Totalt antall sidevisninger

fredag 9. oktober 2015

2015-10-04 GP nr.9 - Aremarksjøen, Strømsfoss

Da var tiden inne for årets GP-avslutning. GP nr.9. Krzy har allerede sikret seg seieren i årets GP serie med sin rekke 1+1+1+1+1+2. Men fortsatt åpent videre nedover. Iallefall kan jeg og Odd H fighte om 2.plassen (han innehar den pr nå), og om jeg og Odd H driter oss ut, så kan vel også Jonny blande seg inn der.

Vi ble 13 deltakere idag. 11 nasjonal/internasjonal, 1 dame og 1 start.

Mange som liker Slusekanalen, så der måtte vi ha en seksjon. Den er menneskeskapt, så er identisk dyp overalt. Er ikke noe strøm i slusa. 3 mann på brygga, og 3 mann til i gresset nedenfor brygga. Krzy mente at dem som sitter i gresset normalt ikke har sjans mot dem som sitter på brygga. Jeg syns jo det virker rart ettersom dem som sitter i gresset kan trekke fisk fra hele Aremarksjøen, mens dem på brygga strengt talt kun kan trekke fisk fra brygga samt dem 100 meterne innover til sluseporten.

Så plasserte vi dem 7 siste i hovedkanalen. Her har vi jo 5 pegger på gresset helt nedstrøms, så er det litt opphold før det er 6 plasser til lengre opp. Jeg ønsket å bruke dem 5 peggene nede på gresset, og da foreslo Tonje at hu og Ole kunne sitte på dem 2 peggene oppstrøms ettersom dem ligger litt lengre oppstrøms en resten. En god plan.

Så da blir det peg 1 til 6 i Slusa der peg 1 er nærmest Aremarksjøen, samt peg 7 til 11 som ligger i gresset i hovedkanalen, så er det vel 20 meter opp til peg 12, og 15 meter til opp til peg 13.

Da startet vi å trekke. Tonje havnet på peg 12, og Ole får da 13. Jeg selv visste ikke hva jeg selv ønsket. Fiske med 0,5 grams dupp i Slusa etter trå fisk, eller kanskje opp mot 20 gram flat i hovedkanalen. Jeg havnet på peg 8, noe som vil si nest nedstrøms i Hovedkanalen. På nedstrøms kanten havnet Fjellis. Til høyre for meg fikk jeg Andrzej, så Kay og Odd H. Samt Tonje og Ole teller selvsagt også på denne seksjonen.

Startet med å rigge kort TAP etter mort. Peggen jeg hadde på KM i fjor var det helt flatt fra topp 5 og ut til 13, men denne peggen var det ikke det. Gikk slakt utover hele veien fra forran bena og ut til minimum 13. Var ingen brå kanter, så da la jeg den på topp 5,5 slik at den ble identisk lengde med 5 meter toppknytt. Her hadde jeg vel 3,6-4 meters dyp. Satte på en 2,5 grams her for å drifte gjennom. Satte også opp en 5,5 grams for å fiske halvfart av strømmen. På 5 meter toppknytt hadde jeg også en 2,5 grams.

Loddet videre ut på 13 meter. hadde litt over topp 5 her. Rigget først en 14 gram flat fra Gutmix, men denne ble for liten. Satte da opp en 20 grams flat, og den sto pent i vannet. Rigget da opp en 25 grams bolo til å fiske langs andre landet. Var ikke så dypt der. 3,5 meter kanskje. Og satte selvsagt også opp 2, 2,5 og 3 meter til laua. Alle med 16 krok ettersom jeg vet at lauene er store i dette vannet.

Hadde sett endel vaking etc, så var ikke så redd for å legge i fòr idag. Men blandet uansett fòret med 50% leem, og la heller i flere baller. Måtte ha litt tyngde fra leemet for å få ballene ned der jeg ville ha dem. La vel i 6-7 baller på topp 5,5 og 4 baller med endel klipt mark og casters på 13.

Startet med å fiske laue, men var ingen der første minuttene. Byttet da til topp 5,5, og der var det mort allerede. Fikk vel 3-4 stk så fort jeg kom til bunnen, så virket overflødig å fiske TAP. Byttet da til 5 meter toppknytt. Presentasjonen ble ikke fullt like bra da, så måtte vente bittelitt lengre på nappene. Men det sparte jeg inn igjen med at det tar kortere tid å svinge fiskene inn å kaste ut igjen.

Kastet vel en håndfull på hver 10de fisk. Fjellis startet å få igang litt laue. Et og annen utlegg hadde jeg også fått laue på vei ned, så sto vel noen hos meg også. Fikk noe laue, men ikke bra. Syns jeg nesten fikk morten raskere, og når den er dobbelt så stor så er det ikke noe tvil om hva som lønner seg. Iallelfall ikke nå når laua er såpass treg.

Startet å fòre hardere etter morten nå. Kastet en ball på hver 3je fisk, så hver andre fisk og tilslutt på hver fisk. Etter å ha kastet på hver fisk en stund så startet jeg å få problemer med å kroke noen napp. Var nok for mye "free offerings", og da går dem litt bananas. Roet da ned fòringen litt igjen slik at krokagnet mitt blir det mest fristende som kommer gjennom swimmen og dem tar den litt "renere".

Hadde kontroll på Fjellis. Han fikk litt lauer i rykk og napp, men han var bak meg på fishcount, og han hadde jo i tillegg kun halve snittet mitt. Andrzej på andre siden av meg lå jeg 50 forran i fishcount. Etter ca halve tiden så gikk han bak på peg og byttet til 4 meter toppknytt og en 6 grams dupp. Jeg hadde tenkt å gjøre det samme litt tidligere selv, men hadde ingen dupper over 2,5 gram som jeg syns passet til dette fisket. Så da ble det til at jeg bare fortsatte med 2,5 grammern min. Etter Andrzej byttet til 4 meter og 6 grams så syns jeg han fikk minimum 1, og noen ganger 2, for hver fisk jeg fikk. Men spurte han hvor mange han hadde på telleren, og han nærmet seg ikke, så da var det vel synsbedrag det jeg så.

Kay oppstrøms han igjen hadde fått veldig dårlig første 2 timene. uvisst av hvilken grunn. Han startet å plukke litt mere siste 2, men da var han jo uansett allerede altfor langt bak til å true oss andre. Spurte han i tillegg om Odd H fikk mye, men han mente han kun fikk litt slik periodevis. Så da var vel Andrzej min største utfordrer.

Morten fortsatte å bite i alle 4 timer, så var ikke noe behov for å prøve hverken 13 TAP eller bolo. Og Fjellis fikk jo aldri noe særlig fart i laua, så da gadd jeg ikke prøvde den noe mere selv siste 2 timene.

Endte på 243 morter og 66 lauer. Ca 30 min inn i konkurransen hadde jeg satt meg et mål om å klare 240 fisker. Altså 1 i minuttet. Klarte jo det på ren mort, så det var jeg fornøyd med. På KM havnet jeg vel på ca 200, så da klarte jeg ikke 1 i minuttet.

Philip tok seg av innveiingen idag, men jeg ble med å så på. Hadde hørt rykter underveis at Finn E hadde startet bra med 100 lauer første halvtimen, og også plusset på med en par skimmers/brasme lengre ut i konkurransen. Brodern hadde vel ca 25 fisker etter halvveis når han var borte å pratet med meg, men vet ikke hva han endte på.

Startet å veie hos Jonny på nedstrøms kant i Slusa. Han hadde kun fått 540 gram. På peg 2 satt Artur. Han hadde vist relativt jevnt med brodern trodde brodern, så da ville kanskje snittet ha endel å si. Artur veide inn 1580 gram. Så var det brodern sin tur. Han nådde ikke helt opp mot Artur og ende på 1500 gram. Tror han hadde 52 fisker, blandet mort og laue. Philip som var første på brygga ble sist med sine 540 gram. Krzy som satt midt på brygga, samme swimmen som Leszek vant fra i fjor, og samme peggen som brodern vant winter league stevnet fra virket frustrert. Han veide inn 1340 gram. Finn Erik på kanten oppstrøms vant suverent med sine 5780 gram.

Kort oppsummert av Slusa så var det jo relativt jevnt. At en kant vinner er jo ikke akkurat sjelden i Norge. Artur, Tommy og Krzy var jo veldig jevne, mens Jonny og Philip ikke fikk det helt til idag. Kan være flere grunner til det. Fòret litt for hardt, fisket litt for grovt... Ikke vet jeg. Og det Krzy sa før stevnet at dem i gresset i normalt ikke har sjans mot dem på brygga stemte iallefall ikke idag. Jeg syns Slusekanalen er fin, og bruker den gjerne igjen.

Videre så veide vi fra oppstrøms i Hovedkanalen. Ole veide inn 2820 gram. Tonje ble rett bak han med sine 2620 gram. Odd H tippet han kunne ha opp mot 200 fisk. Fisken hans veide 7100 gram. Snitt på 35,5 gram. Normalt er snittet på morten mellom 40 og 50 gram, så om han hadde 200 så tipper jeg det var en god del lauer.

Kay på peg 10 veide inn 2820 gram. Helt greit med tanke på at han så si ikke hadde fisk første 2 timene. Han hadde vel 80 fisk siste 2 timene. Forstår ikke helt hva som gjorde at det var dødt første 2 hos han. Mulig det hadde stått ei gjedde eller noe der.

Andrzej hadde 198 fisk på telleren mente jeg. Han hadde vel så si kun morter, og veide inn 9980 gram. Snitt på 50,4 gram. Og det var mere det snittet jeg forventet på morten her.

Min tur, og ble litt nervøs i det jeg tittet i keepnettet mitt. Var ikke såååå mye oppi der liksom. Men med mine 309 fisker (selv om 66 var lauer) så måtte jeg vel slå Andrzej? Joda, dem veide 11400 gram. Tipper snitt på 20 gram på lauene = 1320. Det vil si at dem 234 mortene veide ca 10 kilo, som igjen gir et snitt på 43 gram. Litt små, men ligger mellom 40 og 50 gram som forventet.




Det betyr jo da at jeg avsluttet årets GP-serie med en totalseier, og det er jo ikke dumt. Det betyr også at jeg klatret forbi Odd Henning igjen og ble nr.2 i årets GP-serie, med rekka 1+1+1+1+2+2. Ett poeng bak Krzy. Odd H endte på 1+1+1+2+2+3. Neste år skal vi se om jeg klarer å dytte Krzy ned fra tronen igjen også. Skal iallefall gjøre det jeg kan for å få det til. 

Dagens resultater: http://gabloggen.blogspot.no/2015/10/2015-10-04-resultater-gp-nr9.html

Sluttresultatet i GP-serien 2015: http://gabloggen.blogspot.no/2015/10/2015-10-04-sluttresultatet-i-gp-serien.html

Alt i alt relativt fornøyd med dagens stevne. men jeg burde absolutt hatt med meg 4, 5 og 6 grams dupper som jeg kunne brukt på 5 meteren. Evt også på 4 meter, for syns absolutt Andrzej fikk vel så bra på 4 meter som han fikk på 5 meter. Jeg vet jo selv hvor stor forskjell det er i tempo når jeg fisker 3 meter vs 2,5 meter etter laua. Og blir vel samme prinsippet her. I tillegg til at en større dupp ville kommet mye raskere ned.

Nå rettes fokus mot Winter League. Vi er ofte ikke mere en 3-6 deltakere på disse stevnene, men du dæven så kult vi har det. Er fortsatt masse fisk å få nå utover på høsten. Harstadsjøen, Sillvatnet, Isegran + + +. Dritkule steder å fiske til langt ut i november og desember.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment