Totalt antall sidevisninger

fredag 7. oktober 2016

2016-10-01 GP nr.8 - Rakkestad, Bjørnstad

Da er det tid for dem 2 siste stevnene i GP-serien 2016. Og kanskje dem 2 siste GP-stevnene for evig tid. Vi får se hva årsmøtet sier til det å fortsette med GP-serie vs kvalhelg + evt festivaler. Idag skal vi fiske Rakkestadelva, Bjørnstad og i morgen er det Aremarksjøen v/Strømsfoss. Jeg har vært år prøvd å legge ett GP-stevne i GP-serien på en ny plass hvert år. I år var den nye Bjørnstad. For oss som har vært i gamet en stund, så er den ikke heeeelt ny da, for var et NM her i 1993.

Dukket opp 10 personer, men det er jo omtrent snittet i årets GP-serie, så da kan jeg vel ikke klage.
Vurderte en stund hvordan jeg ville pegge. Ville gjerne ha alle på 1 rekke, men har kun 8 brede pegger. Tenkte da å bruke peg 5 og 6 fra forrige helg, så et opphold med trær, og så dem 3 brede oppstrøms buskene. Umiddelbart ovenfor der så kan vi ha 5 pegger i den smalere delen av elva. Vurderte også å bruke dem 5 fra forrige helg, og opphold helt opp til det smale, men var da redd at den første av dem smale ville bli uslåelig. Så da endte jeg opp med denne peggingen.


Jeg trakk som nr.4 idag, og havnet på peg nr.8. Første av dem på det smale. Brodern trakk vel som nr.5, og han hadde åftt med seg at kanten, peg 3 lå igjen, så da klarte jo han å finne finne den nede i posen. Jeg må slutte å bli overrasket over hvor sinnsykt mye råere han er en meg til å trekke. Jeg måtte vinne idag, mens brodern måtte bli nr.3 eller dårligere på sin seksjon om skulle jeg ha sjans til å ta han i GP-serien. Ser ikke veldig lyst ut nå når han akkurat hadde trukket nedstrøms kant i en elv.

Laget en plass på topp 5, en på 11, og en i margins litt venstre på 13. Ellers satte jeg opp en del lauestenger samt en lauetopp på TAP'en også. F\oret sparsommelig på alle plasser.

Startet med å fiske laue. Var en og annen, men absolutt ikke drag. Prøvde TAP-plassene også, men ingenting ennå. Varierte mye på dypet på laua, samt på lengder lauestenger for å plukke en og annen. Etterhvert ble det så trått at jeg gikk over på laue-TAP toppen og prøvde å kaste på vak. Fisket denne litt dypere en på lauestengene, og da begynte jeg å plukke endel mort. Men små da, 10-20 grammere.

Etter 3 timer prøvde jeg 11 TAP igjen. Fikk en abbor. Ut igjen, og kroket noe stort som datt av. Eller, det viste seg at fortommen røk, altfor lett. Tenkte at det måtte vel vært ei gjedde som beit av sena. 5 min senere så fikk jeg en skimmers på 4 hg. Oi, kunne det ha vært brasme den forrige og da, og at det rett og sletta var en skade i den nye fortommen. Ikke bra isåfall.

Neste 20 min fikk jeg en par skimmers til, samt en halvpen abbor. Siste halvtimen fikk jeg en og annen grei mort og ok abborer.

Viste seg at Odd H hadde fått igang laua siste 1t 15 min. 160 fisker. Ble jo bare mere og mere dødt for meg, og måtte jo da fiske TAP istedet. Var vel ingen i vårt område som fisket laue uten Sutern, så da klarte han vel å samle alle lauene hos seg. Men så små som Rakkestadlauene er, så fikk jeg nok mere en Odd H siste 1t 15 min uansett da. Selv om det kanskje kan kalles flaks at jeg klarte å dra 3 skimmers litt ut av det blå.

Jeg endte på 128 lauer og 30 mort/abbor/skimmers. Er jeg heldig er det opp mot 3 kilo. Men hadde ikke sett noen til hlyre for meg som hadde fått noe særlig, så tror jeg skulle klare å vinne min seksjon idag. Eneste jeg ikke har kontroll på er brodern nede på kanten og Dag Even ved siden av han.

Stakk ned til brodern for å starte å veie der. Han hadde fått 12-15 brasmer siste timen. Aiaiai. Vi hadde nok dratt inn brasmer på den strekka etter vi hadde KM der. Sett i ettertid burde jeg nok brukt alle eller ingen av dem peggene der nede.

Bordern veide inn 11.780 gram, og ville vinne LETT. Dag E hadde kun ei brasme, men hadde hatt et relativt bra mortfiske, så han veide også inn en bra vekt. 4250 gram. Fjellis hadde plukke litt abbor/mort nå og da, og veide inn 1900 gram. Odd H sine lauer veide ikke uventet bare 1460 gram. Dem er sykt små disse lauene i Rakkestadelva.

Mine fisker veide 2340 gram, og var fornøyd med det.




Resten av folkene på min seksjon hadde under 1 kilo. Finn ble nr.2 med 710 gram. 10 gram forran Andrzej på kanten. Kay og Jonny var også jevne. 470 vs 460 gram, i Kay sin favør.

Dagens resultater: http://gabloggen.blogspot.no/2016/10/2016-01-10-resultater-gp-nr8.html

Stillingen i GP-serien etter 8 av 9 stevner: http://gabloggen.blogspot.no/2016/10/2016-01-10-resultater-gp-nr8.html

Da har brodern allerede avgjort GP-serien for i år. Og ettersom Odd H og Jonny gjorde det dårlig idag, så var det allerede sikkert at jeg kom til å få 2.plassen også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment