Totalt antall sidevisninger

mandag 30. september 2013

2013-09-29 GP nr.8 - Sagtjernet

Hadde sett frem til denne. Et nytt vann for meg selv og også første gang som GP-vann. Var en 24 timers her tidligere i år. Jeg var ikke med da, men hørte at det var mye skimmers der, og også mye abbor. Og abboren var tidvis ganske pene. Er en del mort også, men det var rimelig småvokst.

På grunnlag av den lille infoen jeg hadde, og at dette er relativt sent på året så tok jeg kun med meg 3 kilo Bremes og 6 kilo leem. Ikke noe mortefòr altså. Så ikke på morten som en faktor.

Var tidlig fremme. Kun Svein og Espen var før meg. Og dem var jo arrangører, så dem dreiv å pegget. Jeg startet å blandet fòret mitt. 4 kilo leem, men kanskje 50 gram Liant a Collar i. Bare for at det skulle binde bittelitt. Blandet 3 kilo Bremes separat. Så fikk jeg se etter hvert om jeg mixet noe av dette sammen.

Fikk levert ut agnet, og tok ut 0,5 liter pinkies og la i vann for å teste drukning av dem. Ikke prøvd dette før, så usikker på hvor lenge dem må ligge i vann for å drukne. Hadde bestilt 1 kilo små mark, men dem var ikke spesielt små. Relativt normal dendrobenastørrelse. Jaja, jeg får bare klippe dem litt mere en jeg kunne ha gjort med småmark.

20 mann møtte til start, og da ble det 2 x 7 mannsseksjoner på Skolestrekka og en 6 mannsseksjon i Gjeddevika. Jeg trakk peg 22, og det var i Gjeddevika. Måtte først kjøre brodern til peg nesten lengst til høyre på skolestrekka. Dro videre bort til min seksjon, fikk lesset av utstyret mitt på peggen. Måtte da tilbake til Skolestrekka for å laste opp Fjellis, og kjøre han tilbake til seksjonen min i Gjeddevika.

Jon Anders trakk peg 24 ytterst på hengemyra, Krzy innenfor han på 23, jeg altså på 22, Eskildsen på peg 21, så var det en peg åpen før Steinar satt på peg 19 og Fjellis innerst og på kanten av ei lita badestrand på peg 18.

Jon Anders som hadde vært ute på peggen sin mens jeg kjørte Fjellis meldte om veldig hengemyr. Jeg hadde tilfeldigvis med meg både tralle og plattform, så jeg tilbudte meg å låne bort tralla mi til Jon Anders. Den slo han elegant til på, og han sa etterpå at den var uvurdelig. Uten den så hadde han antagelig måtte brukt TAP’en som snorkel i stedet for fiskestang. Hehe.

Jeg brukte da min egen plattform, for var litt hengemyr hos meg også, men ikke på langt nær så ille som ute hos Jon Anders.

Peggen min så innbydende ut i vannet. Vannlinjer både mellom meg og Krzy, og også mellom meg og Eskild. Var en del småbusk og kratt bak på peggen min, så satte rolleren så høyt jeg kunne. Gikk da på et vis det og. Men hadde jeg visst hvordan det så ut så hadde jeg nok slengt med meg ryddesaga mi på vei oppover.

Satte opp 13 TAP først og loddet dypet. Var det jeg kaller topp 4,5 Match.  Rundt 3.5-4 meter dypt. Loddet dypet 30 cm på utsiden og 30 cm på innsiden, og det var relativt flatt. 1 meter i retning Krzy så ble det sakte men sikkert 10 cm grunnere, og samme ble det i retning Eskild. Eskild fortalte meg at hos han så ble han fiskende i en relativt bratt skråning. Fra 12,5 meter og videre utover på 13 og 13,5 så ble det ganske raskt bare dypere og dypere.

Lagde videre en plass på topp 7 TAP. En abborplass på topp 6 skrått mot Krzy, og en abborplass til på topp 5 skrått mot Eskild. Det var faktisk alt jeg rigget opp av stenger i dag. Følte ikke jeg trengte sliderstanga ettersom jeg hadde såpass bra dyp på TAP.

Jeg tok tiden på vår seksjon, og ropte fòring kl 11.05. Jeg koppet ut 3 dobbeltleemballer med ca 100 gram jokers i, deretter 3 baller med bremes med litt «død» pinkies, casters og hamp i. På topp7 la jeg i en leemball og en Bremesball. På abborplassene la jeg i 10-15 oppklipte mark og 20-30 caster på hver plass.

Jeg startet på topp 7 plassen, så 13 m kunne få etablere seg. Krzy startet på 13, og fikk en 100 grams skimmer etter kun et par minutter fiske. Rett etterpå kroket han ennå en, og den var større. Men den mistet han. Anslagsvis 3-4 hg skimmer. Etter den hektiske starten ble det stille hos Krzy igjen. Vi rundt hadde ikke kjent noe ennå. Etter første timen så hadde vel Fjellis 5 fisker, deriblant 1 stk 3 skimmers og ledet antagelig seksjonen på det tidspunktet.

Steinar fikk ei brasme etter hvert på 5 meter toppknytt. Jon Anders fikk også ei brasme, på TAP. Jon Anders plukket også en del micromort en stund der. Jeg hadde bare fått noen få abborer. Krzy fikk også noen abborer.

Eskildsen fikk plutselig 2-3 relativt raske brasmer etter ca 2 timer fiske. Da koppet Jon Anders i mere fòr på sin plass. Det resulterte i at morten han hadde stående fortsatte videre bort til Krzy i stedet. Så nå begynte Krzy å få micromorter, men han fikk også noen bedre morter på 30-50 gram. Litt senere fikk jeg også 3 morter.

Eskildsen fikk en 4-5 morter etter de 3 brasmene sine, men så kom brasma etter hvert tilbake til han, og han endte tilslutt på 9 brasmer og suveren vinner av vår seksjon. Steinar fikk også ei brasme til mot slutten av konkurransen, så da hadde han 2 stk, og relativt grei størrelse, så da lå det an til at han kapret 2.plassen.

Jeg klarte ikke å lure opp noen brasme, så endte på 11 abborer og 3 morter. Alle fiskene nær som en abbor fikk jeg på 13 m plassen. Den ene abboren fikk jeg i margins skrått høyre mot Eskildsen.

Eskild vant da seksjonen med 3260 gram. 9 skimmers og litt mort i tillegg. Nr.2 ble Steinar med 2 greie brasmer og noen få småfisk i tillegg. Fangsten hans veide 1560 gram. Nr.3 ble Krzy med 1020 gram. Fangsten hans besto av 1 stk 100 grams skimmer, en par abborer som var rundt 100 gram og noe morter, micromorter og småabborer. Tipper han hadde opp mot 25 fisker. Nr.4 på seksjonen ble Jon Anders med 1000 gram, altså 20 gram bak Krzy. Han hadde ei brasme, en par greie abborer og en del micromort. Jeg ble nr.5, og Fjellis ble sist med sin ene skimmers og i underkant av 10 småfisker i tillegg.

Bilde av fangsten min i dag:

 

Så da ble det skjebnesvangert for meg at jeg ikke klarte å lure opp moe brasme i dag. Syns jeg fisket bra, men hjelper jo lite det. Brukte kulepenndupper ned i 0,4 gram. Varierte på krok/fortom fra 0,09mm med 20 krok og ned til 0,07mm med 22 bloodwormkrok.

Jeg hadde en litt dårlig start. Mistet 5 av de 8 første jeg kroket. Setter det på kvota over at abboren er hard i munnen. Så jo ut som jeg stort sett bare hadde abbor inne. Fikk alle fiskene mine på enten en 1 cm markstubb eller 1-2 fjærmygg på kroken. Det var INGEN av fiskene jeg fikk eller mistet som dro antenna på duppen under vann. Og det er ganske vilt med tanke på at jeg brukte en 0,4 grams kulepenndupp blyet ned slik at jeg kun så 3-5 mm av antenna over vannet. Vanligvis når jeg fisker abbor så flyr jo duppen under, og jeg teller 1001-1002-1003 før jeg kroker. Nå var det slik at om 4mm antenne syntes, så gikk den ned til 2 eller 1 mm som vistes, og så kunne den komme opp igjen. Så da måtte jeg etterhvert starte å kroke på enhver indikasjon jeg så på duppen.

På dem andre seksjonene så vant Finn E den ene med 1020 gram. Han hadde fått ei brasme og litt småfisk i tillegg. På den andre seksjonen på skolen så vant Thomas suverent med 4820 gram med brasme.


Gratulerer til Thomas som totalvinner, og også gratulerer til Eskild og Finn E med seksjonsseiere.

Det med drukning av pinkies, så syns jeg det tok for lang tid før dem døde ordentlig, så jeg kommer til å gå tilbake til å vakuumpakke dem og ha dem i frysen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment