Totalt antall sidevisninger

onsdag 1. juni 2016

2016-05-21 Sensas Open Lidan - dag 1

Årets versjon av Sensas Open i Lidan skulle gå som en lagkonkurranse. 4-mannslag. Jeg fikk kjapt stablet et lag på bena og meldt oss på. Jeg, Tonje, Bentis og Runar. Vi i Acerina klarte å få med ett lag til også. Allan, Krzy, Leszek og Artur. Når det nærmet seg så trakk Allan seg, og da fylte brodern opp den plassen på laget.

Vi dro alle Norske nedover på fredag, tok en kjapp titt på Lidan for å se på strømmen og om det var noe større mengder laue i elva. Så var det videre til Billy's for overnatting.

På plass på lørdag morgen. Dumpet alt utstyret midt på strekka og kjørte bort på kirkegården for å parkere. Tomas Leijon var på plass, og han hadde ordnet knallagn til oss. Mygg, jokers, maggot etc. Takker Tomas.

Vi på laget vår trakk internt om hvilke seksjoner vi skulle sitte på. Jeg havnet på A, Tonje på B, Runar på C og Bentis på D.

Jeg havnet etterhvert på A6. Ikke vært her nok ganger til å ha en klar mening om det er bra eller dårlig. Det sies at det er mere småfisk i sivpeggene 1 til 5. Jeg satte meg ganske langt oppstrøms i min boks, slik at jeg kunne fiske mot sivet oppstrøms om jeg skulle trenge det.

Rigget opp 2, 2,5, 3 og 3,5 m lauestenger. 1,5, 2,5, 4 og 5 grams runde på 13 TAP. Visste ikke at feeder var lov, så hadde ikke med det, og hadde ikke tatt med meg slider/bolo heller, for har egentlig aldri hørt om at det er nødvendig i Lidan.

La i det som skulle vise seg å være altfor mye mat i grunnfòringa. Kastet vel i 8 baller med 20% leem og endel caster og død maggot i. Koppet videre i 6 baller til med MYE caster, død maggot, 2 dl jokers og endel klipt mark.

Startet etter laua på 3,5 meter, men der var det ingen hjemme. Satt å fòret og fisket etter dem i 10 minutter, men ingenting. Måtte da teste 13 TAP, men fortsatte å fòre etter laua. Var faktisk greit fiske på 13, selv om det bare var små flirer. Fikk vel 8-9 fisker på rad, og det virket klart mere en naboene fikk. Men etter det ble det stille. Klassisk scenario på overfòring. Kjipt.

Inn å prøve laue, og nå var det noen få der. på 3,5 og 4 meter. Klarte ikke å få noe på 2,5 ennå. Men var bare en og annen, og måtte jobbe knallhardt for å få dem. kaste rundt på swimmen. Justere dypet etter hver eller annenhver fisk. Rullere på agnet mellom rød maggot, hvor maggot og dobbelt lyspinkies.

Ut å prøve 13 TAP igjen. Men så si ingenting nå på 15 min fiske. Fikk vel en liten abbor.

Inn igjen på laua, og fortsatt bare en og annen. Noen store, og noen små. Ikke noe system på om dem store gikk dypt eller grunt. Syns faktisk det var bedre på 20 cm dyp en 40, og det er litt uvanlig når det er trått lauefiske.

Ut igjen på TAP. Prøvde mygg denne gangen. på ca 15 minutter klarte jeg 2 morter på ca 80 gram hver. 160 gram på et kvarter holder jo ikke. Så da er det inn på laua igjen.

Sånn gikk dagen, og jeg endte på 2870 gram. Skulle ha klart 3,5-4 kilo med å kun fiske laue, for dem var i området hele tiden. Men helgas lagkonkurranse avgjøres på total vekt på laget. Hadde jeg fått i gang noe skimmers, så kunne jeg vel fort ha kommet med opp i 6-8-10 kilo. Med dette trå lauefiske visste jeg at 4 kilo var max.

Mine 2870 ga meg en 4.plass på 10-manns seksjonen. Vant gjorde Freddan på A9 med 3170 gram. Så jeg hadde vel i grunn gjort jobben min på min seksjon. kun sluppet 300 gram. Freddan tok sitt på slider og TAP. Nr.2 ble Challe på A7 med 2990 gram. 120 gram der altså. Og Sandberg 3 med 2970 gram.

På B-seksjonen satt dagens totalvinner, Stefan Holst, med sine 6460 gram med skimmers fanget på feeder. Tonje ble nr.8 på denne seksjonen med 330 gram. Å si at det var vanskelig fiske her er en understatement. Tono er jo som kjent ingen smågutt, og han fikk hele 20 gram med fisk.

C-seksjonen fikk Runar en fin 2.plass med 2420 gram. Brorparten av den vekta fikk han på 15-20 minutter når det var en lauestim innom. Naboen hans vant seksjonen med 2590 gram, altså kun 170 gram forran.

På D fikk Bentis en 7.plass med 440 gram. Kun 4 fisker tror jeg det var. Noe morter på utsiden av gresset. Anssi vant denne seksjonen med 2090 gram,

Fullstendige resultater her:



Det ledende laget har da kun rundt 11 kilo, og det er jo i grunn ingenting her i Lidan. Så det er HELT åpent før morgendagen hvem som kommer til å stikke avgårde med seieren. Jeg for min del vil nok ta det litt roligere i grunnfòringen. Værste jeg vet er å fange bra fra start, og så blir det helt dødt (fordi jeg har overfòret).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment