Totalt antall sidevisninger

søndag 24. juni 2012

2012-06-24 GP nr.4 Nitelva, Rælingen

Var mye prat om laue i forkant av dette stevnet. Ikke så rart heller med tanke på at Runar hadde fått 1453 lauer på 4 timer på mandagen. Han satt på innsiden av kjærret på Peppes, og fisket 2 meter stort sett hele tiden.

Møtte 24 stk til start i dag, noe som gjorde at vi tok 4 seksjoner a 6 mann. 2 seksjoner i Sagdalen, 1 seksjon på utsiden av kjærret på Peppes, og en seksjon nedenfor bommen på Rælingen.

Jeg trakk peg 32, kantplass innerst ved kjærret på Peppes. Var særdeles fornøyd med dette. Normalt en knallbra peg. På peg 33 trakk Tonje, 34 RM, 35 Jonny, 36 Thomas og 37, kant ute på steinen mot kanalen, Runar.  Hard seksjon, men ved lauefiske så bør jeg dårligst bli nr.2 mener jeg.

Runar var veldig lite fornøyd med peggen sin. Hadde ikke noe tro på at det skulle stå noe særlig med fisk der ute mot kanalen. Han dro det så langt som å si at han ville ha hatt hvilken som helst av de 23 andre peggene, bare ikke denne. Jeg var også litt usikker på plassen til Runar, i alle fall om det skulle bli mort/flire fiske, for den plassen er ganske dyp. Om det blir lauefiske så er den plassen sikkert like bra som alle andre, for laua går jo bare oppe i vannflata uansett.

Rigget opp 1,38 m, 2 x 2 metere, 2,5 meter og 3 meter til laue. Rigget deretter opp 4 og 5 meter toppknytt med 3 grams dupp til mort/flire. Og satte opp kort TAP til 4 meter toppknyttplassen, samt 11 meter TAP.

La i 4 appelsiner med braxkung ispedd caster og mais på kort TAP. Og koppet i 1 ball til med maggot og klipt mark. Kastet i 5 appelsiner og koppet i 2 baller på 11 TAP. Og kastet jevnt og trutt lauefòr på 2 meter frem til startskuddet gikk.

Startet å fiske 2 meter, og var litt fisk, men ikke superdrag. Prøvde å gå inn på 1,38 meter, men var ennå dårligere, så gikk kjapt ut igjen på 2 meter. Ropte til Runar når jeg hadde 100 på telleren, for å høre hva han hadde. Svaret var 150 fisk. Var nok ikke så ræva ute på den kanten da nei. Han hadde fått 100 fisk første kvarteret. Rått!

Kjørte på videre, men var ikke ordentlig drag. Prøvde alt fra 20-40 cm dyp. På 20 cm dyp, så syns jeg det var fort gjort og kjærve, så fisket mest på 30-35 cm i dag.

Ropte til Runar igjen når jeg hadde 300 på telleren, og da var han oppe i 480. Dette var etter ca 1 time og 20 minutter. Runar hadde 375 fisk etter 1 time.

Tonje på min høyre side sleit veldig med å få laue. Jeg fikk nok litt lauer fra kjærret, og Runar, Thomas, Jonny og Rolf Magnus gjorde jo store innhugg på stimene før dem kom bort til Tonje. Så Tonje fisket mere mort/flire en laue første par timene.

På 2 timer fiske fikk Runar 720 fisk.

Etter ca 2 timer 20 min hadde jeg 550 og Runar var oppe i 815. Det var siste gangen jeg spurte han hvor mye han hadde på telleren. Var jo ikke tvil om at det var bedre på hans kant en min. Og skulle bli spennende å se hva Thomas, Jonny og RM skulle klare. Det er 3 dyktige fiskere, men normalt sett, under like forhold, så skal jeg være raskere en alle 3.

Litt i slutten av time 2 og deler av time 3 var det så dårlig lauefiske at jeg var ute og fisket mort/flire i 4-5 minutter en 2-3 ganger. Fikk vel 4-5 mort og 4-5 flirer på de gangene jeg var ute.

Siste timen var den beste timen for meg. Endte opp med 882 fisk, og de veide 11 380 gram. Det gir et snitt på 12,90 gram. Og i det snittet hadde jeg altså 10 mort/flire som til sammen veide 5-6hg.


Runar endte opp på 1346 fisk, og de veide 21 660 gram. Snitt på 16,09 gram. 1 mort og resten laue.

Aiaiai… For hver fisk Runar fikk, så rykket han altså fra meg med 3,19 gram. Kan høres ut som bare pusletall, men når man snakker om rundt 1000 fisker, så er det da faktisk 3190 gram forskjell.

Jeg hadde ingen anelse om hvordan RM, Jonny og Thomas hadde gjort det. Når man fikser laue så får man ikke med seg så mye rundt.

Veide inn Tonje etter meg, og hu hadde 277 fisk, og altså en del av dem mort/flire. Fiskene hennes veide 5580 gram.

Nestemann ut var RM. Så med en gang at det var mere en meg. Han har ikke teller, så vanskelig å si antall. Men det veide i alle fall 13720 gram.

Så var det Jonny sin tur. Så at han hadde fisket 4 meter etter flire og mort innimellom, men mest laue han også. 12760 gram på han.

Thomas hadde fisket laue hele tiden, og veide inn 13020 gram.

Som jeg sa tidligere, så føler jeg meg raskere en RM, Thomas og Jonny, men fikk altså deng i dag. Er mulig snittet deres som gjorde at dem tok meg. Om dem hadde samme snitt som Runar, så hadde dem i så fall følgende i antall:

RM: 13720 / 16,09 = 852 fisk

Thomas: 13020 / 16,09 = 809 fisk

Jonny hadde en del mort og flire, så ikke så interessant å sjekke snittet hans.

Min teori er da at det var klart bedre på høyresiden av seksjonen, både i antall og snittvekt!!! Jeg fikk fisken min fra andre siden, altså kjærret, og den var jo da 3,19 mindre i snitt.

Tøddy vant seksjonen på Rælingen. Han hadde 14350, og det var 866 fisk. Snitt på 16,57.

Hadde jeg hatt snittet til Runar hadde jeg altså hatt 14 191 gram. Og da hadde jeg klart en 2er på seksjonen. SURT!

Bare å se fremover nå!
Fullstendige resultater fra dagen: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=734

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment