Totalt antall sidevisninger

mandag 17. august 2015

2015-08-01 Orsa Match Open – Dag 1 Lillån

Jeg og Tonje kom oppover dagen i forvegen. Fikk kjøpt meg litt jigger til Værøyturen til neste uke. Ellers var det bare avslapping og litt blanding av fòr til Lillån. Visste jo at jeg skulle i Lillån første dagen etter trekkingen av arena som var gjort tidligere i uka.

Jeg ville egentlig i Storån første dag, for der mener jeg at jeg kan gjøre det bra på gullbustfiske om ikke storfisken har kommet inn. I Lillån så er ofte kantene så si uslålige på dag 1, mens på dag 2 har brasmene trukket inn på strekka og man kan likegodt vinne fra midten som på kantene.

Som alltid så trakk jeg inn mot midten på den ytre seksjonen. Antagelig en dårlig trekking. Fra ytterst på kanten satt Dag Even, så Folke, Christer Engvall, jeg, Peter Lindh og innerst mot midten Marcus Claussen.

Tonje trakk kant innerst i Lillån, og hu kan helt klart bli farlig på den seksjonen.

Jeg rigga en slider og en fastmatch for andre siden. 2 fastmatch for å fiske midt i. 13 m TAP etter brasme samt 2 stk topp 5 etter mort. Satte også opp 3, 4 og 5 toppknytt etter mort/laue i tilfelle det skulle bli drag.

Kort fortalt ikke et napp på sliderplassen, plassen midt i åa prøvde jeg ikke. 13 meter ga ikke et napp. Fikk noe småmort på disse to topp5 plassene, men var heller trått. Prøvde å koppe i død joker blandet i markjord, og fikk bra respons første gangen på begge dem 2 plassene, men var bare den første gangen det virket, dessverre. Endte med stusselige 1360 gram.

Engvall på min høyre side fikk greit på toppknytt i starten og etter hvert fikk han i gang 11 meters plassen sin, og endte opp med å slå meg med sine 1760 gram.

Lindh på min venstre side fikk greit på topp 5/toppknytt på samme plassen. Hørte han hadde hatt litt levende jokers. Han også slo meg med sine 1720 gram.

Marcus som satt på antagelig dårligste plassen på vår seksjon klarte å kapre en 2.plass ved å få ei ganske stor brasme helt ut av det blå på 4 meter toppknytt. Han veide inn 2680.

Folke startet dagen med å miste 2 brasmer, og alt gikk i utforbakke etter det. Dessverre.

Dag Even vant oppskriftsmessig fra kanten med 6570. Brasmer tatt på 11 meter TAP.

Så da ble det 5.plass på meg i dag, og ute av Orsa Match Open allerede. Jeg blir så lei! Hehe.

Greit å trekke en halvdårlig plass, men å bli slått av begge mine naboer er ikke holdbart. Engvall og Lindh er to meget habile meitere, så jeg ble vel bare satt på plass i dag. Jeg syns jo selv jeg jobbet hardt, og fisket bra, men resultatet er ikke bra nok. Must try harder.

På den indre seksjonen i Lillån så stakk Tonje av med seieren. Knallbra. Hu hadde fått brasmer på fastmatch, samt litt mort på kort toppknytt. Andrzej på plassen ved siden av hadde fått flere brasmer en Tonje, men dårligere snitt, så han havnet bak henne.




I Storån på nedre seksjon vant Jonas oppskriftsmessig fra nedstrømskant. 8820 gram hadde han. Brasmer og vederbuk på feeder. Peter Eriksson nr.2 fra nestkant, ellers var det særdeles ræva fiske. 20 gram, 70 gram, 270 gram, 760 gram. Var det ikke noe mere gullbust å få engang? Eller hadde det vært gullbust der, men dem var overfòret før dem ble fisket etter?


Oppstrømsseksjonen i Storåa var ennå værre. Overraskende nok var det ikke oppstrømskanten som vant her. Hossa satt på den peggen, og han klarte en 2.plass. Vant gjorde Adell fra nedstrømskanten nede på gressbanken, med gullbustfiske. Brodern klarte en 3.plass fra nest oppstrømskanten med 430 gram. 7 abbor og en gullbust tror jeg det var.



Dag 1 var da over, og dessverre skuffende dårlig fiske, og relativt forutsigbart. Kantene vant som vanlig både i Lillån og Storån. Hva skal man gjøre for å unngå dette tro? Forhåndsfòre midt på strekkene dagene i forvegen?

Dagen ble avsluttet med en veldig trivelig fellesmiddag og loddtrekkning på bowlingen. Alltid god stemning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment