Totalt antall sidevisninger

mandag 23. september 2013

2013-09-22 KM i moderne meite for SFK Acerina - Rakkestadelva, NORTRAPP

Da var tiden inne for KM. Krzy er regjerende klubbmester fra Rakkestadelva, REMA-strekka i fjor.

Vi ble 10 stk til start idag. Må sies å være bra når hele konkurransemeitemiljøet i Norge er på rundt 30 mann.

Jeg trakk peg 2. Bærjern trakk peg 1 og Tonje peg 3. Jeg var sånn tålig fornøyd med trekkingen. Skulle vel være mulig å få noen brasmer her skulle jeg tro. For regnet med at om man skal bli klubbmester i år, så må man ta x antall brasmer på bolo, og kanskje fylle på med noe småfisk på enten kort TAP, lauefiske eller mort på toppknytt under laua igjen.

Jeg rigget opp topp 7 TAP til å fiske flire på bunnen. Satte også opp 2,5, 3, 3,5 og 4 meter toppknytt til laue evt mort under laua. Og opp med 2 bolostenger. En med 10 grams dupp og den andre med en 12 grams dupp. Veldig lite strøm i elva, så kunne vel klart meg med mindre bolodupper, men shit au, det får gå.

Skjøt ut ca 20 håndfull baller 1-2 meter fra vannliljene på andre siden. Ballene innehold endel casters, død maggot og hamp. Snax for brasma skal man tro. På topp 7 TAP så koppet jeg i 3 baller med endel pinkies i, og koppet ut 2 baller til med dobbeltleem med relativt mye død jokers i. Ballene var nesten helt røde av jokersen, så det skal være mums for flira. Ellers så kastet jeg småballer med fòr til laua frem til startskuddet gikk.

Startet å fiske topp 7 TAP. Fikk ei grei flire på rundt 100 gram etter bare noen få minutter. Lover godt. I løpet av første kvarteret var jeg oppe i 5 småpene flirer. Var trått, men var da noe fisk der. Koppet inn en ny ball med dobbeltleem med jokers i. Fikk ei flire til rett etter koppingen, og ei flire til 3-4 minutter senere. Men så kjente jeg ikke noe på de neste 6-7 minuttene.

Så at Håvard allerede var på sin 3je brasme på bolo. Jeg bråtestet etter mort under lauefòret, fikk en 50 grams mort, men ikke noe mere. På tide å prøve bolo. Bærjern ved siden av meg hadde fått 5-6 morter på toppknytt innunder kjærret han fisket i, men han valgte også å gå ut på brasma nå, når Håvard fightet sin 4de brasme.

Jeg kjente ikke en drit på bolo. Bærjern fikk brasme på første kastet med feeder. Bærjern plukket et par til relativt raskt. Jeg kjente ingenting. Eller hadde hatt et par smålugg. Mistenker mort. Satte på en 16 krok på 0,12 fortom. Blyet ned boloduppen med et ekstra nr.4 hagl, slik at kun 4-5 millimeter av antenna stakk opp av vannet. Fikk etterhvert 1 abbor på boloen, og en stund etter fikk jeg et par morter.

Prøvde TAP 7 igjen, mest for å hvile boloplassen. Fikk en 2-3 flirer på 10 minutter fiske. Trøøøgt. Koppet i en ny ball med leem/joker og gikk på bolo igjen.

Steindødt på boloen. Klarte ikke å få mort der engang. Skjøt 50 håndfulle baller på boloen i ren frustrasjon. Måtte prøve noe ekstremt. Tok det som sprettert-trening.

Bærjern hadde kommet seg opp i 5 brasmer på feeder. Men det tok lang tid mellom hans 3 og 4 fisk. Over 1 time. Bærjern fikk også et par brasmer til i løpet av siste timen. Håvard var oppe i 12 brasmer på bolo nå.

Tiden rant ut for meg, så jeg brukte siste kvarteret til å kosefiske på TAP. Fikk vel 4 pene flirer til og 5 gærjøss tror jeg det var. Endte på 21 fisker mener jeg det sto på telleren.




Mine 21 fisker veide 1600 gram. Tar jeg bort 5 gærjøss som veier minimalt uansett så viste det seg at flirene snittet på rundt 100 gram. Kunne blitt et artig fiske om jeg hadde gått etter dem hele dagen. Men på et klubbmesterskap så er det kun totalen som gjelder, så da måtte jeg gamble og prøve å få brasmer på bolo.

Håvard veide inn 10.280 gram på sine 14 brasmer, fra peg 4 som jeg kaller kommlåkket.

Mellom kjærra så satt Høle, Runar og Krzy. Hølet hadde kun 2 flirer på feeder i løpet av hele dagen. Runar så at Arild ikke fikk noe brasme og heller ikke Krzy på bolo så han brøy seg ikke så mye om KM-tittelen og heller fokuserte på å ha et artig fiske på topp 5 TAP etter småfisk. Han fisket endel laue også. Han fikk skrapet sammen 5680 gram. Krzy prøvde endel på bolo, men fant vel også ut at han likegodt kunne kose seg med kort TAP-fiske etter mort og flirer. Han fikk 4600 gram.

Den eneste som kunne true Håvard i å bli klubbmester for Acerina 2013 var Sven Erik. Han hadde i overkant av 10 brasmer på feederen ble det sagt. Fikk veid inn fisken hans, og dem veide 7860 gram, og med det så ble han nr.2 idag.

Sett i ettertid skulle nok jeg også driti i KM-tittelen og heller kost meg med trått flirefiske på TAP. Vanskelig å si hvor mye jeg kunne ha fått på det, men tror at det skulle vært mulig med 5 kg.

Fullstendig resultatliste ser dere nedenfor her:



Klubbmester moderne meite Acerina 2013:
Håvard Rødland

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment