Totalt antall sidevisninger

torsdag 2. juni 2016

2016-05-28 NM ind Glengshølen - Dag 1

I år var det vi i SFK Acerina som skulle arrangere individuelt NM i moderne meite. Etter at jeg, Tonje og Philip ryddet Glengshølen i fjor, så var det arenaen vi ønsket å nytte. Normalt skal det være høy og fin vannstand i Glengshølen i slutten av mai, så vi terminlisteførte den til siste helga i mai.

Helga før NM så var det veldig lite vann i sjøen, men vi visste at flommen var på vei. var blant annet veldig mye vann i Glomma oppe på Kongsvinger. Jeg var å sjekket strekka på torsdagen før, og da var det igrunn perfekt vannstand. Følgte med på vannstandsmålere på internett, og flommen flatet ut denne dagen. I grunn helt perfekt.

Lørdagen kom, og det møtte 17 deltakere. Helt greit med tanke på at det kun har vært med 11-12 stk på årets 2 første GP'er. Valgte da å gå for 3 seksjoner. 6 stk på dem på kantene og 5 mann på seksjonen i midten.

Tid for trekking, og brodern hadde meldt seg på først. Peg 2 eller 18 sa han (kantene), og opp av posen kom peg 2. Hehe. Jeg trakk vel som nr.5 og tror du ikke nr.18 lå i hånda mi. Endpeg brothers altså.

Ingen som hadde fisket Glengs ennå i år, så umulig å vite hva man kunne forvente seg. Kan bli både mye laue, mye mort og mye brasme. Jeg rigget da opp alt mulig rart. 4-5 lauestenger, 5 meter, 5 meter bagger, 7 meter, 7 meter bagger 13 TAP. Fastmatch, 16 grams slider, 30 grams slider og feeder.

La ikke i så veldig mye i grunnfòringa etter det som skjedde i Lidan. 8 baller på TAP 13, og kastet ca 10-15 feedere på langplassen. Laueplassen kan jo fòres så hardt man vil. Både loosefeeding og lauefòr.

Startet å fiske etter laue. Var ikke noe særlig å få fra start, men er bare å male på. Måtte fisle med 3 meter i starten. varierte dypet for å se om det hjalp. Samlet seg etterhvert mere og mere laue, og store var dem. Minst like store som dem vi bruker å få i Nitelva i mai følte jeg. Altså minimum 16-17 gram i snitt.

Fikk dem etterhvert inn på 2,5 meter også. Ca etter 1 time tror jeg det var. Men hadde ikke mere en 150-160 fisk da. Og det er jo relativt lite under lauefiske. Vil jo gjerne ligge på minimum 300 i timen. Av dem andre på seksjonen så fisket også Thomas laue fra start, men ca etter 1 time så valgte han å prøve TAP og feeder i stedet. Artur ved siden av meg fikk brukbart med mort, men følte jeg hadde god kontroll på han.

Klarte vel å ligge på rett i overkant av 200 i time 2. Time 3 så var jeg vel på rundt 220-230. Så etter 3 timer hadde jeg ca 570-580 fisk. Hver halvtime hadde jeg tatt meg tid til å koppe ut endel død maggot og casters. Var ute en liten tur på TAP i slutten av time 3, for Artur hadde fått et par brasmer og en buk i tillegg til mortene. Jeg fikk vel en 5-6 kjappe mort, hvorav den ene var rundt 4 hg, men følte alikevel at jeg bygde mere vekt av å fiske laue, så gikk tilbake til det.

Siste timen klarte jeg å få laua inn på 2 meter, og da går det litt raskere. MEN det var ikke tvil om at snittet gikk litt ned. 2-3-4 gram mindre i snitt, og det utgjør jo endel i vekt når det blir endel antall.

Kjørte på med laue helt til det var slutt og endte på 850 fisk. Så hadde vel 280 eller noe siste timen. Inniblant disse lauene hadde jeg disse 5-6 mortene på TAP, samt kanskje 10 til jeg fikk innimellom lauene på lauefiskinga. Usikker på hva dette kunne veie, men tippet på et snitt på minimum 17 gram (Nitelvasnitt). Om det var 17 gram i snitt skulle jeg isåfall ha ca 14 kilo.

Jeg startet å vei i andre enden, altså borte hos brodern på peg 2. Tror han hadde ca 280 fisker. Han hadde vist kun 80 fisk etter ca 3 timer (han hadde fisket TAP og lengre toppknytt etter mort og skimmers). Men når han sjekket med Tonje hvor mange hu hadde på nabopeggen, og hu lå 60 fisk forran han, så hadde han gått over på lauefiske og klart 200 lauer siste timen. Han veide inn pene 10.560 gram. 37 gram i snitt, men det var jo selvsagt fordi han hadde 80 morter/skimmers første 3 timene. Jonny ble nr.2 på denne seksjonen med 9520, og Tonje nr.3 med 6660.

På B-seksjonen vant Eskildsen med 8220 gram. Stort sett laue såvidt jeg forsto. Dag E ble nr.2 her med 7620 og nr.3 ble Ivar med 6780 gram.

På min seksjon ledet Thomas med 7840 gram før det var Artur sin tur. Artur hadde vel fort 5-6 store, så han hadde antagelig over 10 kilo. Og det hadde han med sine 10580 gram. Følte jo som sagt at jeg skulle ha rundt 14 kilo, så hadde troa på at jeg kom til å dra iland min seksjon og også totalseieren idag. Viste seg at mine 850 fisk veide 17.460 gram. Oisann, såpass bra snitt ja :) Blir jo et snitt på 20,5 gram det. Selvsagt dro dem 15 mortene litt opp, men ikke mye med tanke på det lave antallet i forhold til alle lauene.


Var jo helt sikkert ikke dumt å sitte på kanten idag, men følte likevel at det var bra med laue langs hele strekka. Var bare det at folk antagelig heller ville prøve å dra igang disse brasmene som Glengshølen er så kjent for. Var jo også relativt greit mortfiske som folk sikkert fant underholdende. Og ikke engang jeg klarte å se at snittet på laua faktisk var over 20 gram. 5 fisker på hektoen, og kun 50 fisk på kiloen. Da blir det fort vekt.

Kom jo opp litt brasme idag også. Kanskje en 15-20 stk totalt, så kan jo fort hende det blir mye brasme med tanke på andredagseffekten. Men jeg kom nok uansett til å starte med laue i morgen, så får jeg heller bytte om til brasme om det skulle vise seg at jeg ikke klarer å henge med på laua i morgen.

Dagens resultater finnes her: http://gabloggen.blogspot.no/2016/05/2016-05-28-stillingen-i-ind-nm-moderne.html


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment