tirsdag 19. juli 2016

2016-07-03 GP nr.5 - Horrmundsjøen

Hadde glemt å blogge fra GP nr.5 på Horrmundsjøen oppdaget jeg nå. Litt lenge siden jeg var der, så da glemmer jeg litt detaljer, men husker hovedtrekkene da.

Jeg trakk A7, og det er jo dønn midt i på Bäck. Normalt skal det være bra på dag 2. Heller ikke vondt at det var eksakt den peggen jeg satt på i går, så vet veldig godt hva som ble fòret, og på hvilke avstander. Hehe. Så igrunn veldig fornøyd trekningen.

Tonje havnet på den nye strekka ved badeplassen:

Hu skulle sitte på E5, som var midt i blant dem 5 som trakk der. (E3 til E7). Blir jo spennende å se hva denne strekka leverer idag. Vi kunne ha brukt Tjärnsundet også, men flertallet dagen i forvegen sa dem ønsket å prøve den nye strekka.

Jeg dro videre til min peg etter å ha sluppet av Tonje. Rigget opp bagger på 8,5 meter og 4 stk sliderstenger. 2 stk med 16 grams Cralusso Zero og dem 2 andre med 30+5 (egentlig 22,1+5) Sensas Merida slidere. Den ene Zero'en var rigget med høy bulk slik at jeg kunne bruke denne om brasma evt vederbuken gikk høyt i vannet.

La i 7-8 baller på baggern og 20 håndfulle på slider. Startet å fiske baggern, men var ingenting der. Bare noen små mortnapp jeg ikke klarte p kroke grunnet at jeg hadde på stor krok og mye agn. Skulle jeg ha noe på denne plassen så skulle det jo være vederbuk eller brasme.

Benterud på A2 (kant) og Thomas på A3 (sin egen plass fra dagen før) fikk begge storfisk på baggeren. Thomas fikk fra første utlegg, mens Bentis fikk noen få morter før vederbuken og brasma kom inn.

Ettersom jeg ikke fikk noe inne måtte jeg jo prøve slideren i stedet. var gudskjelov noen brasmer å få der ute. Men jeg var veldig nøye med å kaste håndfulle baller samt loosefeede ganske hardt på baggarn mens jeg dreiv der ute. Følte jeg måtte ha dem på bagger om jeg skulle klare å slå Thomas og Bentis.

Plukket som sagt en og annen ute på slider, men følte jo at jeg Thomas fikk 2 store for hver jeg fikk. Andrzej, Magne Olav og Marius som også satt på min seksjon følte jeg at jeg lå forran. Alle til høyre for meg hadde jeg også mere en, men dem er jo ikke på min seksjon, så har jo ikke så mye å si.

Var inne å prøvde 2 kast på bagger ca hvert 30 min. 4de gangen jeg var inne å prøvde fikk jeg en kilos vederbuk, men var kun den ene. Thomas dro jevnt på baggern i 2,5 time tror jeg det var. For Bentis ga det seg etter ca 2 timer. Jeg så ikke han rundt hjørnet, men så stanga hans når han brukte lang stang. Nå hadde han vel gått over til slider, og da så jeg ingenting. Men antok jo at han fikk noe på det også.

Thomas gikk over på feeder når det ble dødt inne, og så at han fikk en og annen på det også. Men nå fikk jeg vel fisken raskere en han. Magne Olav fikk også bra på feeder i time nr.3. Var såpass at jeg trodde vi var jevne etter 3 timer. Jeg fikk gudskjelov relativt bra i time 4, og da var det ikke fullt så bra for Magne Olav.

Jeg endte på 44 brasmer tror jeg det var, samt den ene vederbuken jeg fikk på baggarn. Var sikkert på at Thomas hadde tatt meg, for han bagga bra i 2,5 timer. Bentis hadde jeg ikke kontroll på. Hadde ikke han fått noe særlig på slider skulle jeg vel kunne bli nr.2 på seksjonen, men omhan har plukket på slider så blir jeg nr.3.

Svein og Kjell Joar startet å veie borte hos Bentis, så jeg stakk dit for å se. Og joda, Bentis hadde fått greit med fisk på slider. Hadde vel biti på samtlige kast sa han. Han endte opp med 27.360 gram. Jeg følte jeg hadde max 25 kilo. Thomas sin tur til å veie, og han fikk 37.440 gram, og ville jo vinne seksjonen suverent.

Mine brasmer veide som antatt i underkant av 25 kilo. Nøyaktig vekt ble 24.640 gram. Ca 2,6 kilo bak Bentis. Så da ble det en 3er idag. Ikke fornøyd, men lite jeg får gjort med det. Slider tar mye lengre tid en bagger. Gjorde jeg jeg kunne for å få dem igang inne, men var vel rett og slett ingen der.

På den andre seksjonen på Bäck vant Kjell Joar med 14.380 på feeder, forran Finn Erik 11.140 på slider og brodern på 3je med 10.260 på bagger og noe slider.

Den nye seksjonen viste det seg at all fisk kom fra venstre. Ivar vant suverent med 28.140 med brasmer på slider forran Philip på 17.540. Tonje satt som nestemann, men hu hadde kun 2.520. Både Ivar og Philip fòret knallhard for å ikke slipp fisken videre (og det er jo selvsagt rett taktikk å gjøre). Espen bortenfor Tonje igjen hadde kun 120 gram, og Odd Henning som satt på høyrekanten hadde kun 40 gram (2 små abbor). Odd H sa også at det var veldig grunt hos han. Ikke vet jeg om det var noe grunnere der en på andre kanten hos Ivar.

Dagens resultater: http://gabloggen.blogspot.no/2016/07/2016-07-04-resultater-gp-nr5.html

Stillingen i GP-serien etter 5 av 9 stevner: http://gabloggen.blogspot.no/2016/07/2016-07-03-stillingen-i-gp-serien-etter_90.html

Brodern har nå 1+1+1+3+4, mens jeg selv kun har 1+2+3 og en par strykere. Jeg må virkelig stå på om jeg skal klare å vinne GP-serien i år. Og jeg har ikke tenkt å gi opp GP-serien før det er mattematisk umulig å vinne den. Tiden vil vise. Neste GP er Nitelva (Peppes, Sagdalen og Rælingen) den 21.aug.