Totalt antall sidevisninger

fredag 22. juli 2016

2016-07-16 Dag 3 - Lappland Bream Master - D-seksjoen i Sällsjön

Da var dag 3 her, og Sällsjön skal prøves. Er et stykke å bære fra der man parkerer til bunnen av bakken, samt videre bortover stien bort til seksjonen. Men dette er vel kanskje den beste seksjonen i Lappland, så da er det litt lettere å motivere seg til bæringa. Dem som har 4WD slipper endel lettere unna med å kjøre til bunnen av bakken, og trenger da bare å bære derifra og ca 200 meter bort til seksjonen. Jeg har ikke 4WD, og bærer normalt 6-7 runder, men hadde pakket litt lettere til idag, så slapp unna med 4 runder.

Da jeg hadde fått bært mine 4 runder ned til bunnen av bakken kom gutta med 4WD, og brått var dem ajour med meg ettersom dem kjørte helt ned. Jaja, jeg og Tonje var jo uansett tidligst på plass, så vi får trekke først.

Daniel vant denne seksjonen igår fra D6 med 34.740, Urban ble nr.2 fra D2 med 23.640 og Tjäder ble nr. 3 fra D7 med 19.560. Peg 5 er også en fin peg ute på en odde. Olofson satt her igår, og han er ikke kjent for å legge i noe særlig med fòr og partikler, så litt usikker på om jeg ville sitte på den plassen idag. Så håpet vel egentlig på å trekke D6 eller D7. Det er dem 2 dypeste peggene på seksjonen. 3,5-4 meter på bagger. For Lappland å være så er jo hele seksjonen ganske dyp, så uansett ingen krise samme hvor man skal havne.

Tonje trakk først, og havnet på D3, og jeg havnet igjen ved siden av hu, på D2. Liss trakk D5. Brodern trakk D6, Finn Erik D 7 og tilslutt Tengerström på D4

Da fikk jeg plassen som Urban ble nr.2 på fra igår. Høres helt greit ut. Vet han han legger i litt mat, så det er jo heller ikke helt feil. Rigget og fòret som jeg gjorde dem 2 foregående dagene. Men hadde i tillegg rigget TAP 13 idag. Kan være en trå dag, og da liker jeg å ha den for å løfte å senke til abborene.

Startet med TAP, med en 1 grams dupp (normalt ikke mye mort her, så satset på at det skulle gå bra). Tacklet stoppet etter å ha synket kun 1 meter. Mort tro? Kroket da, og kom ut 2 meter blå hydro. Ikke mort nei. Hehe. Viste seg å være ei kilosbrasme som sto høyt i vannet. Det virket jo veldig lovende da. La ut på nyt, og kroket en ny sto fisk, men denne falt av. Nei, her er det bare å gå over på bagger med en gang. Evt justere til høy bulk på den om brasmene vil stå høyt i vannet.

Det sto bra med fisk her på baggern ja. Kult.Tonje fikk også brasmer på bagger. Liss og brodern måtte fiske lengre ut så jeg, mens Finn Erik fikk brasmer på TAP.

Hadde et veldig bra fiske i ca 2,5 timer, men som tidligere ble jeg mere og mere plaget av mort.Tilslutt kom jeg aldri mere gjennom morten (kan nok hende det var tomt forran meg da). Men etter ca 3 timer hadde jeg 45 brasmer på baggern.

Tonje fikk bare brasmer på bagger i litt over 1 time, men da hu gikk ut på feeder, så fikk hun noen der i tillegg. Jeg gikk da ut på slider, men var ikke skikkelig drag der. Kanskje ikke så rart da ettersom jeg ikke hadde fòret der på ca 3 timer. Men jeg fikk da en og annen. Prøvde baggern igjen etter 4 timer, men var ikke noe der, så rett ut igjen på slider. Endte opp med 14 brasmer på slider og 45 på baggern, så totalt 59 brasmer idag.

Følte jeg hadde kontroll på alle på seksjonen. Liss hadde bra på feeder, men virka som brodern hadde dratt fisken hans siste 1,5 timene. Så Liss hadde bra første halvdelen, mens brodern hadde brukbart siste halvdelen. Jeg hadde jo hatt brukbart hele veien egentlig. var litt usikker på Finn, for så han dro greit på TAP første halvdelen +, og han hadde visst fått greit på slider siste timen i tillegg.

Startet å veie hos meg, og mine 3 veiinger ga meg vekta 46.160 gram. Tonje hadde småpene 24.340 gram. Örjan veide inn 3440 gram. Liss sine feederfisker veide tilsammen 30.440 gram. Han hadde blitt veldig farlig om det hadde stått noen fisk på långspø i tillegg hos han. Brodern kom med en liten spurt på slutten og veide inn 3 hg mere en Tonje, altså 24.620 gram. Så var det Finn sin tur da. 37.840 gram. 9 kilo bak, så var jaggu bra jeg hadd eklart å snike opp 14 brasmer på slideren etter det døde ut på baggarn.



Siste av 3 veieposer for meg idag. Totalt 46.160 gram 

På dem andre seksjonene så hadde A-seksjonen i Ullsjön levert bra idag. Gutta som var der var jo innstilt på å fiske mort etter Jesper dro 821 stk der igår. Benterud startet med en 3 meter med 0,75 grams dupp. Typisk lauetackel. Men allerede på første utlegget så gikk det på skimmers. Småbrasmer på 150-300 gram. Så fikk han ennå en, og ennå en, og slik fortsatte det hele første timen. Han trodde det jo skulle gi seg, men det gjorde det ikke. Så da gikk han bak på pegg å rigget en 4,5 meter bagger med 4 grams dupp, og kunne begynne å løfte disse skimmerene rett i fanget. Han dro nok over 100 brasmer på dette kortfisket og veide inn 42.640 gram. Bare 1 kilo bak sjørekorden til Roul. Fredde på pegen ved siden av fikk også brasmer på kort, men hans var av det større slaget, men ikke på langt nær så mange da. Men uansett litt snodig at bramsene skal gå helt inn på 3 og 4 meter toppknytt på den seksjonen. Benterud doblet da min vekt fra Ullsjön, men han lå vel såpass bak fra dem 2 tidligere dagene at jeg skulle vel klare å holde han bak meg i sammendraget.

På C-seksjonen som jeg fikk så bra på C4 igår hadde fisket endret seg. C4 leverte ikke noe særlig til Micke (17.160). Vinneren på C ble Chefen fra C6 (brodern sin peg i går) med 26.940 gram. Er vel ikke første gang i Lappland at den som sitter på en peg dagen etter brodern vinner. Det ligger ofte igjen en god del mat etter han. Nr.2 på C ble Stig fra C3 med 23.360, og nr.3 ble Roul med 20.240. Jevne greie vekter på C idag da. Alle mellmo 15 og 30 kilo.

B-seksjoenen hadde sviktet igjen. Er jo der man håper det kommer opp vekter på 60-70-80 kilo. Seksjonen ble vunnet på stusselige 15.440 gram av Daniel på B2. Nr.2 ble Jesper fra B1 me 7 kilo. Utrolig dårlige vekter. Pratet med Urban som satt på B6. Han var åpent for både långspø, feeder og mort på kort. Men var jaggu ikke mulig å få mort på kort engang. Han hadde fått 11 abborer på kortstenger, og det var alt han fikk og veide da inn 600 gram. Kjipt. 

Plutselig var jeg ikke så høy i hatten av å ha B-seksjon siste dagen. Kongeseksjonen har ikke vært mye konge i år.



I totalen etter 3 dager ledet jeg da med 122.380 gram. Dem 4 som lå bak meg var Liss, Bentis, Jon og Fredde, og jeg hadde følgende ledelse på dem 4. 39.520 gram på Liss, 56.460 gram på Bentis, 57.160 på Jon og 57.320 på Fredde.


Liss skulle på A, og der er vel max'en 40 kilo, så skal vel gå bra sålenge ikke jeg blænker på B (er jo nesten en mulighet etter det som skjedde på B idag da...). Bentis og Fredde skal på C, og en av dem kan fort klare opp mot 50-60 kilo, så en av dem kan vel akkurat snike seg forran meg om jeg skal blænke (skal jo endel til da), og Jon skal i Sällsjön. Han er kapabel til å dra 60-80 kilo nedi der, men igjen, unngår jeg å blænke på B, så skal jeg vel dra iland dette.

Men jeg har ledet Lappland stort tidligere, og likevel ikke vunnet, så her tar jeg ingenting på forskudd. I 2013 så hadde jeg 102 kilo mot broderns 33 kilo etter dag 2, og 150 kilo mot broderns 108 etter dag 3. Det endte med at han vant LBM 2013 med 187 kilo mot mine 153 kilo.

Ble også en ny konvolutt til samlingen :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment