lørdag 24. juni 2017

2017-06-18 Lappland - Trekking samt Dag 1

Da var det tid for Lappland igjen. Årets høydepunkt foruten VM. Trekning skulle foregå lørdag 17.juni kl 21 på kvelden, og vi skal da fiske søndag 18.juni til og med onsdag 21.juni. Jeg og Tonje dro da oppover fra Askim kl 07.00 den 17.juni. Er en ca 85 mils kjøretur, så beregner tett på 12 timer inkludert et par spisestopp kombinert med tanking av diesel på bil. Vi kjører Askim-Töcksfors-Arvika-Fryken-Torsby-Malung osv opp til Dorotea. Bedre veier i Sverige en i Norge, så greiest å komme seg raskt inn i Sverige.

Vi kom frem mellom kl 18 og 19 et sted, så tok som forventet ca 12 timer. Rakk rydde ut av bilen og å pakke inn i hytta det som skal inn der, så var det tid for trekking.

Her ser man sjørekordene, samt tidligere vinnere av LBM.

Roul har rekorden på A i Ullsjön med 43.420 gram. En rekord som KAN ryke i år. Lars Roar var veldig nære i fjor med sine 42.640. Kun 780 gram unna. Han fikk da inn skimmers på 4-metern der han egentlig hadde tenkt å fiske mort. Så kan man få inn skimmers på så kort igjen, så kan fort rekorden ryke. Får man kun mort, så blir det vanskeligere, for bruker å være ca 30 gram i snitt, og da må man isåfall klare 1447 morter på 5 timer og det er vel få som har tempoet inne til å klare det.

B-seksjonen i Lavsjön har Hjärtström både seksjonsrekorden og Lapplandsrekorden på brutale 89.880 gram. Den tror jeg ingen klare, for B-seksjonen har hatt en nedadgående form siste årene. Lapplandsrekorden kan kanskje ryke, men altså ikke fra B-seksjonen.

C-seksjonen i Lavsjön har Bo rekorden med 63.040 gram. Jeg har flere ganger hatt bra fiske på denne seksjonen, men stort sett bare ute på slider. Det virker å gå for sakte når man må ta dem der ute, og brasmene bruker heller ikke være så store der ute. Så skal rekorden ryke på denne sjøen, så tror jeg man må få brasmene inne på långspö, og der bruker det også ofte å være litt bedre snitt også.

Brodern har rekorden nede i Sallsjön, med sine 79.180 gram. Den gangen lå seksjonen lengre sør i sjøen på en ganske grunn strekke. Han hadde 79 brasmer på feeder den dagen, så rimelig nøyaktig 1 kilo i snitt på fiskene. Nå ligger seksjonen på et dypere sted, og for meg er dette den nye kongeseksjonen i Lappland. Sitter rett mann på rett peg på denne seksjonen er jeg ikke i tvil om at man kan klare 100 kilo, og da isåfall nye lapplandsrekord.

Så over til trekkingen. Viste seg at det var 4 sene avhopp, og det er jo synd. Så vi ble kun 19 stk på årets Lappland Bream Master. Det betyr at det blir 3 seksjoner med 5 stk og en fjerde med 4 stk, og det kommer til å variere på seksjonene hvem det blir 4 stk på. Drømmetrekk for meg er sånn ca A-B-C-D evt A-C-B-D tror jeg. Ullsjön bruker å levere ok med mort alle dager, så grei start å begynne på. B er ikke lenger det den var, så kan likegodt ha den på dag 2 evt 3. C-seksjonen kan levere alle dager, så ikke så farlig når man får denne egentlig. Tjäder har blant annet vunnet fra denne seksjonen på dag 1 med 60 kilo. D-seksjonen er den råeste seksjonen, og bruker også å bli bedre og bedre, så vil gjerne ha denne siste dagen.

Opp av hatten trakk jeg denne rekkefølgen:

Ett stykke unna det jeg ønsket meg. B første dag er ikke optimalt, men heller ikke så ikke som for noen år siden. Tipper max vinnervekt på denne seksjonen i løpet av uka vil være 40 kilo, så får håpe det er mulig å dra iallefall 20 kilo på denne seksjonen dag 1. C er helt ok å ha på dag 2. D-seksjonen på dag 3 er nesten like bra som dag 4, så den er grei nok. A på 4de dag er vel ikke optimalt, men men. Ligger man 30-40 kilo etter i sammendraget før siste dag, så er jo ikke det mulig å ta inn på den seksjonen. Er jo den seksjonen med minst potensiale for store vekter. Får håpe jeg leder, eller iallefall ikke mere en 5-10 kilo bak lederen før siste dagen da.

Slik skal folk sitte gjennom uka.
4 mann på D første dagen, C andre dagen, og da sitter jeg der. B tredje dagen og A 4de dagen, og da sitter jeg der. Så 2 dager med kun 4 mann på seksjonen er jo bra. Arrangøren opplyste om at det er peg 3 som skal taes bort fra seksjonen alle dager. For C-seksjonen betyr jo det at en av båtutkjøringspeggene blir borte.

Første dagen, og jeg og Tonje skulle altså på B. Normalt har vel lave nummer vært best, iallefall på dag 1, så ønsket da et lavt nummer. Var heldig og fikk det også i form av B1, kant. Nydelig. Krysser fingrene for at det er litt fisk her idag da.

Peg B1
Blåste som vanlig endel her i Lappland. Men rigget likevel opp slider. Videre et par feederstenger, 8,5m bagger, 13 TAP og tilslutt 4, 3 og 2,5 meter etter mort.

Fisket startet og var helt dødt på bagger og kortstenger, så da er det bare å gå lengre ut for å se om dem er der. Kjente ikke noe på feeder i starten heller. Så etterhvert at Daniel på B5 håvet et par fisker. Tippet brasme, men tror i ettertid at det var pene abborer. Tonje på B4 og Bentis på B3 fikk også etterhvert fisk dem håvet. Jeg og Jesper på 1 og 2 klarte kun å få noen 20 grams abborer på feeder. Dette så bekmørk ut.

Kom etterhvert noe mort, men dem er jo rimelig vanskelige å kroke på feeder. Hadde ikke noe annet å fiske etter, så byttet til bly slik at dem kanskje blir litt lettere å kroke. Fikk noe morter, men blir jo ikke noe vekt av dette. Etter å ha fått 4-5 morter kroket jeg noe bedre. Viste seg å være ei brasme på ca 1 kilo. Digg. Har dem endelig ankommet nå? Men nei, neste kast var det rett tilbake til mortene.

Da det var igjen ca 1 time så hadde det kommet mort på 8,5 bagger. Rimelig håpløst å fiske småmort på 8,5 meter i knallhard mot-/sidevind, men gikk uansett litt fortere en feedern, så måtte bare prøve. Bentis fikk igang brasmene på feeder nå siste timen, så det lå an til at han kom til å passere Daniel og vinne seksjonen. Jeg fokuserte kun på å få med meg mest mulig kilo videre i festivalen. Seksjonsplasseringen er underordnet.

Jeg startet å fòre knallhardt på 4 meter så fort dem dukket opp på 8,5, i håp om å dra dem helt inn hit. Og etter å ha tatt en 10-12 mort på bagger så testet jeg 4 meter og da var dem der. Var vel ikke igjen mere en 25 minutter, men med ca 40 gram i snitt på morten, så kan det bli litt vekt. Var ikke hektisk fiske på 4 meter, men plukket helt ok sett i forhold til hva jeg hadde fått så langt idag. Kom meg opp i 82 fisker tror jeg det var.

B1 - 82 fisk - 4,7 kilo
Lars Roar vant seksjonen med 12,1 fra B3. Så si alt siste timen. Daniel ble 2 med 7.840 gram og jeg ble da nr.3 med 4,7. Var ikke lave nummer som gjaldt den ene gangen jeg klarte å trekke her altså. Surt. og under 5 kilo med meg fra B-seksjonen kan bli skjebnesvangert.

På dem andre seksjonene vant Micke A-seksjonen fra A3 med 20.510. En vekt som forventet egentlig. På C-var det helt krise, faktisk ennå værre en på B seiom jeg satt. Fredde vant fra C2 med 2.520. D-seksjonen var den klart beste. Brodern vant fra, ikke uventet, peg D5, med 50.120. Så han ledet da lett Lappland etter idag. Men så har han allerede brukt opp den beste strekka også da.

Dem 3 første i totalen er fra D-seksjonen, så vinneren av A osv. Jeg var langt der nede på 12.plass, men 3 dager igjen, så ingen panikk. Håper bare ikke at B skal levere store vekter resten av uka, for da er jeg vel allerede ferdig.

Liss dro også igang en sidebet som går på laveste plassiffer gjennom uka. 100kr fra hver, vinneren tar alt. Slik ser det ut etter dag 1:

Dag 1 var da over, så bare å forberede seg for dag 2, på C-seksjonen. Håper inderlig det har trukket inn noen fisker på den seksjonen i løpet av natta.

Jeg fikk en gavepremie i form av ei T-trøye for 3.plass på min seksjon idag.

Blogg fra dag 2 kommer etterhvert. Mulig senere i kveld, men mest sannsynlig i morgen, for må jo rigge litt utstyr også... :)