Totalt antall sidevisninger

onsdag 2. juli 2014

2014-06-14 Lappland Bream Master - Dag 1

Brodern skulle på D og når vi kom nesten frem til bakken ned mot seksjonen så møtte vi på Dansken Jon som hadde kjørt seg fast i en liten bekk. Aner ikke hva han gjorde der da, for ingen av Danskene skulle på D-seksjonen denne dagen. Hehe. Var sikkert ute i god tid på morgenen og brukte tiden til å ta en titt på D. Vi prøvde en 3-4 mann og dytte han opp av denne bekken, men det gikk ikke. Brodern har 4WD på Hiacen, så vi koblet den i hengerfestet hans og nappet han ut. Så la vi på litt småtømmer i bekken der, og da klarte Jon å kjøre over bekken igjen selv.

Deretter kjørte vi ned i bunnen av bakken for å lesse av brodern sitt utstyr. Men var jo flere som ville ned her, så jeg gikk opp å stoppet det, for jeg skulle jo ut igjen med bilen. Sett i ettertid så bør den som skal sitte på D-seksjonen enten lesse av helt der oppe, eller ha bilen sin stående nede i veien.

Ordnet seg greit da, og så var jeg på vei til B-seksjoen min. Jeg kom selvsagt sist dit ettersom jeg tapte bortimot 20-30 min på å få Jon opp av bekken. Men fortsatt ute i god tid ift trekkingen som senest skal være kl 9.30.

Vi trakk straks jeg hadde ankommet. Jeg ville trekke lavt nummer ettersom peg 1 og 2 var best på konkurransene her i fjor. Men jeg trakk høyt. Peg 7. Kant venstre. I fjor hadde jeg nestkant venstre og ble nr.2, så man er helt klart ikke borte selv om man sitter på høye nummer.

Viste seg også at seksjonen nå var antagelig 20 meter lengre mot venstre, for Stig som satt på B1 hadde kun 1 meters dyp på 9 meter långspø. Da brodern satt på B1 ifjor så hadde han nesten 2 meter inne på 7m långspø og Hjärtström på B2 hadde ca samme dyp, mens Runar på B3 kun hadde 1 meter på 9 meter'n og måtte ta til takke med mortfiske ettersom brasma ikke ville inn på grunna når dem fikk mat i dyphullet lengre til høyre.

Over til min peg, og jeg hadde bra dyp på 8,40m långspø/13m TAP. Over 2 meter dypt. Rigget i tillegg opp en par sliderstenger og 3, 3,5 og 4 meter toppknytt til mort/laue/abbor i tilfelle det ikke skulle være noe særlig med brasme å få. Hadde en fin liten sivgard rett til høyre for meg som burde holde på endel mort.


La i 10 appelsiner med mye mat i på 13 TAP, og 20 håndfulle baller på slider. Hadde ikke eget mortfòr til kortstengene, så kastet bare veldig løse baller med brasmefòret på mortplassen.

Startet på långspø, men kjente ingenting. Gikk da over til TAP, og særdeles lite action på det og. Hadde noen morter som nappet litt i marken. Gjorde 2 kast på slider, men dødt der også. Så heller ingen andre som fikk noe brasme fra start, så da gikk jeg rett inn på 4 meteren og fisket mort. Var litt mort på rundt 20-30 gram å få og noe laue også, og dem var faktisk større en mortene.

Etter en time så gjorde jeg et utlegg på TAP, men ingenting. kastet i 3 håndfulle baller til der. Ut på slider, men ingenting, så skjøyt i 3 håndfulle baller til.

Inn å fiske mort igjen. Var ikke bra mortefiske, men fikk da plukket litt. Prøvde TAP og slider en gang hver hele time, men skjedde ikke noe. Fikk en 4 hg abbor på slider når jeg testet der etter 4 timers fiske, men det var den eneste fisken jeg fikk på slider også.

Når det var igjen ca 30 minutter så observerte jeg at Stig fikk brasme på B1. Han fikk vel 2 til på slutten i tillegg. Så da kom det brasmer tilslutt da, men dem kom for sent, og kun på B1. Viste seg senere at han hadde fått 5 brasmer siste timen.

Jeg endte på 506 mort/laue/abbor. 506 fisker på 5 timer. Rett over 100 i timen altså. Rimelig trått fiske.

Fulgte veiingen fra B1 og bort til meg på B7. Stig hadde 8460 gram, og ledet på det helt til dem kom til meg. Runar hadde hatt 30 gram i snitt på morten sin her i fjor. Jeg følte ikke jeg hadde 30 gram i snitt, men håpet på iallefall 25 gram. 25 gram x 506 fisker skal bli 12,650 gram og da går det bra. Kunne faktisk ha så lavt som 16,72 gram i snitt og fortsatt klare det. Og i tillegg hadde jeg denne bonusabboren på 4 hg.

Viste seg at mine 506 fisker veide 11,8 kilo, og ble da en komfortabel seksjonsseier. 


Men med 11,8 kilo med meg fra B-seksjonen så kan det hende jeg allerede er ute av dansen om å vinne Lappland. Skulle det vise seg at denne seksjonen leverer mellom 50 og 100 kilo resten av uka, så har jeg jo allerede tapt 40 til 90 kilo i sammendraget. Men det skal iallefall fiskes først, før noe blir avgjort.

Så, hvordan gikk det på dem andre seksjonene da?
A-seksjonen i Nordflätiken så vant Berndt på 12.040 gram. Nr.2 var Jonas på 11.460 og 3.plassen til Harriet så var man helt nede på 3340 gram. Rimelig lave vekter der også. Men tror heller ikke A-seksjonen har i nærheten av det potensialet som B-seksjonen har.

C-seksjonen da? Den ble vunnet på 26.300 gram av Daniel. Litt bedre vekt, men på dag 1 i fjor vant Tjäder på 60 kilo der. Er det dårligere fiske i Lappland i år en det var i fjor tro?

D-seksjonen viste seg å være dagens beste seksjon. Broren til Daniel, altså Mikael vant her, fra peg D5 med 38620 gram. Brodern satt på denne seksjonen og ble nr.3 fra D7 med 29.780 gram, En vekt han hadde vunnet dem 3 andre seksjonene med. Ellers så fortalte brodern at han hadde 4 meter dyp på TAP, og han hadde sluttet å lodde dypet på slider når han kom til 10 meter. Men det virket som det var grunnere jo lengre til venstre man kom på seksjonen. Grei info å ha med seg når jeg skal hit på dag 3.

Så hva skal man si? Fisket virker dårligere en i fjor. Har brasma gytt ennå, eller har den ikke? Blir det D-seksjonen som blir beste seksjon i år, eller våkner B-seksjonen til allerede i morgen.

Seksjonsresultater dag 1


Stillingen i totalen etter dag 1:

På dagens premieutdeling fikk jeg med meg en konvolutt med 500 SEK for seksjonsseieren, og brodern fikk med seg en konvolutt med et gavekort på 150 SEK tror jeg det var, til et spisested i Dorotea.

I morgen skal jeg på A-seksjonen. Har ikke troa på dem helt store vektene der, men kan vel håpe på vekter opp mot 30 kilo vel. Ser fra dagens resultater at det ble vunnet på A3, og nr.2 fra A2. Harriet ble nr.3 fra A4. Så da ønsker jeg å trekke inn mot midten av seksjonen.

Pratet med Jonas under premieutdelingen, og jeg spurte han om det var TAP-fiske for dem ettersom det var så lave vekter. Men nei, han hadde kjørt långspø. Han syns det var for bratt bak til å få rulla TAP'en ordentlig.

Jeg ble nysgjerrig på hvor bratt det egentlig var der, så jeg og brodern kjørte opp å tittet på A-seksjonen rett etter dagens premieutdelingen på Doro camping. Det var bratt fra veien og ned på strekka, men så var det flatt siste 7-8 meterne ut til vannet. Her skulle det ikke være noe problem å fiske TAP. I værste fall så setter jeg bare rolleren høyt, evt litt på skrå.

Så var det hjem til sommerhuset igjen. klargjøre fòr og agn for neste dag. og så er det natta.

På A-seksjonen i morgen har jeg følgende folk:
Patrik Liss
Urban Söderberg
Kenneth Palmer
Jesper Høeg
Hans og Erik Bjurström


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment