søndag 24. juli 2016

2016-07-17 Dag 4 - Lappland Bream Master - Seksjon B Lävsjön

Da var siste dagen her, LBM 2016 skal avgjøres. Jeg og Tonje var som vanlig tidlig på plass ved seksjonen. Viste seg at Olofsson hadde fått omgangssyken i løpet av natten, så han måtte stå over. Så da blir vi kun 5 personer på denne seksjonen idag.

Har fått høre i løpet av uken at peg 1, 4, 5 og 6 kun har ca 80-100 cm dyp på långspø. Så da ønsker man jo å trekke peg 2 eller 3. Der har man da størst mulighet for å få inn brasmene på baggerstang, og det er da mulighetene er aller størst for en skikkelig monstervekt på 60 kg pluss.

Tonje trakk først, og hu havnet på peg 4, jeg stakk hånda nedi og opp kom nr.6. Ikke optimalt. Bo trakk peg 1, Tjäder havnet på en av dem dype på peg 2 og Marcus fikk peg 3, den andre i dyphullet. Nr.5 var da den peggen som blir stående åpen idag.

Så da havnet jeg på B6. Peggen som Urban sleit noe veldig fra igår. 11 abbor på kortstenger var alt han fikk. B har jo ikke vært bra på hele uka, så hadde ikke troa på at den plutselig skulle kaste opp noe monstervekter idag heller, men forventer vel noe bedre fiske en den ga igår da.

Rigget og fòret likt som dem 3 foregående dager. Startet med 13 TAP. Før jeg får rullet ut og lagt i tacklet ser jeg Tonje svinger en mort på 7 meter. Å kalle det å svinge en mort et godt tegn er kanskje å ta i, for er jo brasme man vil ha, men mye heller mort en ingenting liksom. Var mort på 13 TAP hos meg også. Tok vel 4-5 raske bare for å komme igang. Byttet da til baggern, men ikke noe tegn til brasme. Bare massevis av mort. 10 grams duppen lå bare å hoppet på vannflata. Ga opp å prøve å få brasme etter ca 10 minutter på baggern.

Gikk da ut på slider. Mort der også. Men ikke så mange som inne. Kom gjennom morten på kast 2 eller 3, og da fikk jeg faktisk ei brasme. Nydelig. For hver fisk jeg får så vil dem som jakter bak meg ha et større å større problem med å ta meg igjen. Neste halvtimen klarte jeg å slite opp 3 brasmer til mellom alle mortene (som jeg ikke fikk opp grunnet 10er krok og dobbel mark på slidern).

Tonje hadde startet å få fisk jevnt og trutt på feeder. Virket som det var mere brasme hos hu, og da litt mindre mort. Prøvde baggern igjen, men kun mort. ut på slider igjen, men kun mort. Marcus hadde startet å dra brasmer på baggern fra ca 1 time ut i konkurransen. Så både Tonje og Marcus seilet ifra meg følte jeg.

Bråsatte opp en feeder, og prøvde det. Men kun mort på det også, selv om jeg prøvde fortom helt ned i 15-20 cm. Hadde loosefeedet etter mort på kort siden start. Ikke sett noe vaking, men kan jo fort hende dem er der likevel. Jeg tenkte at det er viktigere å sikre LBM totalt ennå å på død å liv prøve å få en fjerde seksjonsseier. Så slo meg på en måte til ro med at Tonje og Marcus får bare slå meg, så skal jeg prøve å dra 800 + morter siste 4 timene.

Startet etter mort på 4 meter, og dem var der med en gang. Gikk da rett inn på 3 meter, og dem var der og. Nydelig. Tok vel 10 kjappe på den, men skal det virkelig gå fort må jeg ennå kortere. Så byttet til 2,5 meteren (tok ikke med 2 meter til Lappland :-/ ). Morten var på 2,5 også, så da er det bare gå inn i bobla og gunne på.

Var et fantastisk mortfiske. 100 mort, 200 mort, 300 mort. Dette bygger vekt. Var helt sikker på at snittet var minimum 30 gram i tillegg. Så 100 mort er iallefall 3 kilo, og skulle jeg komme opp mot 1000 mort, så er det 30 kg. Liss ligger jo 40 kilo bak før idag, og skulle jeg klare opp mot 30 kilo mort, så må Liss ha 70 kilo i Ullsjön, og det klarer han ikke. Bentis, Jon og Fredde lå jo ca 60 kilo bak før idag, så klarer jeg 30 kilo så må dem ha 90-100 kilo, og det skal ikke være mulig. Så jo nærmere 1000 jeg klarer å komme idag jo sikrere er det jo å vinne LBM.

Etter å ha fisket en stund så forsvant plutselig tacklet. Stonfoen må ha åpnet seg. Dritt. Tok et par kast på baggern da, men kun mort. 2 kast på slider, kun mort. hadde nok sløst 1,5 time totalt på bagger og slider, og kun fått 4 små brasmer med en samlet vekt på 2 kilo. Det er jo ikke mere en 80 morter som igjen bare er kanskje 15 minutter. Plutselig så jeg lauetacklet mitt på baggeravstand. kastet ut og fikk tak i det på andre forsøk. På med det igjen og bånn gass på mort igjen.

Etter 30 minutter til så forsvinner tacklet igjen. Faen. Kjenner på stonfoen, og den bøyer seg liksom på midten. Virker som jeg ikke har tredd den helt inn før jeg limte den. Brukt denne stanga i flere år uten problem, men da på laue. Mortfiske etter 30+ grammere sliter mye mere på utstyret. Jaja, tok tacklet fra 3 meteren og kuttet den til 2,5 meteren, og teipet masse over stonfoen.

Gikk vel fint 1 time til nå, og var vel kommet med opp i rundt 600 fisk. Men så mistet jeg en mort på vei inn, og ble supertrassel rundt stang. bare å kaste tacklet. utrolig at jeg ikke hadde tatt med meg lauetackler til Lappland. Ikke bra. Tok da tacklet til 4 metern. Det hadde jeg en 1 grams mortdupp og en str 14 Colmic N900. Duppen er jo lengre en laueduppene, så stiller seg ikke like raskt, men jeg får leve med det. Kroken er ikke like langskaftet som lauekrokene, så kommer til å slite mere med rask avkrokning også.

Bånn gass igjen. Får ikke med meg så mye av dem andre når jeg driver speedfiske etter mort, men spurte Tonje hvor mange hun hadde, og hu nærmet seg 40 stk. Marcus hadde dratt på bagger i time 2, 3 og 4, men nå i time 5 så virket det som brasmene hadde forlatt han. Men Tonje mente han måtte ha over 50 brasmer.

Jeg var oppe i rundt 850 når det var igjen 10 minutter, og da knakk antenna på tacklet. Jeg hadde ikke igjen noen flere tackler (hadde glemt at jeg hadde flere lauestenger liggene i stangbaggen bak på peggen). Så jeg fortsatte uten antenne. kastet ut, og telte 1001, 1002, 1003 og kroket. Satt på en mort dem aller fleste gangene jeg kom til 1003. Så siste 10 min satt jeg å loosefeedet, så på dem andre mens jeg talte inne i hodet mitt. Da konkurransen var over var jeg på 899 morter + dem 4 brasmene jeg fikk på slider i time 1. Snitt på 30+ gram på morten. Om jeg har snitt på 30, så har jeg 27 kilo mort + 2 kilo brasme, så jeg tipper jeg har 29 kilo (kan fort være at mortene snittet på 33-34 også, men jeg VET jeg iallefall har 29 kilo).

Startet å veie borte hos Bo. Grunn peg, så vanskelig å få noe fart på brasmene. Han veide inn 7,3 kilo. Tjäder på B2 har en dyp peg, men ikke fått noe særlig på bagger, men hadde fått noenlunde fart på brasmene på feeder. Han veide inn 21.420. Var sikker på jeg skulle ha mere en det, så skal bli dårligst nr.3 bak Marcus og Tonje. Marcus sin tur. Måtte dele opp i minimum 2 veiinger. Men så raskt at brasmene hans ikke var av dem store brune slaget. Etter 2 veiinger så ble vekta hans 32.300 gram. med snitt på 30 gram så ville han slå meg, så får krysse fingrene for at mortene snitter på 35 gram, for da kan jeg ta han. Tonje sine 46 brasmer veide 26.020, så også hennes brasmer var relativt små. Hu la seg da på 2.plass bak Marcus, men jeg følte meg sikker på  ha mere en hu, så jeg følte jeg dårligst kom til å bli nr.2 idag.

Mine fisker måtte også veies i 2 omganger. Første veiingen var vel på rundt 18-20 kilo, men vanskelig å se hvor mye jeg hadde igjen. men var greit over 10 kilo igjen så jeg. Opp på vekta med resterende, og med rask hoderegning så visste jeg at det ble over 35 kilo, og da vant jeg jaggu dagens seksjonen også. Viste seg at mine fisker veide 36.340 gram. Mine 4 brasmer veide ca 2 kilo, så da hadde jeg 34.300 gram med mort, delt på 899 gir et snitt på morten på 38,15 gram. Veldig bra snitt altså.

Hadde jeg bare vært ordentlig rigga etter mort skulle jeg klart ennå mere. Mulig jeg kunne fått dem inn på 2 meter? Siste timen når jeg fiska med mort-tacklet så hadde jeg på en str 14 Colmic N900, og den var veldig vonde å kroke av fisken med. Gikk mye fortere når jeg hadde langskafta lauekroker tidligere på dagen. I etterpåklokskapens ånd skulle jeg hatt 3 stk 2 meter og 3 stk 2,5 metere rigget for mortfiske. 0,75-1 grams korte lauedupper med str 14 lauekrok på. Skulle ha klart over 1000 på 4 timer da. Og kanskje opp mot 1300 på 5 timer. Jaja, legger det i erfaringsbanken i bakhodet, og så får jeg stille ennå bedre forberedt neste gang.

På dem andre seksjonene så gikk det som følger.
Dagens høyeste vekt kom fra D-seksjonen. Micke fikk 47.320 gram fra D6 i Sallsjön. Så 6'ern vant der igjen ja. Bare befester at peg 5-6-7 er dem sikreste peggene i den sjøen. Patrik ble nr.2 fra D2 med 33.080 og Mattias ble nr.3 fra D4 med 22,7 kilo. Jon satt på D3 og fikk kun opp 11.280 gram.

På C vant Fredde fra C5 med pene 40.960 gram. Så da er det 2xC4, C6 og C5 som har vunnet den seksjonen denne uka. Urban ble nr.2 fra C2 med 25.260 gram og nr.3 ble Harriet fra C3 med 6,4 kilo.

På A-seksjonen vant Daniel fra A1 med 22.420 gram. Nr.2 ble brodern med 12,6 fra A5 og nr.3 ble Liss med 10,1 fra A2.

Da var det jo rimelig klart at jeg, på mitt 4de forsøk, kom til å vinne LBM 2016. Digg. Vekten over 4 dager ble 158.720 gram. 52,7 kilo forran nr.2 som ble Fredde med sine 106.020 gram. Nr.3 ble Micke, som har vunnet LBM 2 ganger tidligere, med 95.040 gram. Kun 2 stk over 100 kilo altså. Slik det egentlig har vært alle årene jeg har vært her (2013 - 3 stk, 2014 - 2 stk og 2015 - 1 stk). Tonje kom på en flott 6.plass av 24 deltakere. Veldig bra.

En konvolutt til i samlinga idag, og da er den komplett.

Tusen takk til Leif og Harriet for LBM. Årets høydepunkt, iallefall i år når Norge ikke klarte å stile noe lag til VM eller EM. For det er kun VM og/eller EM jeg setter høyere en LBM i løpet av sesongen.