onsdag 20. august 2014

2014-08-03 Orsa Match Open - Dag 2

I dag skulle jeg sitte i Storån. Jeg trakk peg B9, og det betyr nedstrøms kant på den øvre seksjonen. Høres jo egentlig flott ut, men som nevnt tidligere så sies det at det ikke er noe særlig med stor fisk på denne gressbanken inne i skogen. Jaja, det skal i alle fall fiskes først.

Dag Even som hadde med seg en seksjonsseier fra i går trakk A2, nedstrøms kant. Samme plassen som jeg vant fra på dag 2 i fjor. Jesper Dyberg satt her i går, og da viste det seg at det må han plassert seg ei buske på bunnen uti der, for Jesper hadde snagget bort masse tafser og feedere.

Rigget opp en topp 6 til gullbust og mort, 13 m til stor fisk, men kommer til å fòre den lett fra start i tilfelle det er her jeg må fiske morten. Så satte jeg opp 2 feederstenger og 1 bolo på ca 40 meter.

Koppet i 2 baller med litt maggot i på topp 6, og 4 baller med levende og død maggot, caster og litt klipt mark på 13. Kastet 4 feedere og skøyt 3 baller pr kast. Var fortsatt 3-4 minutter igjen av fòringstiden, så satt å kastet feedere til starten gikk.

Startet å fiske på 13 TAP, og der var det mort fra start. Ganske så bra drag også. Mest mort, men en og annen gullbust også. Etter 40 minutter så hadde jeg 40 fisker. Å ligge på 1 i minuttet på 13 meter TAP og 4 meter dyp er vel bortimot max fart. Men ingen trær vokser inn i himmelen, så ble såklart dårligere etter hvert.

Etter 1-1,5 timer så fikk Tommy Hjärtström på min høyre side ei brasme. Hadde den vært hos meg først og svømt videre til han tro. Vet ikke. Håper ikke det. Jeg hadde ganske mange flere fisker en han, men ei Storån-brasme på tett opp mot 2 kilo så var han vel plutselig jevn med meg igjen.

Jeg fortsatte å fiske på. Prøvde 5 min pr time ute på feederplassen. Passet på å prøve rett etter jeg hadde koppet ut mere mat på 13 meters plassen. Feederplassen ga meg aldri så mye som et eneste napp. Hjärtstrøm fikk vel en gullbust der, så ikke så bra for han heller.

Lasse Wallberg var innom å tittet, og han kunne fortelle om at Folke på oppstrøms kanten hadde dratt en del brasmer. Men Folke fikk jo bare kjøre sitt eget løp, lite jeg kunne gjøre med det uansett. Jeg fokuserte på å ha en fin fiskedag. Jeg fikk jo ikke noe på feederplassen, og hadde ingen intensjoner om å gamble med å legge i mye mat på 13 TAP for å sjanse på storfisk. Da ville jeg heller plukke jevnt og trutt med mort ut dagen.

Etter 2,5-3 timer så kroket jeg plutselig en bedre fisk. Fisket med gul hydro, så hadde ikke så mye å dra med, men brasma var snill og lå i håven etter max 1 minutt. Ca 2 kilo. Gikk da ut igjen med flatduppen for å nagle en mark til bunnen, men det ga ingenting, så gikk da tilbake til den 2 grams runde for å fortsette å plukke mort og gullbust.

4 timer var plutselig unnagjort. Tiden går raskt når man «speedfisker» på 13 meter TAP. Husker ikke eksakt hvor mange fisker jeg endte på men tror det var rundt 160 stk.

Som vanlig når man skal rigge ned utstyret så kom det en vanvittig regnskur. Jeg hadde bare fått rigget ned en par topper før Lilja plutselig sto klar med veieutstyret. Jeg valgte å bli med å hjelpe han med innveiingen.

Vi startet jo da hos meg, og jeg veide inn 8540 gram. Tommy hadde 4500 gram. Peter overfor der visste jeg at ikke hadde fått all verden, og han veide inn 2490 gram. Etter er satt Kirsti på B12. Hu fikk kun litt mort siste 15 minuttene sa hun, og veide inn 240 gram. På B13 satt Krister Bergmann, og han hadde noen store fisker som til sammen veide 5830 gram. På B14 satt Joakim Laurila, og han hadde ennå litt flere store en Krister, så dette ville bli tett opp mot meg. Hans vekt ble 8370 gram, så da sneik jeg meg 180 gram forran han. På B15, samme plassen som Steinar vant denne seksjonen på i går, satt Kenneth Lilja. Han hadde fått 3 store, men det er ikke nok. 3660 gram ble vekta hans. Oppstrøms kant og dagens seksjonsvinner ble det utrolig trivlige Folke Andersson. Han over doblet resten av seksjonen og veide inn dominerende 18100 gram. Alt samme stor fisk på feederen. Grattis Folke!

Så da ble det en 2 plass på seksjonen på meg i dag. Tror jeg fikk maximalt ut av dagen egentlig. Viste seg at det jeg hadde hørt om at det står lite stor fisk på gressbanken stemte. Men var jo bra med småfisk der i alle fall, så hadde en artig fiskedag på 13 m TAP.

4de fra i går og 2 plass i dag ga meg 6 poeng for helgen, og det ga meg en 9 plass av 30 deltakere. Greit nok, men irriterer meg at jeg ikke vant i går. Med seier i går så hadde jeg klatret helt opp til 3.plassen.

Dag Even på nedstrøms kanten på A-seksjonen hadde havnet i dem samme utfordringene som Jesper. Snagg, snagg og atter snagg. Han prøvde slider etter å ha snagget bort en del feedere, og beit bra på dette også, men fiskene kjørte seg fast i buska. Så gikk han over til bolo og fisket høøøyt over bunn for å slippe på snagge. Beit på det også, så måtte ha vært uhorvelig mye fisk uti der. Dag E veide tilslutt inn 23540 gram, som ga en en 2.plass på seksjonen, og det er jo bra til å ha snagget bort så mye utstyr. Men Peter Lindh på A3 hadde vel så mye fisk inne, og ikke noe snag, så han vant A-seksjonen komfortabelt, og også ny Storån-rekord med 38.300 gram.

Lilja og Storm skal få fjernet denne buska til neste års Orsa Match Open.

Viste seg at Steinar vant i år som i fjor. Gratulerer til han. Han satt nest oppstrøms kant i Storån i går, og det er vel ikke en dum plass å sitte, og i dag satt han på C3 i Lillån. Ser ut til at fiskerene på C2,3,5 og 6 alle fikk brasmer, så var vel et ok område å sitte i. Steinar var ca 7 hg forran nr.2 på seksjonen som ble Jonny Bækken.

Nye muligheter neste år, og jeg er på plass igjen da.