Totalt antall sidevisninger

tirsdag 5. mai 2015

2015-04-25 Trysilcup dag 1 - Søndre Ulvsjøen

Var spådd et par varmegrader og litt regn i løpet av dagen. Hadde tatt med meg Acerina-buksa i tillegg til Fjellreven om værmeldingen skulle slå til. Satt på meg Fjellreven og på med fjellstøvler. Kom på at jeg kanskje burde ha på Acerina-buksa fordi det er spådd regn, men hadde allerede knytt på meg støvla, så da gadd jeg ikke ta av dem igjen. Det skulle jeg jo få angre kraftig på. Startet jo å regne ganske mye utover i konkurransen, og ble bløt inn til skinnet fra livet og ned. Acerina fleecejakka klarte seg noenlunde, men burde helt klart hatt Acerina vanntettjakka i stedet også. Rart at man snart fyller 40 år, og fortsatt ikke har vett til å kle på seg. Hadde jeg spurt mamma om hva jeg burde ha på meg, så hadde hu garantert gitt meg et bedre svar en jeg selv klarte å gjøre. Jaja, jeg var ikke alene om å være korttenkt så jeg.

Hadde klargjort dem vanlige stikkene samt et par stikker spesialisert for Søndre Ulvsjøen. Ene tafsstikka hadde jeg på en veldig liten tafskrok i tilfelle det skulle bli fiske etter 4 grams abbor slik det var på NC’n her i fjor. Hadde også ei myskastikke med 0,08mm sene og en liten myska med 18 krok for å fiske etter dem små mortene sjøen er kjent for.


Startet i et område som kan gi noe bedre abbor, og kan også finne en mortstim her. Var en 8-10 andre som hadde samme tanken. Og det var selvsagt ikke overraskende. Fikk ikke noe i første hullet, mens dem 2 nærmest meg begge fikk slike microabborer på ca 5 gram.

Regnet med at man måtte opp mot 4 kilo for å vinne, så da er 4 kilo targetvekta. Om man da skal fiske 5 grams abbor, så trenger man da 800 abborer. Man har altså ikke sjans om man ikke får noe annet en småabbor. Redningen er selvsagt at man KAN få en og annen penere abbor, eller at man treffer på en mortstim. Mortene er jo nesten dobbelt så store som abboren i snitt, altså hele 10 gram. Og da trenger man brått «bare» 400 fisk. Treffer man på morten så kan man fort få over 100 i hullet, og da er det faktisk mulig å nærme seg 400 fisk i motsetning til abbor der man må ha 800, og det er vanskelig å få mere en 10 i hullet.

Jeg fikk microabbor i mitt andre hull. Vanskelige å kroke selvsagt. Også på stikka med den veldig lille tafskroken på. Ble sittende ganske lenge i dette hullet for å prøve å finne ut hvilken metode som var best. Altså tafs eller myska. Testet også flere forskjellige agn, så som pinkies og fjærmygg. Satt vel tett på 7-8 minutter i hullet og klarte kun å lure 9 fisker. Lover ikke bra. Og i tillegg startet jeg allerede å fryse en del.

Borret 5 meter unna, og fikk 3-4 raske småtasser, og sleit opp en par til ved å sitte lenge. Nytt hull og 3-4 raske til, for så å slite opp 1 til. Virket som det da lønnet seg å bare sitte 1-2 minutter i hullet for å ta dem 3-4 raske, og så drite i å prøve å lure ut dem siste.

Hadde vel ca 60 fisker etter 1 time. Altså 1 i minuttet. Ligger da kun an til 240 abborer, og da ikke i nærheten av targetvekta. Men man må jo bare satse på å være heldig med å bumpe borti noen bedre abborer under småabborfiske.

Så at Kjell Joar satt seg mere stille og begynte å gnu forran meg. Må jo være noe i det området som gjør at han er interessert nok til å starte å gå i ring. Fikk brått et par 15 gram morter på rad, og krysset alt jeg hadde for at jeg hadde havnet i en mortstim. Prøvde noen hull til rundt, og også det samme hullet en gang til, men fant ikke noe mere mort. Bare disse småabborene.

Frøys så inn i gamperæva nå at jeg knapt nok klarte å holde i stikka. Hadde prøvd å løpe mellom hullene og bore hardt for å få varme av det, men man må jo liksom fiske litt også da. Så dette kom til å bli «vondt» siste 2 timene.

Gjorde vel største tabba akkurat her. Valgte å jage på det jeg maktet og hadde i retning starten. Dels for å holde varmen, og dels for å finne mort eller større abbor. Fikk noen microabbor i dem første 5-6 hulle i retning starten, men så bom, bom, bom, bom…. Tror jeg hadde 30 bomhull på rad. Kom til starten og der satt alle å gnudde i gamle hull. Jeg satte fra meg borret og prøvde det samme. Kødder ikke når jeg sier jeg prøvde 20 gamle hull, og fikk ikke en eneste fisk. Gudskjelov var 4 timer unnagjort og man kunne komme seg i land igjen.

Endte vel på ca 110 fisker, og dem veide hele 640 gram. Juhu.

Hadde jeg blitt i området der jeg startet, så tror jeg at jeg skulle ha kommet meg over 200 i alle fall, med fare for at jeg hadde frøset i hjel da.

Vinneren i dag ble Ulf Eriksson fra Nora på 3728 gram. Så target på 4 var ikke mye feil. Hønsen vant HS med sine 2920 gram. Men det skal da legges til at han hadde fått en abbor på 1,2 kilo. Den tilsvarer vel ca 240 microabborer og tett på 4 timer fiske :-P


Jeg havnet da på 36 plass i HS og 69 plass totalt, og var da selvsagt ute av cupen med megastor margin. Største feilen, og en idiotfeil var selvsagt å ikke kle seg etter værmeldingen. Får satse på man lærer til neste gang.
Vet mange syns det er tullete å ha en konkurranse på denne sjøen, men jeg syns faktisk sjøen er helt grei. Selvsagt er det litt bingo, at man må treffe på dem større fiskene etc, men det er mange bingosjøer resten av året også. Jeg møter i alle fall opp også neste år om Trysil velger å legge konkurransen hit igjen. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment