Totalt antall sidevisninger

onsdag 20. juli 2016

2016-07-15 Dag 2 - Lappland Bream Master - C-seksjonen i Lävsjön

Ny dag, og destinasjonen er C-seksjonen i Lävsjön. Jeg og Tonje var som vanlig tidlig på plass. Vet jo fra før at peg 3 og 4 er gode pegger. Og Liss vant fra peg 4 i går. Har selv vunnet en gang på peg 6 (det året var det 7 pegger på strekka), og brodern vant jo fra peg 2 i fjor med fjorårets høyeste LBM-vekt (ca 43 kilo). Da jeg satt på denne seksjonen i fjor så vant Berndt fra peg 5, og husker også at Mattias Andrèn vant fra kant venstre med ca 45 kilo på dag 2 i 2014.

Så ønsker gjerne peg 4 eller 3, men ingen krise om jeg skulle trekke noen andre heller. Vil gjerne unngå peg 1, for den tror jeg det aldri er vunnet fra.

Tonje trakk først, og hu fikk peg 3. Min tur, og jeg fikk jaggu 4'ern. Nice. Brodern havnet kant venstre på peg 6, Finn Erik på 5, Marcus på peg 2 og Jon på peg 1.

Rigget som igår. 2,5, 3 og 4 til mort, 2 x bagger og 4 x slider. Fòret også som igår. 10-12 appelsiner på bagger og 20-25 håndfulle på slider.

Loddet ferdig dypet på baggern, og tok et kast uten loddebly for å se at duppen sto korrekt. Da gikk duppen under og jeg kroket noe stor. Gudskjelov datt den av, og jeg turte ikke kaste noe mere før vi skulle fiske.

Fisket startet, og jeg gikk selvsagt ut på baggeren, og joda, der sto det brasmer. Store brune brasmer også, og det har jeg opplevd før på denne seksjonen. Jeg personlig har ikke fått dem før, men sett at mine naboer har fått disse, mens jeg stort sett hat dratt skimmers på slider istedet. Artig at jeg fikk disse denne gangen. Snitter nok på over kiloen, så dette bygger fort vekt.

I starten så fikk jeg vel 4-5 stk uten noe problem med morten, og da står det nok mange der. Men for hver brasme jeg fikk ble det litt og litt mere problemer med morten. Måtte vente 5 sekunder for å komme gjennom, så 10 sek, 20 sek osv.

Jeg rakk ca 25 brasmer første 1,5 timen, og disse veide nok ca 25 kilo i tillegg. Følte det var i ferd med å bli tomt, for var så si umulig å komme gjennom morten. Brodern og Finn hadde ennå ikke kommet gjennom morten på slider/feeder/bagger, så tipper det ikke sto noe særlig brasme hos dem. Dem prøvde å fiske mort på kort, men fikk bare en stund, så trakk morten lengre ut for dem.

Jeg gikk ut på slider, og var ei og annen brasme der også. Og som vanlig var dem litt mindre i størrelse, men helt greie fisker alikevel. Tonje gikk nå ut på feeder, og hu startet å få noen brasmer hun også. Etter en stund fikk Marcus 3-4 brasmer på bagger. Jeg gikk inn igjen å testet, men ingen hos meg. Marcus fikk bare dem 3-4 så kan ikke ha vært store stimen som var innom han.

Var en priode jeg sleit veldig med å komme gjennom morten på slider, så skøyt i 6-7 baller og gikk inn å prøvde morten. Hadde loosefeedet etter mort fra start, og så det sto massevis forran bena. Stimer på 200-300 fisker svømte rundt å tok det jeg loosefeedet til dem.

Tipper jeg fisket mort i ca 20 minutter, og fikk 110 morter. Veldig bra drag altså. Så ut til at snittet var mellom 35 og 40 gram også, så det bygger vekt.

men gikk ut igjen på slider, og da var det bramser der igjen. Fikk brasmer jevnt og trutt ut dagen, selv om jeg delvis var plaget med mort hele tiden. Kjentes ut som jo flere brasmer som sto på swimmen jo mindre plagsom var morten, og da selvsagt vice verca. Endte vel opp med ca 40 brasmer på slider + mine 25 store på bagger og da 120 morter. Folket rundt meg pratet om sjørekord (63 kilo), men føte ikke jeg hadde dette. Brasmene på slider er ikke i nærheten av å snitte på 1 kilo.

Startet å veie hos Jon på peg 1. Den peggen jeg gjerne ville unngå. Jon hadde ikke fått noen brasmer, og kun ca 5,5 kilo med mort. En dårlig dag på jobben altså. Marcus hadde noen få brasmer og litt mort i tillegg, og veide inn 8.840 gram. Tonje hadde plukket jevnt og trutt med brasmer fra ca time 2 til og med time 4, siste timen fikk hu kun noen abborer. Men hu veide inn pene 19.160 gram.

Mine fisker veide småpene 54.660 gram. Ingen sjørekord, men ei knallvekt å ta med seg videre i LBM. Tok jo f.eks 20 kilo på Liss, og tror ikke han klarer å ta 40 kilo på Ulvsjøen for å ta igjen det.

54.660 gram - Seksjonsseier og dagens høyeste vekt i LBM
Finn skrapet kun sammen 6,7 kilo og brodern 8,1 kilo. Disse 2 var litt i dødens posisjon idag. Så ikke ut til å stå noe brasme hos dem, og da tenkte dem helt rett med å fiske mort på korte stenger for å sikre seg noen kilo. Men dessverre så ville ikke morten stå kort hos dem, ennå begge hadde bøttevis med mort lengre ut. Vet dem var borti noe gjedde, og det kan jo ha litt å si, samt at dem hadde ganske grunt vann forran seg såvidt jeg forsto.

Slik gikk det på dem andre seksjonene idag:

På dem andre seksjonene så var høyeste vekt i Ullsjön idag 24.440 gram. Jesper var den som tok dette, og fangsten besto av 821 mort. Snitt på 30,5 gram på morten. Han tok da 3 kilo mere en jeg gjorde på denne sjøen. Så man kan jo da si at han valgte en smartere taktikk en meg og gikk etter morten. Noe å tenke på til neste gang for min del.

På B så vant Patrik Liss fra peg 3. Fikk visst fisken sin på feeder, og fisket med mais på kroken. Han nyttet mais fordi det var så mye mort der ute at det var så si umulig å komme gjennom med mark på kroken. Hans vekt var 20,6 kilo, og det må man jo si var en lav vekt til å være B-seksjonen på dag 2.

På D-seksjonen vant Daniel med 34.740 gram fra peg 6. Ei relativt bra vekt, men absolutt mulig å få høyere vekt på den seksjonen. Viste seg at Daniel hadde bare fått småbrasme (60-70 stk), og det er litt uvanlig. Sällsjön bruker å levere litt bedre snitt på brasmene. Han hadde hatt brasmer både på 7m, 9 m og feederplassen sin. Urban ble nr.2 på fra kant D2 med 23.640 og nr.3 ble Tjäder med 19.560 fra D7. Tjäder hadde mer vanlige Sällsjön-brasmer som var brune i fargen.

Stillingen i Lappland Bream Master etter 2 av 4 dager:

Jeg gikk daopp i ledelsen etter idag med mine 76.220 gram etter 2 dager. Liss ligger 24 kilo bak, og Jon 6 kilo bak der igjen. Både jeg og Liss har 1+1 i sidebetten om seksjonsplasseringer i LBM. Ligger en pott på 2300kr der også som det fiskes om.

Fikk da en ny konvolutt til samlingen idag:

I morgen skal jeg ned i Sällsjön, og håper denne våkner skikkelig til å leverer vekter opp mot 50-60 kilo. :) Gruer meg litt til bæringen av utstyr ned dit. Må vel minimum gå 4 runder, så får møte 30 min tidligere en vanlig i morgen vel.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment