Totalt antall sidevisninger

lørdag 18. juni 2016

2016-06-25 Åkersvika - 24 timers

Dette stevnet har blitt arrangert en 3-4 ganger tidligere, men har aldri passet slik at jeg har kunne deltatt på det. I år så klarte jeg å akkurat å presse det inn mellom 2 stk jobbreiser. Rekorden for dette stevnet er på småpene 246 kilo som Odd Henning og David fikk for et par år tilbake. Så det er ikke tvil om at man kan oppnå store vekter her. Er brasma på plass så kan det gå ganske raskt ettersom det ofte kun går max 4 fisker på 10 kilo grunnet veldig høy snittvekt på brasmene.

Vi ble 7 stk 2-mannslag som stilte på stevnet. Totalt 14 fiskere. Det må jo sies å være bra, for det er jo faktisk flere deltakere en det var på GP.1 og GP.2. 24-timers er jo heller ikke et stevne som passer for alle. Ikke bare bare å fiske 24 timer i strekk.

Arrangøren hadde lagt opp til at vi tok en veiing kl 18.00, så en veiing til kl 22.00 og en siste veiing kl 07.00 før konkurranseslutt og siste veiing kl 11.00 neste dag (jeg ble forhørt om dette og syntes det hørtes fornuftig ut, så var enig i oppsettet). Dette fordi vi ønsker å være skånsomme mot fisken. Minimum antall keepnett pr lag var satt til 3 stk. Skulle vise seg at veietidspunktene kanskje ikke var helt optimale, men dette kommer jeg tilbake til.

Aner jo egentlig ikke hvor på strekka man vil fiske. Tror peg 1 er en typisk brasmeplass, men fisken har jo finner, så ikke sikkert det er der dem vil stå hele tiden. Lengst mot høyre hender det seg at er beste plassen for småfisk, og man fisker jo gjerne 18 av 24 timer etter småfisken. Er jo helst fra omtrent midnatt til kanskje kl 06.00 på morgenen man kan forvente litt brasme. På GP'n forrige helg så hadde morten kommet inn siste 1-1,5 timen, og da dukket dem opp midt på seksjonen først, og ikke kantene som ville vært mere naturlig.

Jeg og Tonje hadde meldt på vårt lag sist, så da trekker vi sist også, eller tar den peggen som ligger igjen blir det jo egentlig. Og det var peg 6 som lå igjen. Nest lengst inn til høyre på Fugletårnet. På kanten innerst satt Krzy og Leszek, og på vår venstre side, peg 5, satt Fjellis og brodern. På 1'ern som kanskje kan være den beste brasmepeggen trakk Kay og Allan.

Tiden til opprigging var ikke all verden for min del ettersom jeg ikke hadde hatt tid til å gjøre noe kvelden i forveien. Måtte jo blande fòr i tillegg til å sette opp stenger. Samt sette dødt agn til tining etc etc. Er mulighet for å rigge mere både kl 18 og 22, så fokuserte på å få opp det jeg trengte til 11-18 fiskinga først. Rigget opp en 0,35 grams Chianti til å fiske laue på TAP, så en 1,5 grams vanlig dupp til å fiske på bunn på 13 m, så en 7 meter baggerstang til å fiske samme plass som 13m, og satte også opp en 5,5 bagger ettersom Tonje ville fiske på den distansen. Følte det ikke var nødvendig å sette opp en mellomting mellom finfiske på TAP og bagging, så som en vanlig 7 meter og 5 meter toppknytt. Satte også opp 3,5 og 3 meter lauestenger. Visste fra forrige helg at brodern hadde klart å få laua inn på 3 meter toppknytt da. Fikk såvidt startet å ta opp et par feederstenger av baggen, men rakk kun å bestemme meg for distanse før det nærmet seg fòring. Resten av stangrigginga får jeg ta i neste pause.

Ønsket ikke å legge i mye fòr, så ble til at jeg koppet i 5 kopper på 13 m, og kastet ca 10 storfeedere der ute. Hadde ikke noen som helst planer om å prøve der ute før det begynte å mørkne, men greit å legge ut noe der likevel, så fisken vet at det er noe mat pågang etterhvert. Kastet også litt løsfòr på ca 3-3,5 meter til laua hele tiden.

Fisket startet veldig trøgt. Så etterhvert noen lauevak, og startet å få noen lauer på 3,5 meter. Jobbet på med dette fra kl 11.00 og frem til kl 17.00. Klarte 360 lauer på denne tiden, og fra dem 2 konkurrerende lagene jeg klarte å se, så skulle dette være rimelig bra. Tonje hadde startet å få bra med mort på 5 meter siste timen, hadde vel like mange morter nest siste timen som jeg hadde lauer, så måtte se om jeg også klarte dette. Så siste timen før innveiing så gikk jeg for morten jeg også. Hadde vel fått 10 morter innimellom lauene så langt. Klarte å få ca 30 morter siste timen. Klarte ikke å få dem på samme avstand som Tonje, men plukket litt på TAP. Så Tonje tok ennå mere innpå meg siste timen også. Og det er jo bra ettersom vi fisker på lag. Jeg endte da på 363 lauer og 44 mort (25.200gr). Tonje hadde 126 mort og 81 lauer (21.960gr). Veide da tilsammen 47.160 gram, og vi ledet etter første veiing. Våre nabolag hadde 17.760 (Krzy og Leszek) og 4.660 (Tommy og Fjellis). Laget som lå på 2.plass var Thomas og Odd H med 40.660 gram fra peg 3.

Hadde jo tenkt å rigge litt i pausa, men stakk først opp på 7-Eleven for å spiste litt mat. Kom tilbake på peg, og måtte blande litt mere fòr. Og før jeg rakk å rigge noe mere snellestenger, så var vi gang igjen. Og nå var det brått stendødt. Regnet jo med det skulle bli litt tregere ettersom vi akkurat har satt ut ca 150 kilo med fisk, men trodde jo noe skulle bite da. Gikk vel en times tid så startet Thomas og Odd H å få litt. Jeg og Tonje fikk ikke noe før det hadde gått nesten 3 timer etter vi startet å fiske igjen. Generelt fikk vel alle ganske dårlig. Så for neste gang så foreslår jeg at det ikke er veiepause før kl 22.30 eller noe. Da starter det å bli mørkt og morten stopper uansett å bite. Og TROR ikke at vi slipper ut 200-300 kilo mort skal påvirke brasmefiske i løpet av natta. Om vi skal fiske 12 timer i ett strekk så bør vel dem som får over 30 kilo med mort sette opp et keepnett til da, for syns ikke man bør ha mere en 30 kilo mort/laue i ett nett.

Ettersom alle hadde fått relativt dårlig, så valgte vi å hoppe over denne veiingen, og bare fiske videre mot neste veiing som var planlagt til å være kl 07.00 på morgenen. Jeg og Tonje fikk noen morter til inn mot mørket. Beit faktisk helt til at jeg ble tvunget til å gi meg på TAP pga at jeg ikke klarte å se antenna på duppen lengre, pga mangel på lys.

Hadde i den dårlige perioden tatt meg tid til å sette opp 2 stk feederstenger, og forsikret meg om at begge disse var på samme distanse som fòringsfeederstanga mi. Så da var det bare å tute å kjøre. Ca kl 00.30 startet  jeg å få noen indikasjoner som minnet om brasme. Hadde på en i ett sekund, men den datt av. Kroket en til, men denne merket jeg med en gang at var feilkroket, så den datt også av. Krzy fikk ei brasme på høyresiden min. Ikke lenge etterpå så fikk Tonje sin første brasme. Så fikk jeg ei. Jeg Tonje og Krzy følgte hverandre noenlunde frem til vi alle hadde 4 stk, men etter det dro jeg ifra litt. Så at jeg hadde mye fisk inne, for kunne se at sena mi la seg oppå ryggen til masse brasmer. Måtte være veldig nøye med hva jeg kroket på, for mye var linere. Brodern og Fjellis sleit endel. Fjellis fikk vel etterhvert 8-9 brasmer, men brodern klarte vel kun 1 på hele natta.

Thomas kom innom i løpet av natta for å sjekke hvordan det gikk. Jeg og Tonje hadde da tilsammen 30 brasmer, og da hadde Thomas og Odd H tilsammen 42 brasmer. Thomas hadde startet å få brasmer allerede kl 23.30 sa han, mens vi ikke hadde fått noe før 00.30. Og hos oss startet det å dø ut allerede, mens Thomas sa at det fortsatt var fullt øs hos dem, og også hos Svein og Espen på peg 2.

Etter jeg hadde fått 25 brasmer og Tonje 11 brasmer, så startet vi begge å få mort og småveder på feedern. Jørn og Bentis fikk vel 3 brasmer til etter jeg og Tonje ikke fikk noen flere, så virket som stimen sto lengre mot venstre. Etter at jeg og Tonje hadde fått en 5-6 morter og veder hver på feedern så var det bedre å heller prøve å få igang morten på toppknytt, for går jo endel fortere på det. Vi fikk greit drag på morten på 5,5 og 7 meter toppknytt, men gikk litt i rykk og napp.

Krzy hadde vært borte å tittet på lagene på peg 2 og 3, og da han kom tilbake så ristet han bare på hodet og startet å pakke sammen. Jeg fisket litt til, så gikk jeg å tok meg en titt også. Thomas, Odd H og Espen fikk brasmene on the drop på hvert kast. Svein kunne sikkert fått det også, men han satt å fisket fastmatch nå. Han hadde fått ei brasme på det også.

Kjente lufta gikk litt ut av meg når dem øste så veldig. Klokka var nå også blitt nesten 7, så på tide med en veierunde. Jeg hadde allerede pakket ned endel utstyr når Odd H kom med veieutstyret. Hadde ikke tenkt å fortsette å fiske etter veiinga. Jeg skulle uansett rekke en fly fra Gardermoen kl 13.00, så greit å ikke måtte stresse så veldig for å rekke det.

Tonje veide inn 12.920 gram mort, samt 28.560 gram med brasme (11 stk). Hvorav den ene så gedigen ut, så den veide vi separat. Jeg tippet den var rundt 3,5 kilo, men den var jaggu endel større en det også.

Tonje med suverent ny PB. Brasme på 4540 gram. Dæven. Supergrattis.

Tonje hadde da totalt 63.440 gram på 24-timern (egentlig bare rundt 18 timer).

Mine 25 brasmer + kanskje 10-15 kilo med mort veide totalt 77.060 gram. Ene av mine så også veldig stor ut, endog ikke så stor som Tonje sin, men veide da også den separat. Min PB er jo fra midten av 90-tallet fra Glomma Norsfossen og lyder på 3550 gram. Skulle vise seg at den ikke sto etter idag, for denne fisken var større.

Ny PB på brasme. 4180 gram - 64 cm lang.

Å bikke 4 kilo er en drøm for meg som har maaange hundre netter etter brasme.

Totalt for 24-timeren hadde jeg da fått 102.260 gram. Må vel sies å være greit da jeg følte at fisket var ganske trøgt foruten 2-3 timer midt på natta. Jeg og Tonje hadde da totalt 165.680 gram. Visste at vi ikke hadde sjans mot Thomas og Odd H, og skulle vel kanskje bli vanskelig mot Espen og Svein også.

Neste til å veie var brodern og Fjellis. Dem hadde kun 40 kilo på denne veiinga. Jørn og Bentis hadde ganske bra med 93 kilo på denne veiinga. Så kom dem suverene gutta da. Thomas hadde vel ca 50 brasmer og Odd H hadde vel rundt 35 brasmer. På denne veiingen alene veide dem inn smått utrolige 205.700 gram. Espen og Svein hadde også bra, og kunne hatt ennå bedre om ikke Svein hadde slitt med vondt rygg. Dem hadde 132 kilo på denne veiinga. På peg 1 var det dårligere. Kay hadde fått en 8-10 brasmer, mens Allan ikke fikk noe, så han la seg til å sove i bilen. Dem veide inn 29 kilo.

Alle lagene ga seg etter denne veiingen nærsom Thomas og Odd H. Dem fisket litt til i siste økta og fikk opp 4,4 kilo til slik at dem tilslutt endte på 250.960 gram og ny rekord for 24-timeren.

Dette var et kult stevne som jeg skal være med på igjen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment