Totalt antall sidevisninger

torsdag 9. februar 2017

2017-02-08 Onsdagspimpel på Bergsjön

Da kom det endelig en onsdag der jeg kunne ta meg fri fra jobben å dra på onsdagspimpel. Denne ukas onsdagspimpel skulle gå på Bergsjön mellom Arvika og Åmotfors. Det er en sjø jeg var med på en onsdagspimpel tilbake i 2013, og syns det var en artig sjø. Den gangen hadde jeg 96 fisk og det veide 5966 gram. Ble nr.2 individuelt på det den gangen, kun slått av Åge R som hadde 250 småfisk som tilsammen veide 6290 gram.

Det ble meg, Tonje og Jarle som tok turen fra Østfold idag. Plukket opp Jarle på Ramstad kl 7.15 og var fremme med sjøen i passe tid før utgang. Viste seg å bli 41 deltakere idag.

Jeg gikk til samme plassen som jeg satt sist, og Tonje ble også med dit. Vi begynte alene der, men satt en liten klynge 200 meter lengre ut, samt at Bent og en til satt 200 meter nærmere starten.

Dette er en plass som sist gang leverte fisk litt over alt. Både helt inntil sivet som er der, men også 100 meter fra land. Startet 50 meter fra land, og borret på skrå innover mot sivet meg 15-20 meters mellomrom. Et par hull langs med sivet, så borret jeg på skrå utover igjen. Hadde vel mitt første napp etter ca 10 hull, og det var en 3hg som tok pimpelen. Ned igjen, og fikk ennå en på 3hg. Var vel borti ennå en, men den falt av. Tonje kom ut fra der hu satt i sivet nå. Så på borringen at hu hadde fått noe, og hu sa hu hadde fått 1 stk 40 grammer. Han ene fra klynga langt utpå satt også inne ved sivet nå, 30 meter forran der Tonje satt.

Jeg følte at dette hullet ikke var tomt, så i stedet for å borre et nytt hull for å prøve å finne igjen flere store fra denne stimen så tok jeg meg tid til å teste en halvstor myska. Ikke dumt, for gikk på en 3hg til med en gang på denne.Var vel borti en til, men den klarte å komme seg av kroken igjen.

Borret 6-7 meter lengre ut og prøvde pimpelen, men kjente ikke noe ennå jeg satt der 2 minutter. Følte igjen at det burde jo være noe her, så igjen slapp jeg ned myskaen, og joda, gikk på en med en gang. 2 hg abbor. Ned igjen, og da var det en fisk på over halvkiloen som tok myskaen 2 meter over bunn. Hadde den under hullet, men den klarte å hekte kroken i iskanten og komme seg løs. Dritt.

Tonje fikk en på ca 150 gram i det hullet hun satt, hun også med myska. Jeg fikk en liten en på 80 gram til etter jeg mistet den store, men så var det dødt. Borret på videre, men uansett hvor mye jeg prøvde, så klarte jeg ikke å få et eneste napp til. Testet pimpel, myska og også tafs, men ingenting. Så inn mot sivet at Peter Eriksson som satt der fikk en og annen. Hadde lyst til å gå inn til han etter å ha bommet i maaange hull på rad, men slo det fra meg.

Dro på en større runde rundt på denne plassen. Tonje fikk en 10 grammer helt inntil sivet lengre borte, men var ikke slike jeg ville ha, så jaget bare utover sjøen istedet. Tonje stakk tilbake til det området hu fikk 40 grammern helt i starten. Etter å ha bommet på endel hull til, Så kroket jeg en fisk, men den datt av. Ned igjen, og pimpelen stoppet 2 meter over bunn, men også denne datt av. Ned igjen, og da satt den ordentlig, var en abbor på rundt halvkiloen som jeg fikk opp. Tonje kom ut igjen, men hverken jeg eller hu klarte å få noe rundt. Hverken på pimpel eller myska.

Peter hadde stukket utover på sjøen han også nå. Så Tonje dro inn igjen der. Jeg borret mot der jeg traff i starten, men ingenting. Prøvde 3-4 gamle hull fra der jeg traff i starten også, men ingenting. Så at Tonje plukket litt fisk inne ved sivet, så nå var jeg så lei av å borre uten å få noe, så dro inn selv. Hadde vel 7-8 fisker etter 3 timer, men var gudskjelov veldig bra snitt på dem da, så var nok rundt 2 kilo iallefall.

Stakk inn til Tonje, og så hu plukket litt fisk på tafsen, så da kjørte jeg tafs jeg også. Prøvde noen gamle hull, men borret også noen ny mellom dem gamle. Fikk noen 20-30 grammere, og en på rundt 80 gram også, men dem fleste jeg fikk var 5-15 gram. Gikk på en pen en også, men dette viste seg å være ei gjedde, som jeg forøvrig fikk opp. Var litt mort innimellom abborene også. Fikk vel en 6-7 slike.

Peter kom tilbake, men ble vel bare i 10 minutter før han dro utover på sjøen igjen. Tiden rant etterhvert ut, og jeg endte på 42 fisker. 7-8 i starten var fine, og dem ca 35 jeg tok her inne i sivet veide vel kanskje en 5-6 hg tilsammen. Så jeg hadde vel opp mot 3 kilo. Tonje hadde vel flere en meg etter å ha fisket endel mer inne ved sivet, men hu hadde dårligere snitt. Rett i overkant av 2 kilo hadde hu vel.

Kom inn igjen, og hørte kjapt rykter på at det hadde vært særs dårlig fiske. Jarle hadde 6-7 fisker, men den ene var iallefall over halvkiloen. Finn Arne hadde 7 fisker, og ingen ordentlig store. Jorunn hadde vel kun 1 fisk, men det var også dagens største abbor, og den veide 975 gram. Gikk bort å pratet med Peter, og han hadde en fin pose, litt finere en min. Hadde jo plukket endel inne i sivet mens jeg jaget lengre ute. Og han sa også at han hadde fått en 6hg når han stakk utover sjøen siste gangen. Den hadde han fått 2 min før slutt sa han. Han måtte da ha over 3 kilo, så jeg kom uansett ikke til å ha høyest vekt individuelt idag.

Var også et par tre poser til som var relativt store. Komperud hadde mulig bedre en meg også. Trakk da kort for å se hvem man havnet på 2-mannalag med. Jeg hadde ruter 2, og veide inn som par nr.2. Mine fisker veide 2770 gram. Jeg trakk sammen med Hans Myrèn, og han hadde 515 gram. Så tilsammen hadde vi 3285 gram. Det viste seg å holde til 4-plass i lag. Vant gjorde Jan Jansson (3126) og Åke Lövgren (2015), med tilsammen 5141. Per-Erik Sjöquist trakk jokeren, og fikk 100% av sin egen vekt, 2226, og kom da på 2.plass med 4452,



Etter å ha fått sett fullstendig resultatliste utpå kvelden så viste det seg at Peter Eriksson hadde mest individuelt med 3423, Jan Jansson 2 med 3126, og jeg ble da nr.3 med mine 2770. Tonje ble beste dame med 2172 gram, og vant en kopp Jorunn hadde lagd som det var malt en abbor på samt teksten "Onsdagspimpel Bergsjödrotningen 2017". Fin premie.

For flere bilder fra dagen, så kan dere sjekke bloggen til Kalle: http://www.sfktrekroken.se/wp-content/uploads/2015/08/2017-02-08-Onsdagspimpel-p%C3%A5-Bergsj%C3%B6n.pdf

Takk til Kalle for nok et prikkfritt arrangement. Synd jeg ikke klarer å få fri så mange onsdager, for skulle gjerne ha vært med på alle disse onsdagspimplene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment