Totalt antall sidevisninger

tirsdag 31. januar 2017

2017-01-22 Myskacup nr.2 – Hemnessjøen

For å få litt spredning på myskastevnene, og da forhåpentlig og mere folk med på stevnene så var det ønskelig at SFK Acerina tok et myskastevne nede i Østfold. Hemnessjøen skal det jo være mye mort, og mye annen blankfisk i tillegg, så da ble det til at vi kjørte stevnet der.

Jeg er ikke helt sikker på hvor blankfisken står i denne sjøen, men sundet utenfor Kragevika bør det jo være en del fisk antok jeg. Så bestemte meg for å legge rutene langs sivet på østsiden i sundet.

Et par uker før stevnet kom det en gjeng ned fra Evenstad for å teste, og sa at dem kunne teste vestsiden av sundet. Jeg var en tur nede å tittet på dem. 4 mann fikk til sammen 137 fisker og mesteparten var mort., men også innslag av noe småabbor. Dem fikk også opp ei flire og hadde mistet 2 store fisker. Antagelig brasme eller stor abbor. Det som overrasket meg var at morten var veldig små. Snitt på rundt 20 gram. Jeg hadde jo trodd det skulle være en del hektosmort i denne sjøen.

Dagen før konkurransen klargjorde jeg og Tonje «flaggene» til stevnet, og jeg var også en tur til skogs for å finne granbar for å merke rutene med. «Flagg» og poser til stevnet sponset Jan Tore Tønsberg i klubben. Takk for den Jan Tore.

Konkurransedagen kom, og vi var 5 stk fra klubben, så da var vi nok til å få arrangert et skikkelig stevne. Jeg og Gunnar stakk ut på isen for å lage ruter mens Tonje tok seg av påmeldingen. Etter å ha lagd ei rute så stakk jeg til Tonje for å hjelpe hu, så lagde Gunnar rute 2 på egenhånd. Takk for hjelpa Gunnar.

Vi ble 31 deltakere og det er jeg veldig fornøyd med. Vi hadde lagd rutene 60x200 meter = 12000 kvadratmeter, og med tanke på at hver fisker skal ha 400 kvadratmeter så ble det jo bortimot perfekt.

Ut i rute nr.1 bar det. 5 min før så er det et signal om å gå inn i ruta. Borrer fast borret og setter opp det ene flagget. Kl 10.00 så borrer man helt gjennom og evt fòrer hullet, for så å borre et hull til, nytt flagg, og evt fòre igjen, og da er man klar.

Jeg kjente ikke noe i mitt første hull, men fikk 2 små abborer og 1 liten mort i det andre hullet mitt. Grei start egentlig, for så ingen annen som fikk noe. Flyttet da flagget i mitt første hull for å teste et nytt hull lengre ut, mens hjull 2 som ga fisk kunne hvile litt.

Viste seg at det skulle bli veldig trått i ruta, og bonusfisker ble veldig avgjørende. Jeg leitet meg rundt omkring i den søndre delen av ruta, men fant særdeles lite fisk. 2 timer går også utrolig fort når man mysker og fòrer. Finn Arne Gammeltorp fikk ei brasme og en par flirer 6-7 meter fra mitt hull nr.2 som jeg flagget. Og jeg prøvde det hullet i tidsrommet Finn Arne fikk brasma, men var ingenting der.  Jeg endte vel opp med 1 mort, 4 småabbor og 6 snørrgjørs. Alle var bittesmå, så her skulle jeg omtrent slite med å komme meg over 100 gram inkludert posen.

Ettersom det var så utrolig lite fisk så valgte jeg å kutte ut å bruke rist.  Sjekket inn siden av posen og lå den på vekta. Var jo selvsagt noen som hadde fått noen bonuser, og det var dem som vant denne ruta. Hovde vant ruta med 1165 gram, og fangsten han besto av 3 fisk. 3 store abborer. Etter han fulgte Jan Tore Nedgården på 885 og Kenneth Ottosen på 880 gram. Den som hadde flest i antall ut fra det jeg kunne se i posen var vel Svein-Inge Stangenes, men ingen bonuser så ble det kun 240 gram og en 14 plass på han. Så alle fra 1.plass til 13 plass hadde da en eller flere bonusfisker som skøyt dem opp på resultatlista for rute 1. Mine 11 fisker veide 140 gram, og det ga en 16.plass i ruta. Selv om det var trått, så var det på en måte «positivt» at det kun var en stk som ikke klarte å få fisk. På en slik dag kunne det jo fort hende det kunne bli 10-15 blænk, og det er jo ikke noe moro.


 Etter en time pause, så bar det ut igjen til rute 2. Denne lå kun 10 meter nord for rute 1 og var også 60x200 meter. Sett i ettertid skulle jeg sikkert lagt rute nr.2 på vestsiden av sundet, for å kanskje at det var bedre fiske der, men man tar med seg læringen. Kan jo hende rute 2 er bedre en rute 1 også da. Bedre plassert, evt at senere på dagen så er fisken mere i støtet. Vi får se.
Nå valgte jeg å sette meg litt over midten i ruta i innerkant mot sivet. Sto en sivodde kun 5 meter fra ruta her, så håpet at det kunne være noe fisk i nærheten av den. Fòret hull 1, og 2 igjen. Ingeting. Tok med meg hull 2 flagget og testet på dypere vann. Der burde det i alle fall stå noe snørrgjørs slik det gjorde i forrige ruta. Så at Audun Furuseth fikk et par morter, så gjorde først ett hull, så ett hull til bak han, men kjente ikke noe, så da måtte jeg bare fortsette å leite.

Kom etter hvert opp til det sørvestre hjørnet og der satt Odd H og fikk noe snørrgjørs. Gjorde et hull 5,5 meter fra han, og da fikk jeg snørrgjørs også. Ble stille i borringa på folk nå når det var igjen ca 45 minutter. Så det hadde samlet seg litt folk inne mot sivet. Odd H var borti der og testet, men fikk kun en bitteliten abbor, så han kom ut igjen til snørrgjørshullet sitt. Så da valgte jeg å bli her å gnu ut mere snørrgjørs selv også.

Odd H stakk tilbake til klynga når det var igjen 10 min. Rett etter han gikk fikk jeg en «bonusabbor» på ca 80 gram, men var dessverre bare den, for var rett tilbake til snørrgjørsen. Selv om jeg slapp ned en annen myska for å teste om det var flere store abborer der.

Tiden rant ut, og jeg endte på den ene abboren og kanskje 25 snørrgjørs. Men snørrgjørsen snittet vel ikke på noe mere en noen få gram, så det ga jo ikke mye vekt i posen.

Det viste seg at dem hadde startet å få litt småmort der inne ved sivet. Odd H hadde vel fått 7 stk på dem siste 10 minuttene. Aiaiai. Jeg hadde jo et hull rett forran klynga som jeg fòret fra start, så har rimelig troa på at det sto mort i det hullet, men nå var det jo for sent.

Den feilberegningen gjorde at jeg havnet   litt ned på lista dessverre. For «alle» som hadde samlet seg i den rosa hadde jo plukket 10+ antall vanlige fisker, og ikke snørrgjørs.

Vinneren av denne ruta satt ikke i klynga da. Audun Furuseth satt for seg selv midt i ruta og hadde både fått brasme, stor abbor en del mellomstørrelse mort og abbor. Han veide inn «pene» 1295 gram, og relativt suveren ruteseier. Igjen så kom det opp litt brasmer og bonusabbor, og det var dem som havnet i toppen. Audun, Kjell Robert, Harald, Kay og Ole hadde vel alle fått ei brasme hver. Jeg selv veide inn 220 gram for en 17.plass i ruta. 16+17 blir vel neppe noe bedre en 17 totalt, og da en stryker dessverre.


Jaja, da fikk vi da i alle fall testet Hemnessjøen. Blir nok ikke ruter på samme plass neste gang, men det blir helt sikkert til at vi kjører myskastevne i Hemnessjøen ved en senere anledning. Vestsiden av Kragevikssundet, oppe i nord på sjøen, på andre siden av sivgarden på østsiden av Kragevikssundet… Vi får se hva det blir til.

Var artig at det kom opp 13 brasmer og 4 flirer da. Arter som vi normalt ikke får på myskastevner, men som er veldig vanlige arter i VM, og også en meitefisk som hører med når man fòrer på isen.

Fordeling av antall kilo pr fiskeart:
  • 13 brasmer veide til sammen 5340 gram
  • 26 storabborer veide til sammen 6 kilo
  • Småabbor = 2130 gram
  • Mort = 3460 gram
  • Hork = 1150 gram

Totalt over 2 ruter vant da Harald Hovde med 1+3=4, Nr.2 ble Jan Tore Nedgården med 2+8=10 og nr.3 ble Audun Furuseth med 11+1=12. Tonje ble beste dame med 27+6=33 poeng.

Jeg selv ble som sagt 16+17= 33 poeng og det ga en 18-plass totalt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment