mandag 12. november 2012

2012-11-11 Winter League nr.4 - Harstadsjøen

Det knyttet seg litt spenning til denne fisketuren med tanke på at jeg hadde levende joker og fjærmygg til min rådighet. Brodern hadde tatt med 1 kg jokers og en hookerpack fra forrige helgs Matchman of the Year i Jönkjöping. Jeg møtte brodern og Fjellis i Rakkestad forrige søndag, slik at jeg skulle sikre meg at agnet ble behandlet riktig slik at dem overlevde til denne helgen.

Jeg separerte jokeren i Terre de Somme leem, la de tilbake i den halvfuktige avisa og inn i kjøleskapet. Der lå dem urørt helt frem til avreise på søndag morgen. Og all jokeren var like fin. Hookerpack’en med fjærmygg hadde jeg sollet med agnboks 3 ganger i løpet av uka. Var ikke dritmye fjærmygg igjen, men skulle nok holde til denne fisketuren.

Ellers av forberedelser så lagde jeg 3 tackler. 1,5 grams fjærmyggdupp med stålstamme og relativt tynn plastikkantenne til lang TAP etter brasme. 0,75gr dupp av samme typen til mortfiske kort, og en identisk en på 0,5 gram i tilfelle veldig trått fiske. Hovedsene var 0,145 på den store duppen og 0,12 på de 2 små. Av fortommer hadde jeg Gamma Green barbless til mort og Gamma Black barbless til brasma.

Jeg dro hjemmefra kl 06.30, og ankomm Harstadsjøen 07.45. Og da var jeg førstemann av de 4 som jeg forventet ville komme. Jeg rakk å titte over strekka før brodern som nestemann kom sånn ca 08.10. Så ei brasmerulling på venstre siden av åa, så noe liv var det da i sjøen. Jeg så for meg at peg 3 og 4 samt peg 8 og 9 ville bli en bra pegging. Da maximerer vi sjansene for at alle 4 skal få et bra fiske. Alle 4 vil da også få en slags kant.

I dag blandet jeg meg 1 kg bremes 3000 fra Sensas, og farget dette bekk svart og blandet det med 1 kg Terre de Somme svart. Til morten blandet jeg 1 kg Geers Mörtkung, også dette blandet jeg bekk svart og la til 1 kg svart Terre.

Finn Erik og Steinar dukket også opp etter hvert, og vi tok trekkingen som planlagt kl 08.45. Steinar trakk først, og han trakk nr.3 som i dag tilsa peg 8. Nestemann ut var megselv, og jeg trakk nr.4 som da er peg 9. Tommy trakk nr.2 som er peg 4 og Finn fikk da nr.1 som er peg 3, og den peggen jeg vant fra på forrige Winter League her på Harstadsjøen.

Jeg kjørte bort til peggen, og så at min nr.4 faktisk var peg 8, og ikke 9. Og da var Steinar sin nr.3 faktisk peg 7. Jaja, greit nok for meg. Rigget opp 11 TAP og topp 5 TAP. 13 TAP syns jeg faktisk er litt for dypt her, derfor jeg velger å kun fiske 11.

Finn ropte fòring, og jeg la inn 4 koppeballer med ca 100-150 gram levende jokers og totalt ca 50-70 casters på 11 TAP. På topp 5 la jeg inn 2 baller med 50 pinkies i. Finn opplevde at del 8 og 9 hadde klistret seg, så jeg tok turen bort til han for å hjelpe han. Jeg og Finn klarte ikke å få den fra hverandre, så vi spurte om Tommy kunne komme å rotere stanga i delet mens jeg og Finn drar. Da bruker vakuumet å slippe. Men jeg og Finn måtte vente på Tommy, for han fòret som vanlig vell hard. Han hadde lagt i 14 kopper fordelt på begge plassene, og måtte bare legge i en kvart kopp til med ren pinkies inne på margins morteplassen sin. Da han kom å hjalp oss, så løsnet delen til Finn ganske greit. J

Fisket startet, og Steinar var først i kontakt med fisk. Han mistet en mort halvveis opp mot vannflata på sin topp 5. Ikke lenge etter fikk jeg en mort. Jeg fikk 6 morter første 30 min. Da ble det døtt, så la i en liten ball til der med ca 10 pinkies, og gikk ut på Tap 11 plassen mens jeg latt mortplassen få hvile.

Og der var det faktisk brasme allerede. Fikk en skimmers på 2-3 hg. Ikke lenge etterpå så fikk også Finn ei brasme, men denne var nærmere kiloen. Jeg og Finn fulgte hverandre en stund. 3-3, 4-4 etc. Men så ut til at Finn hadde klart bedre snitt på brasmene en jeg hadde. Prøvde å fiske med en markstubb på kroken i stedet for 3-4 fjærmygg med en lyspinkies til, men dette resulterte bare i at jeg ikke klarte å kroke. For det var en del mere gærjøss hos meg, en det var brasmer.

Steinar fikk etter hvert også 2 skimmers. Kunne se ut som det var en par slengere fra stimen min, ettersom han fikk dem med 1 times mellomrom. Brodern satt der med kun 1 gærjøss. Han hadde vel fòret i hjel det som sto der kanskje!?

Tiden rant mot slutten, og så vidt jeg hadde telt, så hadde Finn 10 bramser, og det hadde jeg også. Men Finn hadde lite annet utenom. 2 mort og en gærjøss så vidt jeg hørte. Mens jeg hadde 7 mort og 28 gærjøss. Totalt 45 fisker. Ikke at gærjøssen veier så mye, men kunne jo håpe at de småfiskene til sammen kunne veie like mye som en liten Harstadsjøen-skimmer.

Finn startet å veie hos meg, og vekta viste 3280 gram. En helt grei vekt til å være midt ute i november syns jeg.

Steinar med sine 2 skimmers + noen få abbor, gærjøss og mort veide 580 gram. Brodern hadde fått 1 abbor i tillegg til sin ene gærjøss, så han hadde 2 fisk og rundt 10 gram i vekt. Sistemann ut var Finn Erik, og jeg så med en gang at fiskene hans veide over 5 kg. Opp på vekta, og vekta viste 6040 gram. En knallbra vekt så sent på året. Han telte brasmene sine når han slapp den ut igjen, og han hadde 11 brasmer, og ikke 10 slik jeg trodde. Men allikevel så snitter da hans 11 brasmer på rett over 500 gram.

Mine 7 morter og 28 gærjøss tipper jeg kan ha veid rundt 400-500 gram, så det vil da si at mine brasmer snittet på ca 280 gram. Altså nesten bare halvparten av Finn sine. Spurte Finn hvordan han hadde fisket, for å se om han hadde gjort noe spesielt som skulle tilsi at han skulle ha bedre snitt en meg. Men han hadde kjørt med joker i fòret, og 3-4 fjørmygg/1pinkies eller 3-4 fjørmygg/1 maggot. Så bortimot identisk til hva jeg hadde gjort.

Så da konkluderer jeg med at det rett og slett bare sto større brasmer borte ved åa han fisket ved ift djupkulpen som jeg fisket i. Ikke noe stort nederlag å bli slått av Finn på slikt fiske uansett. Jeg vet hvor god han er på akkurat dette. Så gratulerer til Finn Erik med seier på WL nr.4 i Harstadsjøen. J

Kan også se ut som at joker og fjærmygg fungerer meget bra i Harstadsjøen. Jeg og Finn var jo ganske suverene i dag. Brodern hadde også levende joker, men tror han fòret i hjel all fisken han evt hadde på sin swim. Steinar hadde ikke joker og fjærmygg, så han fòret med caster og oppklipt mark, og fisket med en markstubb på kroken.

Dagens resultater:

Stillingen i Metebutiken Winter League:

Neste søndag er det tid for WL nr.5, og den vil bli i Isegran. Skal bli spennende å prøve der igjen. De 2 WL’ene vi hadde der i fjor, så ble det vunnet på 25 kg og 88 kg. Men vet at man kan blanke der også. Neste søndag vil vi få svaret på det. Får se om jeg tar en kjapptur dit på fredag for å bare konstantere at det er noe fisk i kanalen der nå. Er litt skeptisk se, etter ALL den nedbøren som har kommet i Østfold nå i høst. Vannfarge, vannstand etc etc.