Totalt antall sidevisninger

mandag 31. august 2015

2015-08-30 GP nr.6 – Nitelva, Peppes&Sagdalen

Jeg fikk ryddet 27 pegger til sammen på Rælingen, Peppes og Sagdalen på søndagen forrige helg. Viste seg at det kun kom 15 stk i dag. Jeg, Thomas og Finn Erik ble enige om at vi da brukte 2 stk 5-mannsseksjoner på Peppes og dem siste 5 lengst inn i Sagdalen.

Viktig at seksjonene er mest mulig like. For eksempel så tror jeg normalt ikke dem som sitter innenfor kjærret skal ha mulighet å slå dem som sitter utenfor kjærret på Peppes. I Sagdalen så antok vi at det var bedre jo nærmere man kommer fossen, for der er det dypere vann forran bena. Men vi visste jo også at dem 2 som satt i midten sist var dem som vant hver sin seksjon i Sagdalen tidligere i år.

Tid for trekking, og jeg havnet på peg 11. Ikke særlig fornøyd, fordi dette er den peggen innerst mot kjærret på den ytre Peppes-seksjonen. Har sittet her før, og fått deng av så si alle utenfor meg på lauefiske. Folk jeg normalt slår på lauefiske. Utenom Runar da, for han er jo som kjent styggrask. Men blir det trått lauefiske evt mort/flire, så kan det jo hende fisken liker seg i nærheten av dette kjærret jeg sitter ved.

Med meg på seksjonen hadde jeg Ole på peg 7. Startfisker, så vi ga han den peggen, for det er en peg som alltid skal levere ganske bra. På peg 8 satt Odd Henning, så Dag Even på 9 og Svein på peg 10.

Rigget opp 6 lauestenger, 2 forskjellige tackler på topp 5 og 2 forskjellige tackler på topp 8. Valgte å ikke sette opp matchstenger, og heller ikke toppknytt til mort/flire. Trodde ikke det ville bli så bra fiske at TAP ville bli for langsomt.

Kastet i 3 baller med nesten kun leem med totalt 40-50 pinkies på både topp 5 og 8, og koppet i 3 baller til med 60/40 leem/gros gardon med litt pinkies, maggot i forskjellige farger og oppklipt mark på dem samme 2 plassene.

Startet å fiske topp 5. Fikk en 50 grams mort i første utlegget. Men så kom det 2 gærjøss på rad, og så kom det en 10 grams mort. Virket ikke lovende. Dødt ble det også etter den 4de fisken. Gikk da ut på topp 8. Fikk en 4-5 morter der så ble det dødt. Skiftet til lettriggen, og da kunne jeg plukke videre. Men nå så jeg at Odd H og Dag E startet å få relativt bra på ca 4 meter toppknytt.

Jeg gikk da inn igjen på topp 5 og den største riggen. En 1,5 grams rund. Og da hadde det blitt fart her inne igjen ja. Plukket raskt fisk på kort TAP, men følte at Dag E og Odd H plukket ennå raskere en meg, så her måtte jeg finne på noe. Visste at 5m toppknytt lå klar med 3 grams rund rett bakpå peggen. Så hentet den, bråloddet dypet og var i gang igjen å startet å plukke fisk på toppknytten. Vi hadde vel ca fisket 1 time allerede nå.

Plukket ganske så bra en stund der. Fòret relativt hard med loosefeeding. Kastet bare en fòrball en gang i kvarteret kanskje. Når jeg fisket toppknytt fikk jeg ikke så godt med meg hvor mye Dag E og Odd H fikk, men følte meg trygg på at dem ikke kunne få noe raskere en meg for jeg følte jeg lå på full gass.

Var perioder jeg mistet noen. Gikk da fra 18 krok og 0,10 til 16 krok og 0,12. I det værste kjøret så følte jeg at det også ble for pinglete, så gikk da videre opp til 14 krok og 0,14. Men så roet bettet seg litt igjen, og da gikk jeg tilbake til 16 og 0,12. Ble ennå litt vanskeligere så byttet ned til 18 og 0,10. Så hadde jeg 3 korte kast på rad uten napp, og da la jeg fra meg toppknytten igjen og over på TAP. Da kontrollerer jeg duppen og agnet mye bedre, så da plukket jeg jevnt og trutt videre. Var igjen 1t og 15 min nå.

Odd H og Dag E fortsatte å plukke på toppknytt. Jeg måtte jobbe med topp 5 TAP. Hver gang jeg snudde meg så fikk en av dem fisk. Følte at dem fikk mere en meg. Måtte jobbe med hodet mitt. Vil IKKE bli nr.3 på seksjonen. Prøvde å si til meg selv at mulig jeg bare klarer 3.plass, men jeg skal faenimeg gi full gass til skuddet går alikevel.  Ting kan skje. Jeg kan få bedre på slutten. Jeg kan få en bonusvederbuk etc.

Plukket relativt bra på topp 5 syns jeg, og fisket så raskt jeg bare klarte. Rullet kjapt ut, og «slap'et» tacklet over stanga. Når det var igjen ca 30 minutter fikk Dag E en abbor på 3-4 hg. Da vil han i alle fall ta meg tenkte jeg da. Men Dag E fikk problemer med mortfisket etter han hadde hærjet rundt med denne abboren en stund. Så jeg kunne se at jeg helt klart tok innpå han siste halvtimen.

Jeg fiska knallhardt helt til skuddet gikk og endte på 246 fisker. 2 lauer, 2 gærjøss en veder rundt 100 gram og resten var mort. Følte jeg hadde gitt alt og ikke kunne fått så mye mere ut av denne peggen i dag. Og følte at jeg ble slått av Dag E og Odd H.

Og hva var dagens snitt tro. Kan det ha vært ca 50 gram? Følte det kunne være det i alle fall. Om så var, så skulle jeg vel ha ca 12,3 kilo.

Visste at Dag E hadde teller, så var veldig spent på hvor mange han hadde. Han hadde 205 sa han. Oioioi. Da har jeg jo 40 flere en han da. Vet han hadde noen flere feite morter en meg og den abboren, men 40 flere skal vel uansett vippe det i min favør? Eller?

Hva med Odd H da. Dag E trodde vel at Odd H hadde like mye evt mere en han selv, mens Odd H mente at Dag E hadde mere en han. Jaja, det får vi straks vite.

Startet å veie hos Ole på peg 7. 5340 gram fikk han. Vil tro han hadde en fin fiskedag. Odd H sin tur. Jeg hadde kun tatt med 10 kilos vekt, for forventet jo ikke det fisket vi fikk i dag. Og så at fangsten til Odd H måtte deles opp. Ca 8,5 i første veiing og lå vel igjen ca 3 kilo. Viste seg at Odd H endte på 11.490 gram. Skal ikke være mange grammene under 50 i snitt før Odd H tar meg. Vi får se. Dag E da. Så ut som han hadde hakket mere en Odd H også. 8,9 i første veiing og så ut som det lå igjen litt mere en i andre veiinga til Odd H. Dag E endte på 12,8 kilo.

Svein hadde fisket en del match, men hadde mesteparten av vekta si på toppknytt. 6360 gram.

Så var det min tur da. 12,8 på Dag E. Kan jeg ha så mye da tro? Da må jeg jo over 50 gram i snitt. Men samtidig vet jeg jo at jeg har 41 fisker flere en Dag E. Må si jeg var sjukt spent nå altså. 9,3 i første veiing, og følte det lå igjen ca 3-3,5 kilo i keepnettet. Detta blir close ass. Andre veiing, og så at det var nesten 4 kilo, og det betyr vel at jeg er rett forran Dag E vel? 13,2 kilo, og jeg måtte koste på meg en fistpump og et høyt YESSSS. Den seieren var deilig ass. Hadde jeg ikke trodd. Men fikk litt håpet når jeg hørte Dag E hadde 205 på telleren. Apropå det så syns jeg alle i GP-serien bør ha teller, for da slipper jeg å få nervesammenbrudd i forkant av veiingen. :-P
Snittet mitt ble da 53,6 gram. Dag E hadde et snitt på 62,4 gram.

 


Fortsatte å veie indre seksjonen på Peppes. Der dro Philip avgårde med seieren med sine 10.550 gram. Nr.2 ble Artur og Andrzej på 3je.

I Sagdalen så hadde Eskild vært innom litt før slutt, og da hadde han fått høre at Thomas og Steinar hadde ganske bra, mens brodern og Krzy som satt nærmest fossen sleit. Litt overrasket ble jeg da når Krzy kom gående å fortalte meg at han hadde vunnet. Hehe. Han hadde knekt koden siste 2 timene. Hadde ikke det antallet som Thomas og Steinar hadde, men hadde bedre snitt på morten. Krzy selv tippet han hadde 50 lauer og 40-50 mort. Vet ikke hva Thomas og Steinar hadde, men tror jeg hørte om over 150 fisker på dem. Etter 2 timer lå i alle fall Thomas allerede på 60 morter, og da hadde Krzy fortsatt bare 25-30 lauer og ingen morter.

Så Krzy vant seksjonen med 7,2 forran Steinar med 6.440 og Thomas 3je med 6.120.



Jeg tror jeg mistolket Dag E og Odd H med at hver gang jeg tittet på dem så fikk en av dem fisk og da tenker jeg vel at begge får. Var så sikker på å bli slått i dag. Jeg føler jeg er habil til å tippe hvordan jeg ligger an på seksjonen, men i dag var jeg ute å kjøre. Jaja, gikk da i min favør. Værre å tenke at i dag vinner jeg lett, for så å få deng av en par personer.

Ellers så syns jeg det var litt snodig at det virker som det var best mot midten i Sagdalen, igjen. Er jo så dypt og fint forran bena jo nærmere man kommer fossen. Men hverken brodern eller Krzy hadde vel en eneste mort før det hadde gått 2 timer. Noe å tenke på neste gang vi skal bruke Sagdalen. Vi hadde jo 10 pegger der i dag, så i stedet for å bruke dem 5 lengst til høyre så kunne vi ha brukt de 5 i midten. Ikke brukt dem 2 lengst til venstre, og ikke dem 3 lengst til høyre. Noe å tenke på til neste GP her.

Om torsdagen er det avreise til VM. Følg med på facebook for catcherbilder etc i løpet av uka. Blir nok ikke noe blogging før jeg er hjemme igjen fra VM. Altså etter den 15.sep engang.

Tight Lines!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment