bunn etter ca 15 meter, så varpet bare rett opp igjen og løp 50-60 meter lengre nord.

Der var jeg delvis inne på grunna i alle fall. Var vel ca 7 meter i dette hullet. Men kjente ingenting, så dro 30 meter til nordover. Her var det bare 4 meter, og her fikk jeg også en typisk Glafsabbor på rundt 1 hg. Men kun 1, og fikk ikke noe i dem 3 hulla jeg lagde rundt hullet. Så at Terje fikk en på ca 250 gram litt nord-nordøst for meg. Så borret med 20 meters mellomrom videre nordover på grunna.

På de grunneste stedene på grunna var jeg oppe på ca 2 meter med vann under isen. Men fikk ikke noe i dem grunneste hullene. Fikk mest på 3,5 til 4,5 meters dyp. Fant ei rose med litt fisk nordvest på grunna. Ikke noe drag, men kunne få 1-2-3 fisker i hvert andre, tredje hull.

Når jeg kom litt for langt nord, og ut på rundt 6 meter, så begynte jeg å få litt 30-40 grammere, så da dro jeg bare opp pimpelen og prøvde lengre sør igjen.

Når det var igjen litt over 1 time så kom Jan Morten innom. Han hadde fått litt, men var litt dårlig snitt sa han. Han lå vel 10 fisker bak meg sånn ca. Så han valgte å dra inn til en fin plass inne ved ei øy langs land. Dette var min plan B, men jeg ønsket å prøve litt til ute på grunna.

Jan Morten hadde fått 10 stk hektosfisker i et hull der inne, men ingenting rundt. Jeg kom meg aldri av grunna og ble der ut dagen.

Var ikke mange fiskene jeg fikk siste timen. Kanskje 10 stk. Traff på et hull helt sør på grunna. Sør for der Jan morten hadde sittet første 3 timene. Kun 3 fisker, men alle 3 var rundt 150 gram. Og den ene spytta ut en 10 cm nors eller laue når jeg knakk nakken på den. Plukket den opp fra snøen og luktet på den. Agurk ja. Men den hadde nok blitt spist for 1-2 timer siden, så var nok ikke her norsen sto. Fikk en abbor til i en av de 4 hullene jeg prøvde rundt. Pakket opp 1 minutt før sluttskuddet og startet å gå inn igjen. Fikk 59 abborer i dag, og tippet det til å veie ca 5 kg. Brodern som fisket i nærheten av meg i hele dag endte på 46 eller 49 fisker tror jeg det var.

Var litt bedre bett i dag en sist jeg var på Glafs. Men fortsatt ikke ordentlig Glafsfiske. Mange hull med kun 1 fisk i, men klart flere hull med 2-3-4 fisker i en sist gang. Beste hullet mitt i dag hadde jeg kun 4 fisker. Så da får man betalt for å jobbe knallhard og borre mange hull. Fisket mest med 55mm Brum på 0,22mm sene. Men alle hullene jeg fikk fisk i så prøvde jeg også med 42mm Brum på 0,16mm sene, og plukket en del ekstra fisker pga det. Prøvde også en stund å gå å lete fisken med 42mm, men det syns jeg ikke fungerte.

Kom i land igjen ca akkurat etter 45 minutter. 30 sekunder bak brodern. Han er en harding. Spiser lite, liten og spinkel, vondt i både knea og de opererte stortærne sine. Men han biter tenna sammen og gir alltid full gass. Imponert av gutsen hans.

Så det var mye glissne poser. Mange mellom 1 og 2 kg.

Men var en som kom inn et par minutter etter meg som hadde en bra pose. Litt mere en meg så det ut til. Han hadde vært ute på ei grunne i retning Tjuvholmene.

Trakk som vanlig kort, og det ble hjerter kong.

Brodern trakk hjerter dam. Han veide inn 4270 gram og havnet på lag sammen med Outi Pollari. Dem hadde til sammen 5976 gram.

Jeg så at Reidar Moen hadde en grei pose, og han løftet posen sin opp fra bakken mens hjerter dam veide inn. Og samme gjorde jeg. Han hadde også hjerter kong, så jeg havnet på lag med Reidar. Veldig fornøyd med det ettersom han hadde 2615 gram i posen sin. Klart største posen av de som hadde minst på sitt lag. Han ble også nr.7 individuelt. Min pose veide 5300 gram blank. Så jeg og Reidar hadde til sammen 7915 gram.

Snittet mitt i dag ble da 5300 delt på 59 fisker = 89,83 gram

Han som hadde vært på grunna i retning Tjuvholmen, Per Karlsson, veide inn 5629 gram, så han hadde dagens største posen. Han veide inn sammen med en svenske som kun hadde 390 gram, så laget deres endte opp med 6019 gram. 43 gram forran laget til brodern.

Jeg og Reidar vant dagens 2manna. Moro!

Brodern sitt lag ble nr 3. Jan Morten sitt lag ble nr.5.

Fullstendige resultater kan dere se her (fra http://kickme.to/josse)


Dagens vinnere:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment