Totalt antall sidevisninger

tirsdag 6. juni 2017

2017-06-03 GP nr.3 - Flisaelva

Var bare nød og neppe at det ble fiskbart idag. Bare for 3 dager siden var stien vi går/fisker på, under vann. Hadde sunket akkurat passe mye til at det var nydelige forhold på land. I vannet så kunne jeg håpet på noe mere strøm i vannet. Gjerne 20-25 gram flat, men viste seg å være 8-10 gram flat som var passe for å holde statisk idag.

Vi ble dessverre kun 10 deltakere idag. Synd at vi er så få, men kan vel hende folk syns Flisaelva er litt vanskelig med tanke på at det sjelden er dem store vektene her. Men men, vi 10 som møtte skulle iallefall gjøre opp om seieren idag.

Med 10 man blir det jo 2 stk seksjoner a 5 stk. Man vil vel gjerne på den nederste seksjonen, for er vel erfaringsmessig mest fisk her, men da må man også kjempe mot nedstrøms kanten om man ikke får den selv. Så kanskje det er like greit om man havner på den øvre seksjonen. Oppstrømskanten er vel også grei å få, selv om det ikke er en like stor fordel som nedstrømskanten.

Jaja, trekking er jo tilfeldig, så man får det man får. Og idag fikk jeg peg 9. Det vil si helt i midten på den øvre seksjonen. Nedstrøms var 1 til 5, og oppstrøms var 7-11. På min seksjon hadde jeg Fjellis på 7 (20 meter opphold til peg 5), så Krzy på 8, Steinar satt på 10 og Odd Henning på peg 11. Odd H satt da opp mot den odden, og hadde strømkanten på 13-14 meter og bakevje lengre inn.

 Rigget 13 meter med 8 flat til holding, 4 rund til å drifte halvfart og 2,5 gram til å drifte fri fart. Sett i ettertid burde jeg ha brukt 6 gram flat evt rund for drifte halvfart, for 4 grammern ble litt for lett til det. Videre rigget jeg en 5 meter med 3 grams for å evt fiske gullbust i kanten, og en 3 meter til evt laue. Hadde ikke sett noe vaking siden jeg kom i dag tidlig, så var langt fra sikker på at det var noe småfisk i elva. Rune hadde sett mye vaking for bare noen dager siden da, så dem er nok oppe i elva her et sted.

I grunnfòringa kastet jeg i 8 baller med 70% leem, og koppet 4 baller til med mere mat i. Kastet 3 baller på 5 metern.

Startet å fiske, og ikke noe liv for min del. Krzy kroket en stor en etter bare 5-10 minutter. Fikk den nesten helt til håvkanten så falt den av. Var en vederbuk som nærmet seg 2 kilo. Første jeg så som fikk fisk som havnet i keepnettet var Andrzej på peg 2. Han fikk 3 små på 3 utlegg på TAP. Så fikk vel Bentis på peg 1 en stor en på feeder.

Brodern, Tonje og Jonny fikk etterhvert også en stor en hver på feeder. På seksjonen vår så fikk Krzy et par små gullbust, og etterhvert fikk også jeg og Steinar gullbust. Da hadde det vel gått 1,5 time allerede. Så fikk Krzy ei lita brasme. Det forandrer jo litt, for med ultrasurt gullbust/lauefiske på 13 meter, så er det ikke mange grammene man klarer å samle på siste 2-2,5 timene. Steinar slo om tvert til å kun gå for store. Han satser jo ikke på GP-serien og kan gå for enkeltseier. Jeg som satser GP-serien vil ikke gå all inn og risikere å bli nr.5. Klarer jeg ikke vinne, så vil jeg gjerne bli nr.2. Klarer jeg ikke det heller så kan jeg egentlig gamble. For en 3.plass i sammendraget i GP-serien kommer man ikke langt med.

Ikke så lenge etterpå fikk Steinar en fin vederbuk på TAP. Ca 1,5 kilo tipper jeg. Og han hadde 12 gullbuster fra før. Jeg hadde vel 17-18 stk pr da. Tipper jeg max kunne klare 50 gullbust, og det er vel ikke nok til å oppveie vederbuken til Steinar engang.

Ikke lenge etterpå så får Odd H ei brasme på feeder, og litt etter det igjen, så får Fjellis i brasme på TAP. Så får Krzy ei til på TAP. Nå er jeg klar sist på seksjonen. Flest fisk, men ingen bonuser. Så da er det bare å gå for stor fisk.

Etter 3 timer og 25 minutter kroket jeg ei stor ei. Drillet den pent inn og fikk den i nettet. Var ei fin brasme på rett opp mot 1,5 kilo tipper jeg. Og da er jeg vel fort i ledelsen igjen. Hadde et nydelig napp på utlegget etter også, men var ikke noe der når jeg prøvde å kroke. Noen minutter etterpå får Steinar ei fin brasme, så da er han soleklart i ledelsen igjen. Krzy er borti flere store, men han mister dem dessverre på veien inn.

Tiden ebber ut uten at noen klarer å få noen flere store, så da vinner Steinar seksjonen vår. Odd H lar feedern ligge ute mens han starter å pakke. Etter kun 2 minutter får han ei brasme. Ut igjen, og bommer på et brasmenapp til. Ut ennå engang, og får ennå ei brasme. Tipper han skulle ønske at konkurransen varte i 10 minutter ekstra. Hehe.

Jeg visste at Odd H hadde ei brasme, og kanskje 25-30 små i tillegg, for så han fikk litt siste timen på toppknytt inne i bakevja han satt. Men såvidt jeg kunne se så var den brasma han fikk ikke av dem største i elva her. Så selv om han hadde kanskje 10 småfisk mere en meg så tror jeg at jeg har mere vekt en han. Krzy sine 2 brasmer var mere som skimmers å regne, samt at han hadde 4-6 små i tillegg, men trodde jeg skulle ta han også. Og Fjellis sin brasme var iallefall ikke større en min, og han har færre små i tillegg. Så bør bli 2.plass på meg idag.

Det stemte også, for Odd H hadde 1620, Steinar 3050, jeg 2040, Krzy 1450 og Fjellis 1130. Så da havnet jeg 1010 gram bak Steinar. Er jo egentlig bare 1 napp. Men jeg må vel si meg fornøyd med 2.plassen idag. En som helt sikkert ikke er fornøyd med sin 4.plass er Krzy. Elveksperten. Kroket 6 store og skulle ha vunnet vår seksjon suverent, men fikk dessverre kun inn 2 av dem. Må føles utrolig surt, og det vet jeg han syns også. Han hadde fisket både med hvit og blå hydro. Hvit burde jo holde i 8 gram flat-strøm. Jeg selv fisket svart hydro, men så sterk strikk er egentlig ikke nødvendig da. Hadde holdt med grå eller hvit, men jeg fikk opp den ene jeg kroket, så kostet ikke meg noe.



På nedstrømsseksjonen så vant Bentis oppskriftsmessig fra nedstrøms kant. 7 store fisker veide 8980 gram. På 2.plass kom brodern med 4 store og noe smått og en vekt på 5650. 3.plass gikk til Andrzej med 3 store og endel små og vekta var 4260. Jonny og Tonje hadde 2 store hver, og Jonny hadde 2460 mot Tonjes 2300. Alle 5 på denne seksjonen hadde fått sine store fisker på feeder.

Fullstendige resultater fra dagen: http://gabloggen.blogspot.no/2017/06/2017-06-03-resultater-gp-nr3-flisaelva.html

Stillingen i GP-serien etter 3 av 9 stevner: http://gabloggen.blogspot.no/2017/06/2017-06-03-stillingen-i-gp-serien-etter.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment