Totalt antall sidevisninger

onsdag 4. januar 2017

2016-12-29 Julekule nr.4 - Fjorda

Julekule nr.4 for tur. Var Thomas Ødegård som foreslo å prøve denne sjøen, som ligger vest for Randsfjorden. Når jeg tok en titt på denne sjøen på kartet, og brukte vel ikke mange sekundene for å innse at dette er en sjø jeg veldig gjerne ville fiske på. 8 km lang og 6km bred. Viker, sund og øyer i alle retninger.

Sjekket på Wiki og viste seg at dette egentlig hadde vært 6 forskjellige sjøer, men når dem lagde demning i 1918 og hevet vannstanden med 2,1 meter, så ble dette en stor sjø. Cato hadde fisket her noen ganger, og anbefalte sjøen som en bra sjø. Hadde blant annet vunnet et KM her på 9,5 kilo. Men det var vel på våren.

Var fiskekort på denne sjøen. Er jo greit nok om det hadde vært 50 kr for et dagskort, men når man gikk inn på iNatur der man kjøper fiskekort så var det kun mulig å kjøpe årskort, ukeskort eller 3-dagerskort. 3-dagerskortet kostet 150 kr. En sleip måte å melke penger ut av folk syns jeg. https://www.inatur.no/fiske/50fe9a11e4b0bfb3e46a9d01/fjorda-flotte-fiskemuligheter-i-gran
Johnny Kildalen tok kontakt med kontaktpersonen, og forhandlet frem at vi fiskende betalte 50 kr til meg som arrangør av kula, og at jeg overfører summen pluss en navneliste på deltakerne til foreningen Veståsen JFF i ettertid.

Mulig sjøen ligger litt avsides i forhold til dem som normalt møter på julekuler, for det møtte kun 12 stk. Jeg hadde uansett tenkt å stikke langt idag, og da havner jeg ofte alene, så hadde igrunn ikke så mye å si for meg om det var med 12 eller 35 stk.

Ser bak meg på vei utover at kun Odd H og Fjellis holder et noenlunde tempo, så resten skulle vel da sette seg relativt tidlig. Fjellis svingte av etterhvert, og når gangtiden var over satte Odd H seg også. Jeg fortsatte 5 minutter til. Ingen krise å ofre 5 minutter fisketid.

Stoppet ved en odde. Fikk en 40 grammer i første hullet, men så ble det 4 bomhull. Kom til sørsiden av en holme, og der sto det noe fisk. Beit litt på pimpel, men bar preg av å hullene ble brent litt kjapt. Så ble til at jeg fisket mest tafs. Enkelte hull ga vel opp mot 15 fisker, men var flest hull med 2-3 fisker, og selvsagt noen av dem vanlige bomhullene.

Nærmet meg 150 fisk når det hadde gått i overkant av 2,5 timer. Aner jo ikke om det er bra eller dårlig, men med tanke på at Cato hadde vunnet et KM på våren med 9,5, og dette antageligvis var en vårsjø så kan man vel kanskje gjøre det greit med opp mot 7 kilo nå i jula.

Bare å kjempe på. Jeg dro å jaget litt igjen innover i ei vik. Men var bare 1-2 fisk i hvert 3je hull her, så dette var ikke bra. Var dessverre ikke noe innerst i vika heller, så jogget tilbake til denne holmen. Prøvde noen av mine gamle hull, og var 2-3 i noen av hullene, men det er for dårlig. Uansett rant tiden ut  snart, så valgte å gi meg 5 min før tiden for å komme meg inn igjen. Hadde fått gnagsår på høyre hæl på vei ut, så greit å ha noen minutter ekstra inn igjen. Jeg stoppet på 175 fisk. Så ut til at det var rundt 7 kilo.

Måtte gå ganske hardt innover igjen, med gnagsår, men ettersom jeg hadde gått 5 min før, så rakk jeg det greit. Tonje spurte hvor mye jeg hadde. 175 og ca 7 kilo sa jeg. Bare 7 kilo på 175 fisk? Viste seg at snittet var mye bedre her oppe i den store sjøen. Hu tok meg også i antall med sine 205 fisker, men ville jo doble meg i vekt. Hu hadde så si full dunk.Og hu hadde ikke mest idag heller.

Viste seg at Jeg og Odd H som hadde gått lengst, og inni disse tynne tarmene hadde ræva snitt i forhold til dem andre. Litt usikker på snittet til Fjellis som også var i tynne tarmer? Uansett hadde Jim flest, og i tillegg bra snitt, så han vant dagens kule med 17.360 gram. Han hadde blant annet 40 stk 1 hg fisker i første hullet sa han. Da føler man nok at man har satt seg rett. Nr.2 ble Remi med 14.560 gram, tett fulgt av Tonje på 14.360 gram

Mine 175 fisk / 7220 = Snitt på 41,25 gram i snitt. Til sammenligning hadde Tonje 14.340/205 = 69.95

Fullstendige resultater fra dagen: http://gabloggen.blogspot.no/2016/12/2016-12-29-resultater-julekule-nr4.html

Selv om det gikk helt åt skogen idag så digget jeg vannet. Går ikke mange dagene før jeg dukker opp her igjen. Fantastisk utseende på vannet, og et utrolig potensiale til bagging. Finner man gyteflekkene på denne sjøen på våren er jeg ikke i tvil om at 30 kilo kommer greit opp på 4 timer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment