Totalt antall sidevisninger

mandag 2. september 2013

2013-08-20 Treningstur Sandstangen

Jeg var å tittet på Håvard, Finn Erik og Tonje som testen denne strekka på lørdagen. Orket ikke fiske den dagen selv grunnet sykdom.

Håvard fikk ca 5,3, Finn Erik 3,3 og Tonje 2,3 kg. Jeg satt hele tiden med følelsen av at det var brukbart med laue der og at det skulle være mulig å få en del mere i vekt en dem fikk. Dem 3 kunne også sikkert fått mere om dem ville, men dem valgte å fiske andre metoder. Håvard fisket kort TAP og trente masse rulling. Finn satt mye på lang TAp og så om han kunne få i gang noe brasme og Tonje fisket en del 5 og 7 meter toppknytt samt litt feeder.

Jeg tok meg da turen og hadde planlagt å fiske kort TAP uten å dele stanga til det forhåpentlig ble bra nok lauefiske til å gå over på vanlig toppknyttfiske. Ville også teste 9 meter toppknytt etter brasme. Jeg har aldri fisket langt til venstre på stranda. Så valgte å sette meg så langt venstre det går, bort mot bekken borti der.

Som tenkt så gjort. Rigget topp 5 TAP til laua, 2,5 og 3 m toppknytt til laua og en 9 meter med 3 grams rundt til brasma.

Kastet i 8 appelsiner med en del mat i på 9 meter. La i såpass mange for jeg hadde ikke tenkt å prøve her før tidligst etter 1 time. Og da må jeg legge i nok for å vite at dem fortsatt er der når jeg skal ut å prøve.

Startet å fiske kort TAP, og var luer der rimelig raskt. Og fikk vel ikke tatt mere en 8-10 stk før jeg merket at det var for bra fart i sakene til å sitte med TAP, så gikk over på 2,5 meter i stedet. Fikk litt her, men virker som det var litt for kort, så byttet til 3 meter toppknytt i stedet. Da ble det bedre fart.

Gikk ikke all verdens fort. Hadde vel 130 fisk etter 1 time. Legger skylda på at jeg fortsatt var litt småsyk. Så merket at jeg ikke hadde den vanlige gutsen.

Gikk ut å prøvde 9 meter. Der gikk det på brasme med en gang. Drillet den i 5 sekunder så datt den av. Ut igjen, og kroket en ny en med en gang. Denne fikk jeg. Stor brasme til Sandstangen å være, ca 1,5 kg. Ut igjen og fikk ennå ei, men denne var litt mindre. Neste utlegg fikk jeg en 2-3 hg vederbuk. Så fikk jeg en hektosmort. Nei, på tide å kaste i mere fòr å fiske litt laue igjen. La i 3 appelsiner. Kunne selvsagt lagt i 6 håndfulle i stedet, men lat å småsyk så jeg kjørte med store baller. Synes ikke jeg hadde vært lenge på 9 meter, men hadde faktisk gått 30 minutter.

Fortsatte å fiske 3 meter etter laua. Plukka litt her og der, ikke veldig bra, men heller ikke så dårlig at det ville være mere riktig å fiske TAP etter dem. Brått hadde jeg fiska 2 timer, og på tide å prøve 9 meter igjen. Ny brasme med en gang jeg gikk ut. Så kom det en 2 hg veder, en 2 hg veder til, for deretter en par hektosmort. Kastet ut 2 appelsiner til å gikk på laua igjen. Var bare ute i 15 minutter denne gangen.

Laua fortsatte jevnt og trutt. 3 timer hadde gått og på tide med å prøve brasma igjen. Fikk enn til med en gang, så fikk jeg en 2-3 hg brasme, så kom det en 5 hg vederbuk etterfulgt av en par 2 hg vederbuk. Fòret et par appelsiner til og inn på laua igjen.

Var dårligere etter laua siste timen. Fisket 15 minutter med kort TAP uten å dele stanga. Ei laue dtt av akkurat idet jeg skulle svinge den inn med det resultat at tacklet kjærvet seg SKIKKELIG rundt stonfoen. Sjanseløst å få opp følte jeg, så da valgte jeg å sitte siste 20 min på 9 meter.

Fikk ikke brasme denne gangen. Kom et par vedere og noen halvfete morter før jeg hadde fisket 4 timer til fulle.

Hadde 6 fisk på storfisktelleren. 5 brasmer og en veder. På småfisktelleren så sto det 435 fisk.

La veienettet over en 17 liter og prøvde å helle fisken oppi der. var vel ikke alle som kom med, men skitt au, bra nok. Fisken veide 14,1 kg. Grei økt.

Sånn sett i ettertid så fisket jeg vel ca 1,5 timer etter storfisk og fikk ca 7-8 kg på det, mens 2,5 timer etter laue ga ca 6-7 kg. Akkurat på den plassen, nærmest elva, så tror jeg det hadde gitt mere vekt å fisket brorparten v tiden ute etter stor fisk, og heller bare gått inn å fiske laue innimellom bre for å hvile langplassen.

Som vanlig var det en del bølger på Sandstangen, og da døde det som vanlig også en del lauer. Jeg pukket opp de jeg klarte å få tak i, og det viste seg å være 160 stk. Tok med disse hjem for å veie dem ordentlig for å finne snittvekta på disse 160 lauene.

Største laua jeg veide var 43 gram. Panne. Jeg måtte legge på 64 lauer for å komme oppe i 1 kilo, altså et snitt på 15,625. 127 fisk opp på vekta for å nå 2 kilo. Snitt på 15,748 så langt. Alle 160 lauene veide til sammen 2517 gram. Så snitt på alle 160 blir da 15,73 gram. Kjekt å  vite før LagNM på Sandstangen :0)

Da viste det seg i alle fall at det var ikke noe problem å få mere en Håvard, Finn E og Tonje fikk på lørdag. Var som forventet ganske greit lauefiske. Hadde jeg vært i form og kun fisket laue så tror jeg at jeg skulle ha klart 800. Det ville i så fall veid 12.584 gram. Mindre en jeg fikk i dag altså. Men fortsatt nesten 14 dager til LagNM så mye kan skje. Ser uansett frem til Lag NM.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment