Totalt antall sidevisninger

onsdag 4. januar 2017

2016-12-28 Julekule nr.3 - Stavsjø

Stavsjø er jo sjøen som kanskje overrasket dem fleste i fjorårets julecup med sitt fantastiske fiske. Var så artig at den fikk være med i årets julecup i tillegg. Var jo da heller ikke overraskende at det ble endel flere deltakere i år heller. I fjor var vi vel 25 deltakere, mens i år dukket det opp 43 stk. Ikke verdens største parkering på denne sjøen, men fikk plass til dem aller fleste bilene. Var vel 1 bil som sto borte på Grøtlitjernet, og 4 biler sto på den jordelappen rett på andre siden av "busslomma" på Stavsjø.

Ca halvparten av deltakerne i fjor hadde over 10 kilo, og vinneren hadde 18.880. Det skal vel mye til å klare å toppe.

Ut på isen bar det, og satte meg etterhvert der jeg ønsket å starte dagen. Var jo selvsagt flere i det området, og det må det jo bli når det er 43 deltakere på en såpass liten sjø. Slapp ned og var fisk der med en gang. Og viste seg at abborene uti her hadde blitt dobbelt så store som sist. Da fikk vi slike 35-40 grammere, mens nå lå dem på 80-90 gram.

Det støtet som som bare det i pilken, og fiskeskjelven var der fra første sekund. Bomvarpet og sto i. På 5te abboren eller noe så knakk ene kroken av dem 3 på trebelen. Merket ikke dette før jeg hadde bommet på vel mange napp. Da varpet jeg opp å sjekket, og da oppdaget jeg det. På med ny krok og ned igjen. Klarte vel bare en ca 15 fisker første kvarteret. Ikke bra.

Og det som var ennå værre var at bettet avtok kraftig etter dette. Borret litt bortover, men bare 1 slenger her og der. Var på vei oppover i sjøen, men var flere som ble med på den borringa, og da valgte jeg å snu istedet. Rotet rundt ei stund, men måtte finne på noe.

Stakk over dit jeg startet sist. men også dit ble det med noen folk. Ikke fikk jeg noe særlig der heller, så byttet side på sjøen igjen. Fjellis kom etterhvert borrende fra en annen del av sjøen. Han hadde iallefall det dobbelte av meg, og ble overrasket over hvor dårlig jeg hadde og dro tilbake dit han kom fra.

Jeg fikk en og annen i gamle hull her jeg dreiv nå. Men var særs trått. Måtte finne på noe. Stakk etter Fjellis dit han hadde startet konkurransen. Gjorde noen hull langt ute der. Veldig oppborret var det her også. Ikke så rart heller da, for var 3 timer ute i konkurransen, og har jo vært en 10-15 mann som har borret her i 3 timer allerede.

Så at Audun satt litt lengre inne å fikk litt i et hull. Borret på 10 meter på han, og der var det en og annen fisk. Plukket vel ca 20 fisker i området rundt han. Men så var det dødt igjen. Så egentlig ikke så mange andre som fikk noe. Rotet rundt en stund uten å få noe. Stakk da motsatt vei av der alle andre var på vei. Var så oppborret her at jeg ikke trengte å borre. Etter 3-4 gammelhull så fikk jeg en fisk. Men ingen flere. Tok hullet 5 meter unna, og fikk et par. Kroket en penere men mistet dessverre den på vei opp. Et par fisker til, så fikk jeg opp en penere på 2hg. Rakk 7 fisker i det siste gamle hullet, og det beit fortsatt, men tiden var over så det var bare å pakke sammen og rusle inn igjen. Endte på 59 fisker. Fikk ca 30 av dem siste timen, så følte at det siste valget om å gå hit jeg avsluttet var et greit valg.

Viste seg at kun 3 av disse 43 deltakerne kom seg over 10 kilo. Remi vant på 12.560, fulgt av Iversen og Benterud som begge havnet på 10.420.

Jeg selv havnet helt nede på 22.plass med 5040 gram. Fisket rett og slett for dårlig første 3 timer. Snittet mitt ble da 5040 / 59 = 85,42. (Ifjor hadde jeg 15.300 / 392 = 39 gram) Må være vannvittig med mat i denne sjøen med en slik vekstkurve.

Fullstendige resultater finner du her: http://gabloggen.blogspot.no/2016/12/2016-12-28-resultater-julekule-nr3.html

Vurderer å IKKE ta med denne sjøen til neste jul. Tidligere i desember testet vi jo Grøtlitjernet, og var vel helt ok fiske der, men vi har ikke testet den 3je sjøen som ligger her ute på denne halvøya i Mjøsa, nemlig Herstadtjernet. Aner ikke om det er parkering etc ved det tjernet, men det tar vi når den tid kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment