Totalt antall sidevisninger

torsdag 8. september 2016

2016-08-27 Dag 1 Lag-NM - Åkersvika

Da sto Lag-NM for tur. Hadde en liten stund troa på 7 lag, 1 mer en vi bruker å være. 3 Acerinalag, 2 Raufjøringlag, 1 G&T-lag og 1 Trysillag. Men ble desverre kun 5 lag. 3 fra AC, 1 Rau og 1 G&T.

Acerina sine lag var følgende. Lag 1 meg, Tonje og Bentis. Lag 2 Philip, Andrzej og Eskild og lag 3 Kay, Artur og Ole. Da er vi jo garantert 1 lag på pallen iallefall. Hehe.

2 seksjoner på Fugletårnet og siste seksjonen ute på Tjuvholmen. Jeg anså Tjuvholmen som mest ustabil, så sa meg villig til å ta den selv. Bentis er en av får som har klart å få brasme på dagtid i konkurranse siste årene, og Tonje har en egen evne til å få mye mort på relativt kort toppknytt på tårnet, så anså dem begge som sterke kort på Fugletårnet.

Ute på Tjuvholmen skulle det vise seg at jeg fikk følgende konkurrenter. Philip, Artur, Magne Olav og Dag Even.

Tid for trekning, og visste ikke hvor det ville være best, men antagelig ikke dumt å sitte så langt til høyre som mulig, altså nærmest mulig storeMjøsa. Jeg trakk peg 12, og det var nest lengst til venstre. Hmmm.. Jaja, vi har ikke fisket her så mye, så kunne jo håpe på at fisken kom fra venstre, eller rett utenifra.

Til venstre fikk jeg Artur, og til høyre Magne Olav, så Philip og kant høyre Dag Even.

Jeg rigget 3 og 4 meter til evt laue, 13 TAP og bagger på samme sted, så 1 stk 30 grams slider ettersom det var ganske mye vind, og tilslutt 2 stk feederstenger. Grunnfòret sparsommelig, for hadde jo ikke anelse om det var noe særlig med fisk i området.

Første jeg så som fikk fisk var Dag E på høyrekanten. Var vel etter 20-25 minutter. Så fikk Philip en. Begge dem hadde flere fisker før jeg og Magne Olav startet å få noen indikasjoner. Jeg hadde vel mitt første napp etter 46 minutter.

Hadde faktisk napp på så si alle kastene fra 46 min og ut dagen, men mort på feeder er ikke alltid like lett. Hadde friskt i minnet fighten jeg hadde med Steinar på Esperen på Ind NM noen år tilbake. Hadde da flere napp en Steinar, men han fikk opp flere en meg og slo meg.

Var nok endel bedre bett borte hos Dag E og Philip, for dem kroket flere napp en meg. Jeg prøvde å bytte til bly for å slippe å kroke "gjennom" feederen, men det funket ikke. Ikke tvil om at morten attackerte feederen. Prøvde da kortere fortom, men hjalp ikke på krokingsprosenten. Prøvde også slider, men fikk kun 1 mort og ei laue på den. Ettersom dem attackerte feederen/fòrballen, så var det ikke mulig å være presis nok med slideren og sprettertfòring.

Siste 1,5 timene så forsvant mesteparten av morten, men kom inn mjøslauer istedet. Og dem er jo ennå vanskeligere å kroke på feeder.

Endte opp med stusselige 18 fisker. Følte helt klart at det var best fra høyre. Mere fisk, og også fisk som beit litt mere bestemt. Følte jeg var ganske jevn med Magne Olav. Mulig han hadde 1-2 fisker flere en meg. Artur lengt til venstre hadde ennå dårligere fiske en meg og klarte kun å lure 3 stk. Philip hadde egentlig 29 fisker, men bølgene hadde ødelagt keepnettet hans med gnussing mot steiner, så 10 av fiskene hans hadde rømt. Så da ble det vel brått jevnt mot han også. Dag E kom til å vinne seksjonen suverent med sine ca 40 fisker.

Startet å veie hos Artur. 3 fisk, 360 gram. MIne 18 fisker veide 2700 gram. Så at det ville bli jevnt med Magne Olav, men han hadde grammene på sin side. 50 gram mere en meg, eller sånn ca en halv mort. Philip hadde 2900 gram. Var jo fortjent at han slo meg og Magne Olav da, for hadde vært kjipt å tapt på hull i nettet grunnet vinden. Mitt nett ble også ødelagt, men ingen fisker stakk av tror jeg. Dag E vant suverent med 6330 gram.

Så da var det igrunn bare å telle fra kant høyre og innover. høyre 1, nest høyre 2, 3høyre 3...



På seksjonen nærmest fugletårnet så vant Andrzej fra peg 2. Finn ble nr.2 fra kantpeg 1 og Tonje nr.3 fra peg 3. Vekter fra 1040 til 3540 på seksjonen.


På innerste seksjonen på fugletårnet stakk brodern av med seieren fra midt på seksjonen. 2360 gram. Mest laue forsto jeg, men også noe mort mot slutten. Nr.2 ble Bentis, og Eskildsen 3.


Stillingen etter dag 1:
1 Rau - 1+1+2=4
2. Acerina 2 - 1+2+3=6
3. Acerina 1 - 2+3+4=9.
4. G&T - 3+4+4=11
5. Acerina 3 - 5+5+5=15




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment