Totalt antall sidevisninger

tirsdag 11. oktober 2016

2016-10-09 Höstbagging Söderhamnsån - Dag 2


Ny dag nye muligheter. Fisket 10 til 14 i dag, i stedet for 11 til 15 som i går. Trakk peg 12, i midten på havna. Peggen Mattias hadde i går, og da nabopeggen til den brodern hadde. Fjellis trakk lengst ned i havna der det var best i går, mens brodern havnet på laueseksjonen rett nedenfor parkeringen,

Fikk slipt av Fjellis lengst ned i havna og kjørte opp til min egen peg. Der så jeg at Mattias satt på peg 11 og Wikstrøm på peg 13. Da skal jeg fiske bra for å få med meg en seksjonseier i dag også.

Blåste en del i dag også. Loddet dypet på 11 meter, men sjekket også inne på 9,5. Var kun 10 cm forskjell, så gamblet og la hovedplassen min på 9,5. Par forskjellige tackler der. Ellers satte jeg kun opp 2 stk 2 metere til laue. Så at både Mattias og Wikstrøm la hovedplassen sin på 11 meter. Wikstrøm satte opp ei lauestang i tillegg, mens Mattias satte opp en slider, men ikke lauestenger.

Var forsiktig i grunnfòringa igjen. Ca 5 baller med mere leem en fòr pluss en del partikler. Startet å fiske etter laua. Var litt tråere lauefiske, men fortsatt så jeg lå på i overkant av 4 i minuttet i alle fall. Wikstrøm startet også på laua. Mattias kroket ei brasme etter 12 minutter, og det var en fin fisk på kanskje rundt 1,5 kilo. Jeg fortsatte etter laua. 5-10 min etter så fikk Mattias en vederbuk på 7-8 hg. Da var han allerede oppe i 2kg pluss etter 20 min, og jeg var ikke oppe i 2 kilo laue.

Gikk da ut på 9,5. Fikk etter hvert en 3hg mort,, en stund etter en 7hg brasme. Wikstrøm gikk ut han også, og han fikk flere en meg. Var nok dumt av meg å legge meg på 9,5, så koppet i 5 baller på 11 meter og justerte duppen til rett dyp på den plassen. Gikk inn å fisket laue igjen for å hvile den nye plassen litte grann.

Etter 10 min prøvde jeg den, og fikk en veder, så en mort, så en skimmer. Her var det klart bedre en på 9,5 ja. Men så ble det dårligere igjen ja. Prøvde 5 min laue igjen, så tilbake på 11. Fikk kanskje 1 fisk til for så å ikke få noe på 20 min.

Sånn fortsatte det utover dagen. Jeg og Wikstrøm gikk stadig vekk inn på laua for å hvile langplassen, men hver gang vi gjorde det så fikk Mattias større fisk. Så Mattias seilet mere og mere fra. Følte det ikke var så mye jeg kunne gjøre med han. Måtte bare håpe på at ene gangen jeg gikk ut så ville det brått være stinn brakke, men det skjedde jo selvsagt ikke.

Endte opp med 14 fisk på dem lange plassene (2 stk på 9,5 og da 12 stk på 11 meter), samt 335 lauer. Wikstrøms gratulerte meg med seieren i dag. Jeg spurte hvilken seier? I kampen meg vs han? Nei seksjonen sa han. Fortalte han da at Mattias garantert slår meg, for han har i alle fall 25 «store» fisker.

Og det stemte jo selvsagt. Mattias vant min seksjon med 19040 gram. Jeg ble nr.2 med 12.240 gram. Thomas Nilsson på høyrekanten, peg 17 (der Wikstrøms vant fra i går) kom på 3je plass med 10680, mens Wikstrøm ble 4 med 10040 gram.

Om jeg hadde gått all inn på laua så hadde jeg kanskje klart 1200-1300 fisker, men det hadde ikke veid mere en 12-13 kilo, så hadde ikke hatt sjans på Mattias uansett, så var ikke feil taktikk å gå for storfisk og innimellom hvile storfiskplassen med å fiske etter laue.

Nede hos Fjellis vant Tore Helmersson fra nest nedstrøms kant med 18720. Mest mort, men også noe skimmers. Peo ble nr.2 fra oppstrøms kant med 13580. Fjellis ble nr.4 med sine 11520 fra peg 6.

Seksjonen jeg satt på i går så var peggen min uten fisker i dag. Vet ikke om dem hadde glemt av den, eller om den som trakk den valgte å ikke fiske i dag. Uansett så trakk Folke nedstrøms kant, peg 18, og ingen da på peg 19. Han vant seksjonen og totalt i dag med 24140 gram. Bare mort så vidt jeg forsto.




Oppe hos brodern ved parkeringen hadde det vært surt fiske igjen. Krister Bergmann vant og han hadde fiska laue hele konkurransen forsto jeg. 5,7 kilo. Brodern ble nr.3 med 4720 gram. Hadde vært en del ute på prøvd på 11 m TAP, og eneste han fikk der på en times fiske totalt eller noe var en vederbuk. I etterpåklokskapen skulle han ha fiska hele dagen etter laue som han sa.

I går som i dag var det Anna Greta Helmersson som vant dameseksjonen. Begge dagene hadde hu gått all inn på laua, og vunnet. I dag hadde hu 5420 gram, og det var visstnok 506 lauer. Så da har hu nok teller på dunken.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment