Totalt antall sidevisninger

lørdag 2. juni 2012

2012-06-01 Karpedammen i Askim

Jeg var og tittet på Haube der på tirsdag, og da var det bra drag der. Varmeperioden som var i uke 22 hadde satt skikkeligfart i fisken. Det var kaldere vær igjen denne uka, men tar litt tid før vanntempraturen synker i forhold til lufttempraturen.
Jeg og Tonje tok turen hit på fredag, men kunne med en gang se at det ikke på langt nær var det samme livet i dammen. Nesten ingen vaking.

Men vi rigget da oss til alikevel. Jeg fikk sitte ved kjærret, og Tonje satte seg der Hauben satt på tirsdag.

Rigget opp 1 topp til margins mot venstresiden av den lille kjærret, 1 topp til UITW på spissen av kjærret, og en siste topp til hairrigging av flytebrød, også på spissen av kjærret.

Startet å fiske med flytebrød. Skøyt ut 4-5 brødbiter rundt duppen. Og skøyt også ut 4-5 maiskort med jevne mellomrom. På marginsplassen hadde jeg lagt ut en full 250ml kopp med mais.

Fikk en 100 grams karpe på flytebrød etter bare 4-5 min fiske. Sterke disse små rakkerene. Og når jeg fisker flytebrødet bare 10-20 cm fra kjærret, så må dette regnes som ekstremsport. Karpene tar jo flytebrødet, og setter fart inn i skjulestedet sitt inne i kjærret igjen. Pg jeg fisket med rosa hydro. Og det er jo ikke akkurat noe massiv strikk. Fisk nr 4 eller 5 var lagt inne i kjærret, men satte seg utrolig nok ikke fast. Men da måtte jeg finne på noe. Så jeg tok tacklet på den toppen med rosa hydro, og satte det på en topp med grå hydro. Fra nå av skal jeg være sjefen og ikke fiskene.

Prøvde deretter i margins, og fikk en 3-4 fisker der og. Men så ble det dødt. Koppet i en halv kopp til med mais.

Fisket UITW på odden av kjærret, og fikk noen til på det. Midre i størrelse en på flytebrød, men det hadde jeg forventet også. Fisket UITW på 60 cm dyp.

Prøvde margins igjen, emn kjente ikke noe. Og kjente faktisk ikke noe mere på denne plassen resten av dagen.

Brukte dette tacklet neon flere ganger, men da som dyp UITW på spissen av kjærret, og fikk noen på det. Prøvde også å fiske UITW tacklet mitt på både 80 cm, 100 cm og 120 cm. Fikk fisk på alle dypene. Men fikk aldri mere en 2-3 stk før jeg måtte finne på noe. Smartinger disse karpene altså.

Fikk også 4-5 til på flytebrød med den grå strikken. D hadde jeg kontroll på dem, i alle fall sånn noenlunde. Den største jeg fikk, som var ca 500 gram, dro ut minimum 3-4 meter med grå hydro, og TAP’en sto i fullt spenn. Drtikult!!!

Endte opp med ca 50 fisker.


Tonje fikk ca 25 fisker, men da stort sett bare små. De store står somregel og gjemmer seg i det lille kjærret jeg fisker mot, samt mot det store kjærret som man kun kan nå med match.


Var synd at draget fra forrige uka ikke holdt seg litt lenger, men det er jo bare å vente på neste varmeperiode, så blir det garantert drag i dammen igjen. Rekorden min i denne dammen er en 170-180 fisker. Alt på UITW. Og regner med å slå den senere i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment