onsdag 9. juli 2014

2014-07-06 GP nr.4 - Horrmundsjøen

Da var det tid for helgens viktigste konkurranse. A-seksjonen skulle nyttes, og ville for guds skyld ikke trekke der. Av en eller annen grunn så sliter jeg veldig på den strekka. Så da jeg trakk C7, så var det tross alt bedre en A.

C7 ligger ganske langt til høyre i Tjärnsundet, og er vel ofte best til venstre på denne seksjonen, iallefall på dag 1. Men nå viste det seg på lagkonkurransen igår at venstre var faktisk ikke dominerende, men var mere inn mot midten. Vi får se hvordan det går idag.

Igår var det vel spådd 3 sekundmeter vind, og føltes som det var det også. altså helt ok forhold. Idag skulle det være 4 sekundmeter vind, så da skal vel det også gå fint vel!?

Vi satt å pratet ute igår, og da viste det seg at Magne Olav hadde med noen sliderdupper fra Thomas. Var blant annet en som var interessant, nemlig Sensas Erne 20 grams slider. Men før jeg hadde fått nyss om dette så hadde vel Tenåsen kjøpt alle. Han viste meg en, og den så fin ut. Jeg spurte om jeg kunne få kjøpe den av han, og han sa at jeg kunne få den. Takk skal du ha Geir!

Kom meg til min C5 for dagen, og hadde Finn Erik på min venstre side (C6) og Rune på min høyre side. Alle på seksjonen var duppfiskere nærsom Ole Omang på kanten (C3).

Blåste ganske kraftig her. Tenkte å sette opp 5 eller 6 meter til morten, men vinden tilsa at TAP ville være et bedre alternativ, Så satt opp 11 TAP mot vannliljene. Videre rigget jeg opp 9 meter bagger selv om det var litt ekle busker over hodet. 8 grams dupp slik at jeg kan tvinge den ut selv med endel vind. Hadde 2 stenger med Cralusso 16 gram klare, men valgte å rigge om den ene til den nye Sensas Erne 20 grammeren ettersom det blåste såpass.

Klargjorde 5 appelsiner til 9 meter bagger, og ca 30 litt-under-håndfulle baller til slideren. Hadde skutt i filler begge dem røde Drennansprettertene mine. En på fredag og en igår, så da måtte jeg bruke grønn Drennan idag. Går helt fint da bare jeg lager litt under en håndfull store baller istedet. Fisket på nesten 40 meter idag og. Burde vel lagt meg litt kortere om jeg hadde visst at vinden kom til å bli ennå litt hardere utover dagen.

Etter fòringen gikk jeg rett på TAP etter mort. Ønsker ikke å være den første som kroker brasme. Var faktisk bra drag på morten, selv om dem var ganske så små. Fisket mort til Finn fikk sin andre brasme, etter ca 20 minutter. Da var jeg oppe i 20 morter. En i minuttet er relativt greit, på 11 meter TAP.

Gikk ut på slider, og var ikke dritbra, men fikk vel 2 brasmer i løpet av time 1, og mistet en til 1 meter utenfor håvkanten. Surt. Fikk 2 til i time 2, og mistet ennå en 1 meter utenfor håvkanten. På ene kastet hadde sena klart å legge seg på baksiden av bøylen og den fikk seg nok en skade der, for et par kast etter så røk sena inne på stanga, bare en par meter fra klipset. Dupp og 37 meter sene forsvant da langt utpå sjøen.

Gikk da over på Cralusso Zero 16 gram, men denne var rett og slett for liten. Måtte flere ganger kaste både 3, 4 og 5 kast før jeg fikk den dit jeg ville, og den driftet fort vekk fra fòrplassen. For fort til at brasma skal like å ta agnet.

20 min etter jeg mistet duppen min så kjekket Rune i sena fra tacklet mitt, og han spurte om jeg hadde lyst til å ha igjen duppen. JA TAKK. Gikk bort og fikk duppen og surret opp dem 40 meterne med sene som hang etter.

Startet å rigge opp stanga igjen mens Cralussoen lå ute. Måtte tre i alle ringene igjen, på med 2 rubberbeads, dupp, 12 grams cralussobly + 5 grams cralussobly, svirvel, 0,25mm sene, ny svirvel, dropperhagel på 0,25mm sena og på med fortom. Tar litt tid når man samtidig må kaste ut Cralusso Zero mange ganger pga at den drifter fort. Fikk faktisk ei brasme på ene kastet selv om jeg langt fra hadde fokus på duppen. Så opp iblant, og ene gangen fant jeg ikke igjen duppen, så da må man jo prøve å kroke, og da satt det jaggu ei der. Var hele tiden nøye med å få lagt ut minimum 1 fòrball, men gjerne 2 også, pr kast, for å ikke miste fisken fra fòrplassen.

Fikk etter vært rigget klar 20 grammeren igjen, og kunne begynne å fiske med den igjen. Men nå var det dødt på fòrplassen. Gikk inn å prøvde litt mort, men mortene var så små. gikk litt for sakte. Spesielt når jeg så Ralf og Finn E plukket en og annen brasme.

Nei, jeg må gå all inn på slideren igjen. Måtte prøve å sparke igang swimmen, så skøyt 4 litt under håndfulle baller pr kast nå. Etter å ha gjort det i 5-6 kast så fikk jeg et napp igjen. En veder på 1,4 kilo. Deilig. Neste kast gikk duppen under igjen, og denne var ennå større. Var nok en vederbuk det også, men den datt av halvveis inn. Dobbeltsurt.

Rett etterpå ser jeg at Finn legger en 2 kilos vederbuk i keepnettet. Han fikk 5 raske brasmer og den store vederen på bare en 7-8 kast. Bra fisket og en bra periode av Finn. Men Ole Omang og Ralf dro ennå litt bedre en han igjen også.

15 min før slutt så knakk 20 grams Erne rett under kroppen på waggleren, så da var jeg ferdig med den. Prøvde å fiske 16 grams Cralusso igjen, men nå var det ennå litt mere vind, sikkert opp mot 8-9 sekundmter, og jeg hadde ikke sjans å fiske med den. Rett og slett for liten dupp i denne harde vinden. Så da hadde jeg ikke noe annet valg en å plukke noen småmorter til siste 15 minuttene.

Rett etter slutt så fortalte Ivar meg at Ole Omang hadde fått 3 raske og mistet en par til på 9 meter. Dumt jeg ikke prøvde den, selv om jeg ikke hadde fòret på den plassen siden grunnfòringen. Men men.

Jeg endte opp med 6 brasmer, 1 vederbuk og rundt 30-35 morter. Visste jeg kom til å bli slått av alle 4 til venstre for meg. Mulig jeg kunne ta Ivar, for han hadde trasslet fælt idag. Rune på min høyre side hadde vel 3 store og noe hektosabborer og noe mort, så han regnet jeg med at jeg skulle ta. Jonny til til høyre hadde ikke fått noen store, men fått endel morter på toppknytt. Trodde jeg skulle ta han også, men vet ikke helt hvor mye vekt mange små kan bygge.

Ivar startet å veie inn Ole på C3 før jeg fikk med meg at han startet, men han hadde veid inn 13,3 kilo. Det har ikke jeg i nærheten av iallefall. Fikk vært med på resten av innveiingen. Ivar på C4 veide inn 6060 gram, og noe slikt bør jeg også ha. Ralf på C5 hadde 11,7 og det har ikke jeg. Finn visste jeg ville ta meg, og han veide inn 10,6. Mine fisker dro vekta til  6180 gram. Rune sine overrasket meg, for han hadde jo som sagt bare 3 store + litt greie abborer og noe mort, men han sneik seg forran meg med 60 gram, altså 6240. Surt. Jonny da. Så at vekta viste 6,2 kilo og da tar faenimeg han meg og. Jeg ble litt sur og gikk til plassen min igjen. Sur på meg selv selvsagt som ikke har med meg slidere som er tyngre en 16 gram. Var jo bare tilfeldig at jeg fikk tak i en 20 grammer igår. Etter jeg hadde snudd ryggen til å gått til min peg igjen så hadde Ivar snudd seg så han skyddet mere for vinden og da viste det seg at Jonny sine fisker veide 20 gram MINDRE en min, altså 6160.

Utrolig jevnt i bunn på seksjonen våres altså. Kun 180 gram skilte mellom 4 og 7 plassen. Fra 6240 og ned til 6060. Da blir det ennå surere å tenkte på dem 3 fiskene jeg mistet, og spesielt dem 2 brasmen jeg mistet 1 meter utenfor håvskaftet.

Kan se ut som at det var bedre jo lengre man satt til venstre. Kan godt hende dem som satt til venstre rett og slett fisket bedre en oss til høyre, men jeg velger å tro at venstresiden av seksjonen inneholdt mere fisk.

Resultater C-seksjonen

Oppe på Bäck:
Igår satt brodern på peg 8, men ettersom han hadde en buske over hodet og ingen satt på 7'ern igår, så var vi enige om at han kunne sette seg noen meter nærmere 7ern. Han la i ganske så mye partikler på swimmene igår. Idag klarte han å trekke peg 7 og han visste jo da eksakt hva som var fòret hvor fra gårsdagen og kunne legge en slagplan ut fra det. Det ble et oppgjør mellom Tommy, Odd H og Dag Even som satt på peg 5, 6 og 7. Brodern med sin Power 100 baggerstang var vel den eneste som klarte å fiske bra selv i dem værste vindkulene. Odd H og Dag E måtte fiske andre metoder når det blåste som værst. Dette medførte at Tommy tok en relativt overlegen seier på seksjonen med sine 21,9 kilo. Dette var også nok til å ta totalseieren idag.

På denne seksjonen satt også Tonje. Hu og Andreas hadde en fight seg imellom på peg 3 og 4. Dem endte opp på samme vekt og delte fjerdeplassen.

GP-lederen Krzy satt også her, på Karl-Olov sin vinnerpeg, altså D2. Han hadde startet med et forrykende mortefiske. 30 mort første 5 minuttene, men dessverre for han så døde det plutselig helt ut. Fikk ikke noe særlig på langstang, og hovedsena røk for han på slideren. Han klarte da bare å skrape sammen 5,2 kilo noe som gjorde at han havnet helt nede på 6.plass på seksjonen.

Ellers vil jeg nevne Leszek på B-seksjonen. Dette vil jeg vel dra frem som dagens beste prestasjon. Leszek fisket slider på 40 meters hold, og vant sin seksjon med 2 kilo klaring til nr.2. Og jeg vil tro han hadde like sterk vind som det vi hadde på C-seksjonen. Vet at han fisket en 18 grams slider fra Traper igår, og antar han fisket med den samme duppen idag. På denne seksjonen satt det iallefall 3 stk som fisket feeder, og som vi alle vet så er Karl-Olov meget god i Horrmundsjøen, på feeder. Men som dere ser så ble han satt på plass av Leszek med slideren. Selvsagt kan man diskutere om peg 3 eller 6 er best, og antagelig er peg 3 bedre, men alikevel. Sterk prestasjon av Leszek!

Sammenlagt i GP-serien etter 4 stevner så er det da helt likt i toppen. Ettersom både jeg og Krzy floppet, men han floppet ennå litt mere en meg, så tok jeg inn det ene poenget han hadde på meg før dagens stevne. Krzy har nå 1+1+1+6 mens jeg har 1+2+1+5. Regner med at vi begge etterhvert kan stryke våre resultater fra Horrmund da.

Nå er det rett hjem å finne noen slidere på 25, 30 og 35 gram med mest mulig bly nedover på sena. Jeg skal IKKE gjøre denne feilen en gang til. Er det 4-5 sekundmeter eller mer vind så blir Cralusso Zero rett og slett for liten.

Presstopp:
Har allerede funnet noen slidere som kan levere i sterk vind.
Kastevekt på 35 gram, og ca 23 av grammene nede på sena. Nå vindjævel, skal
 ikke du få hærje med fisket mitt lengre. Vi sees!