Totalt antall sidevisninger

lørdag 4. februar 2017

2017-02-04 Isfiskekonkurranse på Hersjøen

Sto mellom Vallekilen, Kyrkviken og Hersjøen idag. Valget falt på Hersjøen. Sjøen ligger bare noen få kilometer fra jobben min, men ikke vært der mange gangene likevel. Har vel fisket 2 konkurranser her tidligere, og ikke fått til noen fremskutte plasseringer.





Jeg var ikke her i fjor, men Tonje var med da. Hu hadde funnet seg en fin plass på sjøen og ble nr.5 totalt da. Vurderte da å bli med hu til den plassen, men tenkte at hu skulle få plassen for seg selv, så dro til en annen plass jeg har startet før. Og en plass det er vunnet på før også.

Var 6-7 stk som startet her. Jeg fikk 5 fisk i første hullet, og dem som satt nærmest meg så jeg ikke fikk noe. Borret meg utover i sjøe etter å ha bommet på 3-4 hull, og da så jeg Roy satt å fikk litt. Men latt han sitte i fred å dro videre utover i sjøen.

Prøvde et par hull dypt, og fikk 5-6 raske, men alle var 8-10 gram, og det gidder jeg ikke fiske på, så slapp ikke ned etter jeg fikk den 5 eller 6 fisken i det hullet. Gikk da heller nærmere land igjen. Fikk litt her og der. Kun abbor så langt. Blandet størrelse fra 60 gram og ned til 8 gram. Prøvde ennå nærmere land, og syns det slang noe flere brukbare abborer nærme land. Men dette var under store busker som sto over vannet, så lå kvister på isen, og da ligger det jo også ofte kvister på bunnen.

Fisket med tafspilk som slo ut litt, og når den slo innover mot land så gikk den seg jo fast i kvister. Valgte da å teste myska istedet. Kunne jo ha valgt en annen pilk som går rett ned også, men valgte altså å myske. Var jo bare 1-2 meter dypt, så går for med myska også. Plukket ok med mysken også. Ikke øsing, men helt greit. Begynte å nærme meg der Odd H satt, men han snudde da.

I det han snur så fikk jeg en mort, og den var fort 50-60 gram. Klart større en dem fleste abborene jeg hadde fått. Fikk en par morter til også, men så fikk jeg småabbor igjen. Byttet om til en myska som normalt futter bedre til morten. For ettersom morten er klart større en abboren, så ville jeg jo gjerne ha dem istedet.

Fikk ikke noen flere morter i det hullet, men fikk en i hullet ved siden av. Men så abbor igjen. Var ikke nok mort til å sitte å gnu, så borret videre mot Odd H. Lagde noen hull mellom hullene hans, og fikk også noen abborer i dem gamle hullene hans. Han hadde nå stukket fra dette området og rundt en odde.

Etter å ha gnudd litt mere og det kun var 1 time igjen så følte jeg at jeg måtte finne på noe. Lå jo ikke an til å klare mere en max 4 kilo, og vet ut fra resultatlister at man bør høyt opp på 5-tallet evt 6-tallet for å vinne. Og målet hver konk er jo å vinne, selv om det er noen år siden sist nå :-O

Heiv sekken på ryggen og dro rundt den odden jeg også. På baksiden av odden satt det 15-20 stk. Borret meg et par hull på innsiden av dem, men kjente ikke noe. Så heller ingen andre som fikk noe. Jonny kom borrende på utsiden av meg. Spurte om han hadde fått bra. Litt i rykk og napp sa han, så tydeligvis fått litt, men ikke jevnt. Jeg sa jeg hadde i overkant av hundre fisk. Han sa da "Såpass mange ja!". Egentlig hadde jeg 148 på telleren, så ettersom han syns jeg hadde mange på 100, så var det kanskje ikke all verdens bett idag og jeg egentlig lå greit an. I tillegg så jeg Tørmoen gikk rundt der og borret. Tror han startet et helt annet sted på sjøen, så han sleit tydeligvis. han har jo vært helt der opp på resultatlista siste par åra, så ennå et tegn på at det kanskje ikke var all verdens av bett idag.

Heiv da sekken på ryggen på nytt og dro tilbake der jeg kom fra. Stoppet 50 meter før der jeg hadde avsluttet, i Odd H sine gamle hull. Gikk et par hull så fikk jeg faktisk mort. Bra. Men igjen fikk jeg bare 4-5 så ble dem borte igjen. Tok et hull litt lengre ut, og mort igjen. 3 slepp på rad så stoppet bare myskaen 20-30 cm over bunn av at morten hadde tatt den. Kan jeg sitte slik siste halvtimen så skal jeg greit komme meg over 6 kilo. Men dabbet jo selvsagt av igjen.

Siste kvarteret så fikk jeg vel et par morter til samt 5-6 småabborer. Endte på 183 fisker. Ca 4 kilo så det ut til å være. Traff på Finn Arne på vei inn. Han hadde ca 2,5 kilo trodde han. Ut fra bettet trodde han at jeg kom til å komme brukbart høyt på 4 kilo. Vi får se...

Kom opp til kjerka, og så innveiingskøen. Var en og annen brukbar pose så jeg. Odd H så ut til å ha ca samme som meg. Så Tonje, og hu hadde en skikkelig pose. 5-6 kilo, så hu ville iallefall slå meg. Veide inn 4290 gram. Iversen ledet HS med 4620, Børre rett bak med 4,5 kilo. Jonny som sto rett bak meg veide inn 4820. Tonje hadde 6050 og ledet totalt.

Var heller ingen bak i køen som hadde mere, så Tonje vant totalt idag. Grattis. Jonny vant HS, fulgt av Iversen og Børre. Jeg ble nr.4 i HS, 20 gram forran Odd H.

Pratet som vanlig med masse folk etter konken, og viste seg at både Børre, Bjørn Huus og Jens-Kåre hadde fått endel laue. Overraskende, men dritkult. Jeg visste ikke engang at det var laue uti her. Tror ikke disse 3 satt på samme sted engang, så dette må testes etter jobben en dag. Både Børre og Huus hadde vel over 2 kilo laue hver, og så i posen til Jens-Kåre, og så da et 20-talls lauer i posen hans også.

Fullstendige resultater her: http://www.oslosportsfiskere.no/isfiskeresultater/Hersjoen040217.htm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment