Totalt antall sidevisninger

tirsdag 8. oktober 2013

2013-10-06 Dag 2 - NM Sildvannet

Dag 2 sto for tur, og vi går rett til trekkinga. Vi startet å trekke i motsatt rekkefølge fra gårsdagen. Jeg trakk som 14de mann og trakk peg 4. Peggen brodern hadde i går, og antagelig den grunneste peggen på hele strekka. Ca 50 cm på 13 TAP. Jaja, brodern hadde da klart å få en del halvfin abbor der.

Men før jeg rakk å gå dit så kom det kontra. Jonny ble ropt opp, men han hadde ikke møtt i dag. Hva gjør vi da? Arrangøren tok en sjefsavgjørelse og kommanderte omtrekking. Da det var min tur igjen trakk jeg peg 22. Nede på D-seksjonen altså. Nedi der Finn, Dag E og Jon Anders satt. Åsnes hadde tatt bort peg 26-28 ettersom vi var 3 mindre i dag. A, B og C seksjonen hadde da i dag alle 6 fiskere, mens min seksjon, D, besto av 7 fiskere.

Min seksjon ble da på peg 19 Håvard, peg 20 Jon Anders, peg 21 Kjell Ivar, peg 23 Tonje, peg 24 Ole G og peg 25 og kant satt Viggo.
Ser mot høyre fra plassen min.

Håvard var klart raskere en meg på småfisk i går, og Jon Anders hadde hatt flest fisk på sin seksjon i går, så der skulle jeg få noe å henge fingrene i. Og jeg hadde Viggo, Ole G og Tonje til å hindre meg å få fisk inn fra kanten.

Rigget opp topp7 til mort. Lærdom fra i går. Hadde der en 0,6 grams kulepenndupp på ene riggen og 0,1 grams dupp fra VM på andre riggen. Hadde vel ca 50-60 cm her. Grunt, men så jo at andre fikk greit med fisk på sånn dyp i går. Videre satte jeg opp 13 m med 1 grams dupp med hollow antenne til brasma, 0,6 grams dupp til morten der ute.  Med brasmeriggen kunne jeg også fiske abbor 2 meter til høyre for brasma på 13 m.

I grunnfòringa la jeg ut en ball med kanskje 50 gram jokers på topp7. På 13 la jeg også ut 1 ball, men i den hadde jeg klipt mark og casters. Ville ikke kaste i mange baller på så grunt vann i tillfelle fisken sto på denne plassen fra i går. Jeg kan alltids koppe i mere mat senere om det skulle vise seg å være litt fisk der.

Startet å fiske mort på topp 7. 0,1 grams riggen med 0,06mm og str 24 Sensas 3532 bloodwormkrok. Fikk fisk med en gang. Bommet på noen napp, men beit relativt greit. 20 fisk første 20 minuttene. Dette var jo noe helt annet en i går ja. Og så ikke ut som de rundt meg fikk så mye. Tonje hang noenlunde med da. Hu hadde vel 10. Men så fikk Viggo en skikkelig pudding av en vederbuk. Så ut til å være mellom 1,5 og 2 kilo. Det er jo faenimeg 2-3 timer mortfiske i Sildvannet. Det var uansett tid for meg å koppe mere fòr med jokers i på mortplassen, og da kunne jeg samtidig ta meg tid til å prøve noen minutter på 13 m. Men max 5 min. Er dem ikke der så kan jeg koppe i mere mat å heller pumpe mort.

Som tenkt så gjort. Koppet i en ball på topp 7, tok frem brasmeriggen til 13. På med en 1-1,5 cm del av en dendrabena og la det ut. Gikk ikke mange sekundene før den duppen seig avgårde. Kroker en pen fisk. Får drillet den greit inn. Har jo på en 16 krok og 0,12 sene på denne riggen. Viser seg å være en vederbuk dette også. Og matcher Viggo sin bra i størrelse også. Titter ned i kjeften på den, og der ser jeg ALL maten jeg la ut i grunnfòringa. Et mere sikkert tegn på at jeg må etterkoppe har jeg aldri hatt før.

Uti med en halv kopp med caster og klipt mark. Vurderer å gå inn å fiske mort igjen etter koppinga, men jeg får vel nesten sjekke om det står flere der vel. Ut igjen og gikk vel under 1 min før duppen seig under igjen. Ny vederbuk blir landet. Ikke fullt så stor som den forrige, men nærmer seg 1,5 kilo denne også.

Ny kopp med mat ut, og uti med brasmeriggen igjen. Gikk vel ikke mye over 1 min før duppen forsvinner igjen. Brasme denne gangen. Godt over kiloen. Og nå kroker Viggo en stor fisk til også. Han får den inn også.

Det blir litt tråere for hver fisk jeg får, men jeg plukker da greit fortsatt. Viggo nekter å gi seg, så han plukker også fortsatt, men gudskjelov bare ca halve tempoet mitt. Da jeg har 6 har han 3. Da jeg kommer meg opp i 10 så har han 5.

Etter en par timer så  er jeg tom for mark og caster. Har kun lagt på si 20 mark for å bruke som krokagn. Men er oppe i 14 store fisker, og det er ingen som ser ut til å true meg nevneverdig. Viggo har 7 fisker og det blir også bare tråere og tråere for han. På dem andre seksjoene så har Krzy fått bra på peg 9. Går rykter om 7 brasmer. Så han leder sin seksjon suverent. Runar har fått 2 gigabrasmer på sin peg 17. Odd Henning puster han litt i ryggen, for han har også 2 brasmer, men ikke så store som Runar sine. For Runar mener begge sine er over 2,5 kilo, og den største er kanskje 3 kilo.

Jeg kopper inn det jeg har av pinkies og maggot for å prøve å presse ut noen store fisker til. Får ei brasme til, men den er relativt liten. 7-8 hg kanskje. Og nå er det vel bare 1 time igjen. Nå har jeg kun igjen 150 gram jokers, hookerpacken med mygg og noen få mark, maggot og pinkies til krokagn. Jeg vurderte å gå inn å fiske mort bare for å få litt action igjen, men det ble med tanken.

Siste timen fikk jeg vel 3-4 morter og noen abborer. Når det var igjen 20 minutter så fikk Tonje sin første ordentlige fisk. Ei brasme på 7-8 hg. Og hu dro relativt jevnt en stund med fisker på rundt 100 gram. Abborer, småvederbuk og store morter. Jeg sa at står hu på tiden ut så tror jeg hun klarer å slå Jon Anders og Håvard, samt Kjell Ivar. Ole G hadde fått 2 store brasmer på feeder, så han skulle bli vanskelig å ta. Da måtte hu i så fall få ei pen brasme til. Jeg og Viggo lå for langt forran hu.

Tiden gikk ut og NM var over for denne gang. 

Må si jeg trakk en gullpeg idag. Må ha stått endel store fisker i området fra igår. Lurer på om jeg kunne fått ennå mere om jeg ikke hadde gått tom for mark og casters!? Kjente jeg ikke var så glad i den agnbegrensningen vi har når jeg satt der etter 2 timer. Kunne ha valgt å koppe mindre første 2 timene, men da er jo faren stor for at dem heller stikker til naboen. Så da legger jeg heller i det jeg har troa på, eller ennå litt mere en jeg har troa på. Er tross alt bedre å overfòre fisken en å la dem dra til naboen som igjen kan slå meg.

Jeg pakker ned og er ferdig pakket når innveiingen kommer til Runar. Da har allerede Rune vunnet A-seksjonen med 3780 gram. Krzy hadde vunnet B-seksjonen suverent med 10.330 gram. Nr.2 på B ble Geir B 3270 gram. Odd H ledet C-seksjonen med 3740 gram før veiingen kom til Runar. Bare de 2 store brasmene hans ville jo slå den vekta, og Runar hadde vel ca 60 småmort i tillegg. Runar veide inn 7130 gram. Og med det så visste alle at han ble Norgesmester i moderne meite 2013. Grattis Runar! Du er rå!
Runar med sine 7130 gram. Den brasma han holder i hånda der veier 2780 gram.

På min seksjon så veide Håvard inn først, og han hadde 1840 gram. En skimmer på 3-4 hg, en liten skimmer på 150 gram og resten mort. Jon Anders hadde ikke fått noen nevneverdige bonuser i dag heller og veide inn 1520 gram. Kjell Ivar hadde 450 gram med småmort på toppknytten. Måtte til 3 veiinger hos meg. Brukte 10 kilosvekt. Men var bare så vidt over 20 kilo da. 20.680 gram. 15 store fisker og rundt 35 mindre.

20.680 gram. 15 store og rundt 35 små. Totalseier på dag 2.

Jeg følte at Tonje skulle klare å slå både Håvard og Jon Anders, mens Tonje selv ikke trodde det. Hu veide inn 2260 gram og klarte det med stil.

2260 gram.

Ole G veide inn 2990 gram med sine 2 brasmer. Bra fiska Ole G. Og Viggo kom til å få en sikker 2.plass på seksjoene. Spenningen lå i om han ville klare å slå Krzy, og da bli nr.2 totalt i dag i stedet. Og Viggo sine 7 store fisker pluss litt smårask veide 10.700 gram, og slo da Krzy med 370 gram.

Så da ble pallen seende slik ut i år:
Gull til Runar, sølv til meg selv og bronse til Odd Henning.



Alt i alt vil jeg si at dette var et meget bra NM. Arrangørklubben gjorde en meget god jobb. Sildvannet har kommet for å bli håper jeg, for dette er en meget artig arena. Er stort sett mulig å vinne fra alle pegger vil jeg påstå. Slik det var nå med grumsete vann så viste det seg å være viktig å klare å få bonusfisker. Man var rett og slett sjanseløs om man ikke klarte å få ei eller flere brasmer eller vederbuker i tillegg til den vanlige småmorten.

Arrangøren kan klappe seg selv på skuldera og si well done.

Håper på NM her igjen, ind eller lag, innen de 3 neste årene.

Vi sees igjen på Sildvannet til søndagen for GP nr.9!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment