Totalt antall sidevisninger

mandag 18. mai 2015

2015-05-16 Baggtjärn - 10 timers tävling - tvåmannalag

Fikk vite om denne konkurransen bare få dager i forveien, fra Daniel Malmquist. Takk for tipset Daniel. Sjekket med Tonje om hu var klar for en slik konkurranse, og det var hun jo.

Vi booket oss inn på et vandrerhjem i Filipstad kvelden i forveien, slik at vi er bra uthvilt i forkant av konkurransen. Etter vi hadde fått sjekket inn å fått nøkkel til rommet så heiv vi oss i bilen igjen for å se hvordan sjøen og peggene så ut. Dro til Baggtjärnen som jeg hadde funnet på eniro.se (http://kartor.eniro.se/m/ssWFw ) før avreise. Dette var en lite myrhull 200-300 meter fra nærmeste vei, så ante ugler i mosen.

Prøvde å ringe Roul for å høre hvor den egentlige sjøen lå. Fikk ikke svar der, så skreiv til Daniel på face, og der var det svar direkt. Fikk et bilde fra Eniro på chatten og sjekket stedsnavn. Fant ut at det var i Storfors, og ikke her 2,5 mil nord for Filipstad. Så da kjørte vi 2,5 mil ned igjen til Filipstad, så videre 2,5 mil til sør/sørøst for Filipstad. Og der fant vi sjøen. (http://kartor.eniro.se/m/KDRqc) Hadde fått fra Roul at peggene lå sør i sjøen, så kjørte dit. Så at det var ryddet 4 pegger på vestsiden i sørenden på sjøen. Tittet på disse, og dem så fine ut. Vaket endel småfisk på ca 4 meter'n på peg 1 gjorde det også.

Dro også over på andre siden å tittet, men var ikke satt opp pegger der. Men hadde hørt at det skulle sitte folk på begge sider, i sørenden, så vi var rimelig sikre på at vi visste hvor peg 5 til 15 også ville ligge.

Dro da tilbake til vandrerhjemmet for å hvile frem til stevnet i morgen.

Vi var på plass relativt tidlig, men hadde allerede kommet 4-5 andre biler. Jeg tok meg av blanding av fòr, mens Tonje meldte oss på. Så var det bare å mingle frem til trekking. Fikk høre at peg 12 var vinnerpeggen i fjor, og da hadde fisken kommet inn på lang toppknytt. Normalt er det feeder og slider som avgjør. Hørte også at Roul hadde sittet 7 timer på peg 10 før han hadde sitt første napp. Og Malmquist fortalte senere at hans lag hadde vunnet fra peg 10 tidligere engang. Så da så jeg i alle fall for meg at peg 10-11-12 skulle være en bra trekking. Var et opphold på 100 meter mellom peg 9 og peg 10. Uvisst hvorfor.

Jeg spurte om Tonje ville trekke for oss, men hu mente det var bedre om jeg trakk. Både peg 12 (Roul +1) og peg 10 (2xEnström) var allerede borte, men peg 11 lå igjen, så da trakk jeg likegodt den. Hehe.

Kjørte bort til der peggen er og fikk lesset ut av bilen. Var ca 200 meter fra veien og ned til peg 11, så rigget opp begge trallene og fikk alt ned på 2 runder. Startet videre å rigge opp utstyret. Jeg satte meg til høyre for Tonje. Dette fordi det blåste fra venstre mot høyre, og skal jeg få fisket slider så er jeg avhengig av å drifte vekk fra Tonje.

Rigget opp 8,5 meter bagger, 4 og 5 meter toppknytt til mort, så 2 sliderstenger. Da sa Tonje at klokka allerede var 5 minutter på 10. Uffda, tiden hadde gått veldig fort. Jeg hadde ikke bakt baller ennå. Så startet da med det nå. La i 2dl død rød maggot, 2 dl casters og 2 dl mais i ei bøtte og øste over ca 7-8 appelsiner med fòr. Bakte 10 baller ut av dette og kastet på 8,5m baggeren.

Lagde ei identisk blanding og startet å skyte håndfulle baller på slider’n. Både jeg og Tonje hadde målt opp stengene våre slik at vi fisket like langt med alle. 3 meter mere sene på slider for å kompensere for drukning av sena.

De andre begynte å fiske, mens jeg lagde en kilo mortfòr for å ha på 4 og 5 meteren. La i en par håndfulle med levende røde maggot i denne og kastet en håndfull hvert 10 minutt på denne plassen. Så startet jeg å fiske også. Blåste såpass ille fra start at jeg startet å fiske med feeder. Klipte opp 5-6 mark, sammen med caster og død maggot i hver feeder. Kastet ca hvert 5 minutt for å få bygget opp swimmen ytterligere.

Enstrøm-gutta fikk brasmer omtrent fra starten av, mens hos meg og Tonje, samt også hos Roul var det dødt. Hadde vel 2 små kakk på feederen første 2 timene. For små napp til å prøve å kroke på. Prøvde også 5 meter og bagger en par ganger hver i løpet av første par timene, men ikke liv her heller.

Etter 2 timer og 20 minutter eller noe fikk Tonje ei brasme. Og var bittelitt dårligere hos The Enströms. Kunne stimen ha vandret videre til oss? Etter 2 timer 35 minutter fikk jeg min første fisk også. En liten skimmer. Men nå var vi i gang i alle fall. I løpet av neste halvtimen fikk vel både jeg og Tonje 5 skimmer hver. Men dessverre ble det dårligere igjen, og The Enstrøms startet å få bedre igjen. Så da gikk nok brasme tilbake til sitt opprinnelsessted.

Kom etter hvert noe mortnapp hos meg. Var fortsatt for hard sidevind til å fiske match, så jeg fikk prøve å ta disse mortene på feeder. Byttet om til en Colmic N900 i str 14 på 0,14mm sene, og fisket 2 røde maggot på kroken. Et agn som skal kunne levere både mort og skimmers.

I løpet av neste timen til halvannen fikk jeg 9 morter og 1 abbor. Ikke mye uttelling, men bedre en å blænke. Men etter disse ble det dødt igjen. Så satt vel i en par timer til uten napp å så på The Enstrøms dra brasme. Prøvde et par kast på både 5 meter og baggeren innimellom, men ikke noe fisk. Hadde på ei gjedde på ca 300 gram på baggern, men den beit av fortommen før jeg fikk den i håven.

Når det var igjen en 2-2,5 timer så roet vinden seg litt ned. Deilig, for da kan jeg fiske slider. Disse skimmerene vi hadde fått var jo perfekt størrelse for slider/match. Og gikk jammen ikke mange kastene før jeg fikk min første skimmer på slideren. I løpet av dem siste 2-2,5 timene klarte jeg å få rundt 15 skimmers på slider. Ikke drag, men fikk da et napp nå og da. Et par av utkastene så fikk jeg løftenapp nesten umiddelbart, og da er det moro å fiske slider.

Mistet/bomnappet også på noen fisker, men det må man regne med. Jeg var ikke i tvil om at slider var bedre en feeder i alle fall. Jeg og Tonje lå likt i antall skimmers før jeg startet med slider, men fra da og ut så doblet jeg hu. Og det vart pga at jeg fisket slider vil jeg påstå.

20 min før slutt hadde jeg på en 4 hg skimmers, men når den var på 10 meters avstand så ble det brått bråstopp, og den startet å gå ut igjen. Garantert gjedde som har tatt den. Gjedda telte i dag, så ville gjerne få inn begge. Hadde den på i et par minutter, men så slapp gjedda. Fikk opp skimmers'n på 4 hg da, og den så ikke så pen ut. Mistet mye skjell og blødde fra siden. Usikker på hvor stor gjedda var, men alt fra 5 kilo og oppover.

Siste 4 kastene så kroket jeg 4 skimmers, men fikk bare opp 2 av dem. Men på slutten der så var det helt klart en god del brasme utenfor meg. Var litt sånn. Kaste ut, drukne sena, legge fra meg stanga, bake fòrball og skyte ut den, og max 10 sekunder venting før jeg hadde napp som jeg kroket. Altså 4 runder slik.

Klokken var blitt 20.00 og konkurransen var slutt. The Enstrøms ville vinne suverent ut fra det vi hadde hørt/sett. Men tror absolutt 2.plassen var innenfor rekkevidde. Per «Chefen» Nilsson hadde vært innom å tittet, og han sa at dem som hadde fått skimmers hadde kanskje 8-10 av dem. Og dette var bare en par timer før slutt. Jeg og Tonje hadde jo på det tidspunktet rundt 20.

Jeg endte opp med 23 skimmers, 10 mort og 1 abbor. Tipper det var rett i overkant av 10 kilo. Syns skimmer'ne mine var små. Tonje endte vel med 14 skimmers, 3 morter og 1 abbor.

Jeg tippet The Enstrøms hadde 120-140 brasmer, og kanskje et snitt på 0,5 kilo, så ca 60-70 kilo. Dem selv ante ikke mente dem. Alt fra 50 til 100 kilo.

Arrangørene startet å veie på peg 1 på andre siden av sjøen. Jeg og Tonje sto å pratet med The Enstrøms til veieteamet nærmet seg peg 10. Da dem kom hit så var det Jesper og Loven som ledet på 12 kilo. Så da visste jeg at vi ville klare en 2.plass.

4-5 veiinger på Enstrøm viset at dem til sammen hadde 67.720 gram og en megakomfortabel seier.

Så var det Tonje sin tur, og hu hadde ca 6,7 kilo tror jeg det var, mens mitt keepnett veide litt over 14 kilo. Til sammen hadde vi 21.140 gram. Peg 12 med Roul og Skogfeldt hadde 6180 gram.

Resultater her hentet fra: http://www.sfkwasa.se/


Lærte da en del om vannet i dag. Er noen ting jeg ønsker å forandre med mitt eget fiske til neste gang. Peg 11 var helt sikkert ikke en dum plass i dag, men ønsker å være med neste gang også. Vet ikke hva jeg hadde følt om jeg hadde sittet på peg 1-9. Men fisken har finner, så den kan jo dukke opp på hvilken som helt plass egentlig. Men allerede nå kan jeg jo si at jeg ønsker å sitte på høye nummer også neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment