Totalt antall sidevisninger

fredag 27. juni 2014

2014-06-08 Konkurransedag 2 - KlubblagsVM Slovenia

Jeg skal altså på D-seksjonen idag, og ut fra gårsdagens resultater så kunne jeg tenkt meg at Leszek trakk et sted mellom D10 og D20 for meg. Det så ut til å være det beste området igår. Og Leszek trakk D21. Tok en ny titt på oversikten, og jeg måtte jo være meget fornøyd med den trekkingen:


Frankskmannen på D21 igår hadde jo 4,5 kilo og ble nr.2 på sectoren. Ellers viser jo resultatene at det var særdeles lite lauefiske her igår.

For sikkerhets skyld hadde jeg tatt med meg lauestenger idag alikevel. Men jeg valgte å la bolo/slider ligge igjen på hotellet.

Inn i boks tok jeg med meg følgende agn og fòr. 13 liter av hovedblandingen som igjen var 1 kilo riveiere og resten terre de riveiere. 3 liter dobbel-leem, 3 liter ablette orange lauefòr og 1 liter grus til å lage stickymag av. Av agn hadde jeg 1,5 liter maggot, 0,5 liter fjærmygg og 0,5 liter pinkies.

Rigget meg opp på 13m TAP. Så at min nabo til høyre fra Luxenburg la seg veldig kort. Så ut som topp 7, altså ca 9,5 meter ut. Min nabo fra Portugal på venstre siden la seg på 13 meter.

Starten gikk og om mulig var det ennå tråere fiske en igår. Har ikke oversikten på hvor mange jeg hadde i hver time, men jeg kunne vel ha fått en 7-8 fisker i time 1. Som vi hadde sett hele treningsuka, så fikk man enten fisken midt på fòret, da gjerne vimba, eller så fikk man fisken 3 meter nedstrøms fòret, og da var det ofte blankmort man fikk.

Tidlig i time 2 så observerte jeg plutselig noen bobler på den plassen 3 meter nedstrøms som hadde gitt meg noen blankmort tidligere i konkurransen. Driftet meg ned dit, og BANG, før jeg fikk reagert i det heletatt så var det 1-2 meter strikk ute av stanga. Mistenker barbe som tar så brutalt. Drillet den i ca 20-30 sekunder, og hadde fått den 3-4 meter over bunn, hele tiden med ca 2 meter strikk ute. Den var veldig tung, men dro ikke på noen run. Plutselig var den bare borte. Krokfestet hadde løsnet. MEGADRITT! Etter tyngden å dømme var dette fisk på over kiloen. Kan den ha vært feilkroket? Virker vel egentlig ikke slik i det brutale nappet... Det får jeg aldri vite, så jeg må bare glemme dette og se fremover.

Leszek kom innom sent i time 2. Jeg sa jeg lå godt an på fishcount av dem jeg så. Var faktisk Luxenburgeren til høyre for meg som presset meg mest. Mens vi prater litt så glir duppen sakte under og jeg kroker en bedre fisk. Driller den pent og rolig og nettet etterhvert en grei vimba på rundt 4 hg. Tror faktisk jeg leder seksjonen på dette øyeblikket. Hadde jeg fått opp den store hadde jeg vært milevis forran resten allerede.

Time 3 får jeg en halvpen mort og jeg lederantagelig seksjonen fortsatt. Utenom morten så klarer jeg bare å få noen 3 grams gudgeon, og dem bygger jo ikke akkurat vekt.

Men så kommer den skjebnesvangre 4de timen. Timen jeg har slitt med å få fisk hele treningsuka og også på gårsdagens konkurranse. Jeg klarte kun å lure opp noen få gudgeon til i denne timen. Ungareren som tilslutt vinner sectoren får 2 pene barber på rappen når det gjenstår 30 minutter. Før disse fiskene så hadde han vel kun 10-12 lauer. Så han går rett fra bunnen og opp til toppen.

Luxenburgenren på min høyre siden får vel 4-5 brukbare morter på denne 9,5 m plassen sin og går forbi meg. Ser også det kommer opp 2-3 brukbare fisker til rundt meg. Blant annet Dansken på D26. Han hadde kun noen få lauer før han får ei barbe helt på tampen.

Så da havnet jeg tilslutt på 24 fisker (12 vanlige og 12 gudgeon tror jeg) som tilsammen veide 957 gram og det ga en 7 plass på seksjonen.

Den antagelige barben jeg mistet kostet meg nok seksjonsseieren idag. Men men, slik er livet.


En brukbar vimba og en fin mort var det som bygde hovedvekta mi idag.


Som man ser på resultatene fra min sector idag, så var vektene mye lavere en igår. Ingen over 2,5 kilo, mens 2,5 kilo igår kun hadde gitt en 6.plass på seksjonen.

Ellers på laget da? Joda, Krzy hadde klinket til med en 2.plass idag fra C6 med 2018 gram. Kun slått av Matt Godfrey fra England fra nabopeggen C7 med 2868 gram.. Matt er ikke gamle karen, 21 år eller noe, men han har allerede rukket å bli 3 ganger verdensmester i ungdomsVM, så er ikke noen smågutt å bryne seg på. Krzy har da 1+2, og hvor høyt kan det føre han? Helt opp på pallen? Iallefall topp 10 vil jeg tro.


Geir hadde havnet på lave nummer på E-seksjonen og det er jo greit sålenge han ikke trekker 30, 29 eller 28. Geir satt nærmere bestemt på E9. Han fikk skrapet sammen 3 fisker, alle i time 1, som tilsammen veide 581 gram. Det ga han en 11 plass på sectoren. Han hadde vel 2 gudgeon og en vimba om jeg ikke husker feil. Naboen hans, fra San Marino, hadde 3 gudgeon og en vimba, altså 1 gudgeon mere en Geir og veide da inn 6 gram mere. Marginer. Bør også nevnes at Geir slo Italieneren han hadde i sin sektor, og det må sies å være sterkt.


Finn satt på dagens klart mest kontroversielle seksjon. Viste seg å svømme mye store brasmer langs med land på denne seksjonen. Antagelig noe gyterelaterte greier. Det viste seg at de fleste nasjonene var så desperate etter å få fisk at dem kastet tacklet over ryggen på forbipasserende brasmer å prøvde å rykke dem. En av disse gutta hadde vel hatt på 12-13 store brasmer og kun fått opp en av dem. DET hadde ikke skjedd om han hadde kroket alle 12-13 fiskene i munnen. mange nasjoner hadde sine bankrunnere stående oppå vollen bak å speide brasmer for dem. Fortalte hvor dem kom svømmende fra og ba fiskerene kaste over ryggen på fisken og rykke. Alle med vekter under 2,5 kilo tipper jeg prøvde å fiske seriøst, mens alle over 2,5 kilo har enten rykket fisken, eller klart å finne en metode for å få dem til å bite.
Finn hadde selv hatt på ei brasme som han mener satt i munnen men datt av alikevel. Måten å fiske på var vist å kaste masse lauefòr og fiske inne i skya med store agn. Var 3 meter dypt her, men fisken gikk og cruiset på 1-1,5 meter, så det var der man stilte agnet.

Lee Kerry pratet også litt om denne rykkingen i sin videoblogg: https://www.youtube.com/watch?v=7C3ORrRPSdA

Tror det skulle vært mange diskede fiskere her om stewartene hadde hatt litt baller. Var kun 1 mann som ble disket og det var visstnok fordi han hoppet i elva etter en stor brasme som han mistet på håvkanten. Fikk senere høre av en danske at han ikke hadde hoppet i for å få tak i fisken, men at håvringen eller håvringen og del 1 på TAP-håvskaftet hadde falt av og han ville redde dette. Uansett rimelig desperat ting å gjøre på et VM og enig at han ble disket.

Finn ble tilslutt nr 14 på seksjonen med 7 fisker og 334 gram. Min gode venn Yuri rykket heller ikke brasme og endte da nede på en 13.plass.


Håvard på A15 trakk vel den værste peggen man kunne trekke på lave nummer på A. Tsjekkeren på A1 vant seksjonen lett med 20 fisker og 12.278 gram. A2 fra Makedonia kan ikke fiske. A3 ble nr2, A4 ble nr3. Man ser tendensen. Håvard prøvde desperat å redde noen få plasser ved å fiske laue, men 31 lauer og 352 gram hjalp ikke. Han ble nr.15 og sisteplass i sectoren.

Så for nasjonen da. Hvordan gikk det nå på dag 2? Ungarn vant dag 2 med 1+1+1+3+5. Slovakia var igjen der oppe, nr.2 idag, med sitt lauefiske. Ikke bare laue idag da ser jeg på vektene. Dagens høyeste lagvekt hadde dem. Norge ble nr.21 på dagens fiske. Danmark 27, Sverige 29 og Finland 30. Nordisk samling i bunn altså.


Og så totalresultatene da. Lauefiskerene fra Slovakia vant på 37,5 poeng. 1,5 poeng forran Ungarn med Russland på 3.plassen. England havnet akkurat utenfor pallen. Norge endte tilslutt på 21 plass, og var beste nasjon fra Norden. Danmark ble 27, Sverige 29 og Finland 30.


Når resultatene var klare så gikk det Slovakiske laget rett bort til maggotselgeren Petar og håndtakket han. Jeg måtte bort til Petar å spørre han hvorfor dem gjorde slik. Petar fortalte følgende: Slovakerene kontaktet meg på fredag og var helt desperate etter tips. Dem hadde fisket særdeles dårlig på TAP, bolo/slider hele uka og ante ikke hva dem skulle gjøre på konkurransedagene. Petar foreslo til dem at dem burde fiske etter laue. Er kanskje ikke noen vinnende metode, men man skal kunne gjøre det greit nok på det.

Og så viste det seg at dem skulle stå igjen som vinnere. Totalt desperate på fredag, seierherrer på søndag. Kort vei fra helvete til himmelen altså.

Blir jo ikke lagd noen individuell liste på KlubblagsVM, men så skrudd som jeg er så lagde jeg jo bare en selv. Hehe.

Her er den: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1IaiEj-ijGe0LLI1C9B8CaVokXSkZ_sh0yxhfuYLJTm8/pubhtml

En Spanjol hadde 1+1, så han vant. Ellers var det 3 stk med 1+2. 2 Russere samt Krzy. Begge russerene hadde høyere vekt en Krzy, så da endte han opp på 4 plass. Surt å havne rett utenfor pallen, men uansett en sinnsyk sterk prestasjon å bli nr.4 i et klubblagsVM.

For meg selv så hadde jeg 5+7 og 12 poeng. Var en ikke helt ukjent herremann til som hadde 7+5, nemlig Alan Scotthorne. Han slo meg på vekt, så Alan ble nr 49, mens jeg da ble nr 52.

Kort oppsummert så var det et artig VM der man som vanlig lærer masse forskjellig. Delte poengsummen med 5xverdensmester så jeg får vel si meg fornøyd da. Nye tak i NasjonsVM i Kroatia i september. Ser frem til det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment