Totalt antall sidevisninger

torsdag 2. februar 2017

2017-01-28 Myskacup nr.3 - Jarenvannet

Da sto Jarenvannet for tur. Endel av deltakerne har jo vært på myskakonkurranse på denne sjøen både 2 og 3 ganger, mens dette er min første tur på sjøen etter morten. Rutene skulle ligge på sør-Jaren.



Ble 32 deltakere idag, 1 mere en på Hemnessjøen forrige helg. Ser ut til at myskamiljøet stadig blir litt og litt større. Artig. Få se om vi etterhvert blir større en det "vanlige" isfiskemiljøet. Tiden vil vise.

Ut i ruta bar det, ruta lengst vest, og jeg hadde lyst til å sitte i det sørvestre hjørnet, for det er da både nærmest land, og nærmest elva som kommer inn i sørenden. Hassve og Borthen hadde også lyst på det hjørnet, så da ble det trekking av strå. Lengste strået fikk hjørnet, og det ble Hassve. Jeg stilte meg da 5 meter lengre bort langs med sivet, mens Borthen stilte seg 5 meter utover i ruta.

Da vi startet lagde jeg da et hull 2 meter inni ruta og fòret der. lagde et hull 20 meter lengre ut og fòret også der. Gikk inn å prøvde første hullet, ca 3 meter dypt, men ingen fisk. Gikk da ut i det andre hullet, men ikke noe der heller. Veldig dypt var det der også. Brukte da den pinnen og borret meg videre bortover. Måtte prøve å finne steder å borre nærmest mulig sivet, men dem aller fleste plassene mot sperringa var jo blokkert av folk og flaggene til folk.

Kom bort til Odd H som satt ca midt i ruta langs sperringen inn mot sivet. Så han fikk noe smått. 10-20 grams mort. Gjorde et hull 5 meter utenfor han, og da fikk jeg min første fisk. Fikk vel 2-3 morter før det ble dødt igjen. Fôret litt til, for så å teste mitt hull 1 igjen. Ivar og Marius satt å testet i sine hull fortsatt. Ivar hadde 7-8 fisker rundt hektoen, Marius hadde noen færre, men fikk en kladd på ca halvkiloen rett etter jeg kom.

Slapp ned, og akkurat da jeg kom til bunn så gikk det på en hektosmort. Deiiilig. Men det var bare den. Dritt. Fòret da litt til og stakk bort til hullet jeg har borte ved Odd H igjen. Fikk noen få til, men så ble det dødt igjen. Odd H dro jevnt og trutt, men fortsatt dårlig snitt.

Jeg stakk tilbake til førstehullet. Så Thomas hadde fått igang fisk litt lengre ut, og så på varpinga at han hadde dem høyt i vannet. Var ikke noe i dette hullet nå heller. Jeg stakk da å hentet pinnen borte hos Odd H og brukte det til å borre på utsiden av Thomas, men da var allerede bettet over. Og jeg fikk da heller ikke noe.

Inn i førstehullet igjen. Gikk på en kladd her nå, men den klarte å nappe av 0,08mm sena. Viste seg at både Ivar og Marius hadde mistet ei gjedde hver, så var vel kanskje samme fisken som hadde tatt sin 3je myska borte i dette hjørnet.

Gikk da tilbake til Odd H. Fikk litt bedre her nå. Høyt i vannet. 1-2 meter under isen. Men så fikk dem ennå bedre en meg 20 meter lengre borte, og dem fikk finere fisker i tillegg. Prøvde da å borre i retning dem. Alle bagget nå følte jeg. Odd H fikk en kladd også så jeg. 3hg pluss.

Jeg traff aldri ordentlig, men plukket da en og annen, men så var denne ruta over. Husker ikke hvor mange jeg endte på i antall, men viste seg iallefall å veie 750 gram, og viste at det var dårlig. Ble en 15 plass i ruta. Så såvidt over midten.

Vant gjorde Odd H med 2980 gram. Han hadde jo plukka masse småfisk i 2 timer, og fikk vel ennå flere og litt større fisker siste halvtimen. Nr.2 ble Svein med 2520. Han hadde sittet lengst bort i ruta, så hadde ikke sett han i løpet av dagen. Marius ble nr.3 i ruta med 2120. Han hadde jo ca 10 fisker i første hullet, inkludert den kladden, og han satt å pumpa bra 20 meter bortenfor meg siste halvtimen.

Etter 1 time der jeg knøyt om stikka som gjedda hadde knabbet myskaen på, samt fått i meg noe mat, så var jeg klar for rute 2. Skulle bli spennende å se om det var like dypt i den ruta, og om man da kunne få dem igang høyt i vannet her også.

Startet lengst bort i denne ruta. Var bare et par meter i første hullet. Fòret opp og prøvde videre utover. Kjell Joar startet å dra bra med relativt stor mort litt lenger utpå. Kom på høyde med han så fikk jeg noen selv, men mye mindre i størrelse en han. Ikke mange fiskene før det ble dødt heller, så prøvde videre utover.

Fikk et par her og der, så var greit med mort, men bare smått. Og dem gikk på bunnen. Så at Kjell Joar løftet fisker helt opp i 3-4 hg rett opp i hånda, så han fisket minimum 0,12mm sene. Fikk dette også bekreftet da han pratet med Ivar som også satt i nærheten. Hørte også at han fisket med 4mm myska.

Jeg prøvde også med større myska for at det skulle gå fortere, men fikk ikke på langt nær like mange napp på dette, og ikke fikk jeg større fisk på dette heller.

Rotet rundt max 30 meter fra Kjell Joar hele konkurransen, men fikk aldri igang noe ordentlig fiske. Endte på litt over 30 fisker tror jeg det var, og det viste seg å veie 980 gram. Dette var dessverre veldig dårlig for denne ruta å være, så endte helt nede på 26.plass i ruta. Ikke blir det noe bedre når Kjell Joar vant ruta suverent med 6320 gram. 6 dobblet meg. Det gjør vondt. Vet at Kjell Joar noen ganger er i det helt umulig hjørnet, og da er det ingen som har sjans å slå han. Var vel en slik dag han hadde idag.

Nr.2 i denne ruta ble Thomas på 3790 gram fra helt andre enden av ruta. Og nr.3 ble Odd H med 3730 gram.

Totalt for dagen vant da Odd H med 1+3=4 poeng. Nr.2 ble Svein med 2+4=6 poeng og nr.3 ble Kjell Joar med 7+1=8 poeng.

Jeg selv fikk 15+26=41 poeng og helt nede på 22.plass, og da selvsagt en klockren stryker.


Fullstendige resultater her: http://gabloggen.blogspot.no/2017/01/2017-01-28-rsesultater-myskauttak-nr3.html

Jaren er selvsagt et kjempevann å kjøre myskastevner på. Både mye fisk og tidvis stor mort. Og slange mange morter opp mot og over 500 gram. Synd at dem som styrer sjøen tvinger oss til å betale fiskekort. Vi gjør dem jo bare en tjeneste med å tynne ut mort som dem er veldig glad for at vi gjør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment