Totalt antall sidevisninger

mandag 28. mai 2012

2012-05-27 GP nr.2 - Bjørkelangenkanalen

Da var tiden inne for GP nr.2 for året. Bjørkelangenkanalen er relativt ny for de fleste av oss vil jeg påstå, så er litt spenning rundt hvordan bettet blir. Første gang vi hadde konkurranse her var 19 september 2010, og da arrangerte vi konkurransen akkurat 1 uke for sent så det ut til. Fiskene hadde antagelig trukket ut i sjøen allerede. Her kan dere se vektene fra den gangen: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=505
Lag-NM i fjor la vi i Bjørkelangenkanalen, men da tidligere på året. 21 og 22 mai 2011. Var redd for at det skulle bli et rent lauerace, men det ble det ikke. Det ble blanding av mort/flire og enkelte brasmer, samt selvsagt også lauefiske. Resultatene fra Lag-NM kan dere se her:



I år la vi altså en GP til 27.mai, og da burde det jo bli omtrent som på Lag-NM. Og der var det jo bra vekter og artig fiske. Knallsol og rundt 25 varmegrader, og slik har det vært noen dager allerede. Vannet hadde blitt betraktelig mere stilleflytende en dagen før. Jeg var jo å sjekket på fredagen: http://gabloggen.blogspot.com/2012/05/2012-05-26-sjekk-av-forhold-i.html

25 stk møtte til start. 1 mere en det var med i Nitelva, Hellerudsletta. Moro om vi klarer å ligge på 25 mann eller mere i GP-serien. Var ikke så kult når vi var nede i 15 mann på noen stevner i fjor. En ny en som var med i går og. Leszek Kupczyk. En som Krzysztof har fått med seg. Han har også en sønn som kommer til å bli med, men var ikke med i går. Sønnen hans har fisket flere ganger på aldersbestemte landslag. Enten for Polen eller Spania. Jeg er ikke helt sikker selv.

Finn og Dag Even tok seg av peggingen. Takker til dem. Geir tok som vanlig påmelding, og gjorde som vanlig en kjempejobb med det. Opprop og trekking kl 09.02 på brua borte på strekka. Vi valgte å bruke 5 seksjoner a 5 mann. Og vi satte eneste startfisker, Magne Olav Sveen, på nedstrøms kant, peg 25. Jeg trakk peg nr.5. Da var jeg lengst fra kanten opp den seksjonen som ligger lengst oppstrøms. Arild Holstad trakk oppstrøms kanten, peg 1. Han er jo rå på laua om han vil. Har en rekord på 1200 lauer på 3 timer fra tidlig 90-tallet. Krzysztof peg.2. En farlig mann i denne elva. Han elsker slikt type fiske, strømmende vann, og er også veldig god på det. Finn Erik på peg 3. Han digger også slikt fiske.  Jonny på peg 4. Han er jo som vanlig livsfarlig. Kjent for å plukke opp stort sett alt av fisk han har forran seg.

Kom så til plassen min, og så at jeg måtte sitte relativt høyt. Fotplatformen sto vel 1,2-1,3 meter over vannkanten. Rigget opp 2 meter, selv om jeg regnet med kom til å bli for kort ettersom jeg måtte sitte så høyt. 2,5 meter, og 3 meter med 0,35gr dupp. Og en 3’er til med 0,5 grams dupp. I tilfelle laua gikk på 0,5 meter eller dypere. Videre satte jeg opp topp 7 TAP. Det var dypeste plassen utenfor hos meg. Nesten 180 cm vann. Ikke ille. Lagde en 11 TAP marginsplass en par meter nedstrøms hovedplassen min. Og så lagde jeg en plass på topp 5. Relativt grunt her. Kanskje 130 cm. Siste plassen var topp 4 margins rett nedstrøms, rett på utsiden av et kjærr.


La i 2 baller med mye mat på hovedplassen, ellers 1 ball på topp 5, margins andre siden, og margins nærme. La også i en kvart kopp med løs hamp på hovedplassen og margins andre siden. Kastet lauefòr hele tiden.

Startet med laue, men var svært dårlig. Fikk vel 10 fisk først 10-15 minuttene. Jonny startet å få litt halvfin mort og flire på 5 meter toppknytt, så gikk ut å prøvde hovedplassen mine. Fikk noe mort og flire jeg også, men var ganske små. Mistenkte at Jonny brukte mark ettersom han hadde så bra snitt, så klippet opp mark jeg og, og koppet ut det. Fikk en 7-8 abbor på rad etter dette.

Inn å prøve laua igjen, men fortsatt ikke noe drag. Men fortsatte å fòre etter laua hele tiden alikevel.

Prøvde hovedplassen igjen, og fikk en fin sørv på 400 gram +, samt noen små mort og abborer til. Koppet ut mere mark.

Testet så margins på andre siden, og fikk 3 småmorter der. Ikke bra.

Testet så topp 5, men der var det ingenting.

Testet margins nedstrøms, og det fikk jeg 3 abborer.

Testet laua igjen, men fortsatt ikke drag.

Ut på hovedplassen igjen, og fikk ganske bra her nå. 20-30 fisker relativt raskt, mest smått, men fikk vel en mort på 100 gram, og ei flire på 150 gram. Så ble det brått bråstille. Litt for stille, litt for fort til at det var jeg som hadde tømt plassen. Så rullet tacklet inn, justerte til 10 cm overdyp, satte på 16 krok i stedet for 18, og på med en hel, liten mark. Ut med tacklet igjen, og satte stanga i spraybaren for at agnet skulle presenteres helt stille. Gikk ikke lange tiden før duppen seig sakte under. Kroket, og kom en par meter strikk ut av stanga. Og så de klassiske tunge ristene på hodet. Tok det rolig, og fisken kom sakte men sikkert over til min side av kanalen. Den glei rolig opp i hoven. 8 hg brasme. Digg. Ut igjen, men duppen sto urørt i 3-4 minutter. Rullet da inn igjen, koppet i 2 baller med mye mark, caster og hamp i.

Testet laua igjen mens fòrballene lå og godgjorde seg. Og nå var det faktisk kommet en del laue. Var vel ca 1 time igjen, og tror jeg hadde rundt 100-120 fisk så langt. Fòret til laua omtrent på 2,5 meter, litt nedstrøms, men fisket med 3 meter. Og syns jeg fikk best om jeg fisket relativt dypt. 40-50 cm. Lå vel stort sett på 2 i minuttet, men enkelte minutter fikk jeg 3 og 4. Ikke dritbra, men bra til å være i dag syns jeg. Sammenlignet meg med Jonny, som var den eneste jeg kunne se. Og jeg følte jeg fikk 5-8 lauer for hver fisk han fikk. Han fikk morter, men føler jeg fikk mere i vekt en han alikevel.

Hadde fisket laue i 20-25 min i strekk nå. Hadde litt lyst til å prøve brasma igjen, men var såpass drag på laua at jeg valgte å bli hos den. Gikk ned til 2,5 meter for å få bedre tempo. Akkurat da kroket Jonny ei brasme på 5 meter toppknytten sin. Aiaia… Redd den kunne ha stått hos meg, men gått videre mens jeg fisket laue. Gikk yttligere 10 minutter, så fikk Finn Erik ei brasme også. Kom en liten stim oppover altså. Og jeg hadde da antagelig sluppet forbi meg 2 brasmer.

Jaget på med laue helt til sluttsignalet, og endte på 262 fisker. 170-180 lauer og resten mort, flire, abbor, brasme og sørv tipper jeg.

Pakket sammen og pratet med de andre på seksjonen. Krzysztof kom bortom først, og han tippet han hadde fått 8-10 kg. Aiaiai… Det var jeg ikke i nærheten av. Han hadde fått stort sett alt på topp 4 TAP, og han hadde fått mye halvpen fisk. 4 stk flire/skimmers på 300-400 gram blant annet. Arild Holstad sa at han hadde sett Krzy var ute med håven «hele tiden». Arild hadde selv fått 604 lauer. Aiaia, da ville han slå meg lett også. Finn følte jeg at jeg hadde kontroll på, og hadde troa på at jeg skulle klare å slå Jonny også, selv om det kanskje ville bli jevnt.

Nedstrøms meg satt Odd H, og han hadde fått inn masse laue på slutten. Dem gikk så nærme han at han hadde rigget om til en 1 meter. Da blir vel han farlig og. Men han er jo ikke på min seksjon, så er ikke så farlig. Nedenfor han satt Tøddy, og han hadde 333 fisker på telleren. 70 mere en meg, men får håpe han har mest laue. Jeg har jo min brasme på 7-8 hg, og 4hg+ sørven min som drar opp snittet bra.

Fikk med meg Geir på innveiingen.

Arild sine 604 lauer veide 7540 gram – snitt 12,48

Krzystof hadde mange færre fisker såklart, men hans var større. Ble spenndene. Krzy sine fisker dro vekta til 7880 gram.

Finn Erik fikk 3130 gram

Jonny veide inn 4170 gram

Så var det min tur. Og mine 262 fisker veide 5 kg blank. Snitt på 19,08.
Videre fikk Odd H 3660 gram

Tøddy vant sin seksjon med 4440 gram. Grattis.

Nedenfor han satt Thomas, og han fikk 4110 gram.

Nede på peg 20 satt Runar, og han hadde fått 480 lauer, og de veide 6620 gram. Snitt 13,79 gram. 1,3 gram høyere snitt en Arild, og de begge hadde kun fisket laue så vidt jeg vet.
Nederste seksjonen var det en del mere fisk som vanlig. Rune, Ivar, Finn Willy og Magne hadde alle fått brasmer. Brodern var vel den eneste på den seksjonen som ikke hadde brasme, men tror ikke han fisket etter dem heller. Tipper han gikk all-in etter laua. Magne Olav vant seksjonen fra nedstrøms kant på 6300 gram.
Da ble det 3je plass på seksjonen for meg idag. Må vel si meg fornøyd. Ikke noe jeg kunne gjøre med de 2 på kanten. Ellers slo jeg jo de 2 nærmest meg oppstrøms, og alle helt ned til Runar på peg 20 nedstrøms.

Her er bildet av fangsten min i dag:



Total resultatliste finner dere her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=726

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment