Totalt antall sidevisninger

søndag 10. juni 2012

2012-06-10 GP nr.3 - Åkersvika

Da var tiden kommet for Åkersvika igjen. Har kuttet denne de par siste sesongene pga av dårlig og ujevnt fiske. Spesielt på Stangebrua. Så la faktisk inn forbud til arrangøren å bruke den strekka. Gjøvik & Toten SFK valgte da å legge de vanlige 12 på Fugletårnet, peg 13 til 19 langs Vikingskipet og den nye seksjonen ble på utsiden av jernbanebrua. En seksjon Thomas kalte for Esperen.
Jeg og Tonje kjørte fra Askim kl 05.45, linket opp med Krzy + far og sønn Kupczyk på Olavsgård. Dem kunne ikke veien, så dem hang på meg frem til oppmøtestedet. Var fremme ved strekka rett før kl 08.00, og det skal holde greit.

Var en del mindre vann i år en sist jeg var med her, men var fortsatt en 120-140cm dyp på TAP, så skal være nok vann til at det kan stå en del fisk inne. Strålende sol og vindstille møtte oss. Gikk ned ved fugletårnet for å hente vann til fòrblanding, og så noe laue som drev å vaket 5-10 meter fra land. Var noen større vak langt ute. Så langt som 60-80 meter. Får satse på at dem trekker innover når dem hører fòrplaskingen under grunnfòringen.

Jeg trakk peg 10, og hadde følgende på min seksjon. Tonje på peg 7, Finn Erik på peg 8, brodern ved siden av meg på peg 9, Viggo på min høyre side på peg 11, og Håvard innerst i kroken på peg 12.

Satte opp 7 meter Colmic Dynamica som jeg kjøpte av Gunnar i går. Den var IKKE på langt nær så bra som Preziocaen, men det får duge i dag i alle fall. I tillegg satte jeg opp 7 meter gammel TAP med 50 cm grå hydro satt stramt. Altså skal den fungere som powergum. Så satte jeg opp 4, 3,5 og 3 meter lauestenger. Så opp med 13 TAP med rosa hydro og en 1 grams Tigre. Lett match på 25 meter og langmatch på 40 meter. Tok meg en gåtur, og Svein fortalte at Ivar Mathisen hadde fortalt han at det var en god del abbor inne nå, og en del i fin størrelse. Gikk derfor rett tilbake å satte opp en topp 5 skrått mot venstre for å ha som abborplass.

Klokken ble 11.05, og jeg ropte ut FÒRING! La i 5 appelsiner med relativt lite mat på 13 TAP. Koppet deretter i en nesten full kopp med maggot, caster og hamp i. Så skaut jeg ut 10 håndfulle baller på lang match, og ca 10 baller på kort match. Og innimellom alt dette kastet jeg lauefòr og loosefeedet maggot til laua. Dagens lauefòr var mörtkung. Sikkert ikke optimalt, men går nok bra på de store lauene som går i Åkersvika. La også i en full kopp med oppklipt mark og casters på abborplassen.

Startet på 3,5 m etter laue. Var litt fisk der, og noen av lauene så ut som 80 grammere. Mulig dem ikke var mere en 50 gram, men noen syke panner uansett. Så ut som sild. Fikk dem inn på 3 meter, og ennå vaket dem på innsiden, så ofret 30 sekunder på å hente 2,5 meter. Fikk ikke noe særlig på 2,5m, så gikk ut igjen på 3,0m, og videre ut på 3,5 meter. Drev en stund der, men så måtte jeg ut på 4 meter. Så litt på 3,5 igjen. Ble igrunn dårligere og dårligere. Og etter hvert var 4 klart bedre en 3,5m. Så klarte faktiskt stonfoen på 4 meteren å sprekke, så stanga ble ubrukelig. Aiaiai… bare å prøve på 3,5 igjen da. Men var klart dårligere. Mener jeg hadde ca 100 fisker etter 1 time. Og tippet at snittet mitt var på 30 gram. Kunne jeg komme opp i 400 fisk, så ville det jo ha blitt 12 kg, og det var det jeg vant Fugletårnet med sist jeg var der.

Men etter første timen ble det KLART dårligere. Brodern startet å få en del på relativt lang match. Ca 35 meter tipper jeg. Altså 10 meter lengre en kortmatchen min. Jeg gikk ut på kortmatch, men på 4-5 kast klarte jeg bare 1 mort, og det var også det eneste nappet jeg hadde på de kastene. Gikk inn å prøvde TAP. Mistet en 2hg på første utlegget. Fikk deretter 3 lauer på de 3 neste utleggene. Gikk inn å fisket laue på 3,5 i stedet, men var veldig dårlig.

Prøvde abborplassen, og fikk en 50 grams abbor med en gang. Men det var dessverre det eneste jeg kjente der på hele dagen. Selv om jeg etterfòret 2 halve kopper med oppklipt mark og caster i time 2 og time 3.

Ut på match igjen, men ingenting. Ut på langmatch, men ikke noe der heller. Inn igjen på laue, men veldig dårlig der og. Brodern hadde fortsatt relativt bra drag på match. De gangene han ikke kjærvet. Hadde ikke han kjærvet en 3-4 dager i dag, så er jeg redd han kunne ha tatt meg. Han var svært optimistisk når det gjensto 40 min. Da var det stort sett ingen på strekka som fikk noe, og brodern hadde napp stort sett on-the-drop på hvert kast på matchen.

Jeg gikk ut på TAP 13 igjen. Fikk en 250 gram veder, og jeg tar ikke i hvis jeg sier at den spøy 100 maggot når jeg tok i den. Grådige jævler. Hehe. Fikk en 3-4 morter til. Finn Erik fikk også noe fisk på TAP nå. Siste 5 minuttene var det kommet noe mere laue inne igjen, så rakk vel en 6-7 lauer siste minuttene.

Startet å veie borte hos Håvard:

Peg 12 – Håvard – 4200 gram. Ekkel den plassen inne i hjørnet. Han hadde en del laue der fra start, men var vel ikke nok der da.

Peg 11 – Viggo – 2700 gram. Han hadde en kilosveder, samt noe grei mort på feedern. Fikk vel også noen morter på lang toppknytt.

Peg 10 – Meg – 6780 gram fordelt på 190 fisk. Det gir et snitt på 35,68 gram


Peg 9 – brodern – 5240 gram. Da tok jeg han med 1500 gram. Godt. Er vanskelig å sammenligne mitt lauefiske mot hans fiske etter mort på match.

Peg 8 – Finn Erik – 3860 gram. Han kroket en kilosfisk tidlig i konkurransen på match. Halvveis inn så ble det bråstopp, og drit-tungt. Var antagelig ei gjedde på 10 + som tok fisken hans, og klipte sena. Ikke helt ulikt det han opplevde på Glengshølen i fjor. Utur Finn. Dette snur J

Peg 7 – Tonje – 2480 gram. Fikk litt laue, og noe mort på TAP. Ble bare dårligere og dårligere på plassen hennes sa hu. Siste timen hadde hun NULL fisk.

Seksjonsseier!

Ellers vant Runar den andre seksjonen på fugletårnet med 4140 gramt. Ivar Borthen vant Vikingskipet med 3940 gram. Den nye seksjonen var den klart beste i dag. Jonny vant med 22,7 kg. Odd H ble nr.2 med 16260 gram. Resten var veldig jevne der. Geir på 11930, forran RM på 11780, som igjen var 20 gram forran Steinar på 11760, og Leszek på 11670 gram. Rimelig spennende innveiing skal jeg tro. J

Fullstendige resultater finner dere her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=730

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment