Totalt antall sidevisninger

mandag 30. januar 2012

2012-01-28 Acerinakule på Stokkevannet

Med tanke på at søndagens Norgescupstevne skulle arrangeres av Froland JFF på Hovann nede på Sørlandet, så var vi en gjeng som valgte å bygge opp helgen med det som utgangspunkt. FAFO fikk booket hotellrom for oss 7 i fra Acerina som hadde tenkt oss nedover. Takker FAFO. Planen ble altså å teste Hallevannet på lørdag, for så å være fremme i Arendal senest i 18 tiden. Ut å spise, legge seg til vanlig tid, og være godt uthvilt på søndags morgen før NC’en på Hovann.

I dagene før avreise hørte vi rykter på at isen på Hallevannet ikke var spesielt tykk. Kanskje 5 cm. Vi hørte samtidig at det hadde kommet mye snø i løpet av uka. Men vi hørte også at det kun var 2-3 cm snø på Hallevannet.

Vi var med andre ord litt forvirret, så det var best å kjøre innom å sjekke selv. Vi skulle uansett kjøre forbi vannet på vei til Arendal.

Dette var synet som møtte oss når vi sto på utgangsstedet for NC nr.6 på Hallevannet som skal være den 12.feb:

Det syns kanskje ikke så godt, men den isen du ser der er som et lite isflak og regne. Men det skal sies, arrangørklubben prater på at det ligger is i andre- og tredjedelen av sjøen. I løpet av denne uka kommer det vel info fra arrangørklubben om dem satser på å bruke nordenden, eller om dem flytter til et helt annet vann.


Vi kjørte da videre sørover, og stoppet ved Stokkevannet for å ta en kule der. 50kr i innsats, og 250 kr til vinneren, og 100 kr til nr.2. Gikk ut på isen kl 11.15, og skulle fiske fra 11.30 til 14.30. De 6 andre startet ganske nær utgangen, men jeg dro nesten ned i enden.
Første hullet så ble jeg litt skeptisk da jeg så at vannet som kom opp på isen når jeg dro opp borret var veldig grønt. Må ha vært noe algedød eller lignende. Men allerede i hull nr.2 fikk jeg en 70-80 grams abbor, så var da tydeligvis fortsatt liv i vannet. Men fikk kun en i det hullet. Borret en del rundt, og fikk etter hvert 1 til, men bare en i det hullet også. Fikk vel 5 tilsammen der jeg startet. Gikk ut på dypere vann, og borret meg helt ned til enden, men fikk ingenting. Borret meg da tilbake mot der jeg begynte, men gikk langs land denne gangen. Hadde plutselig et hull med 2 fisk i, men fikk ingenting rundt. Prøvde å borre «stjerna», men det funket ikke i det heletatt. Borret da videre på en rett strekning, men hadde da mellom 7-10 meter mellom hvert hull. Da fikk jeg fisk i 3 hull på rad. Så ringte plutselig Fjellis meg, og fortalte at de 4 i bilen han var med på ikke gadd å fiske mere på Stokkevannet fordi det var så dårlig. De 4 i den bilen var altså Jan Morten, Christer, Lars Erik og Fjellis.
Jaja tenkte jeg, var jo ikke noe særlig bett, men var jo likevel ei kule med penger i potten da. Christer ringte rett etterpå og fortalte det samme. Han spurte hvor mange jeg hadde, og jeg hadde da 11 stk. Da svarte han med at det var samme antallet som Tonje hadde.
Jeg sa at jeg skulle prøve 5 min til, så kom jeg. Borret videre, og fikk 1 i det neste hullet, og en til i hullet etter der, og ennå en 1 det 3je hullet. Runar var nå kommet seg til det området jeg hadde begynt med, så jeg gikk bort til han for å fortelle om det jeg fikk høre på telefonen.
Var jo dårlig for han også, men han hadde truffet på litt der han satt nå. Hadde blant annet hatt et hull han fikk 4 fisker i. Og han lå på 22 fisker. Vi pratet litt om det at de andre bare hadde pakket sammen og gitt seg, sånn midt i kula. Var fortsatt litt over 1 time igjen egentlig. Jeg og Runar liker jo å fiske på sjøer der man får betalt for å stå på. Borret mye, løpe mye. Slik var det jo i dag. Men med tanke på at de andre hadde gitt seg, så var det jo liksom ikke så mye å fiske for lengre, så vi satte på skjærskydda på borret og ruslet i land vi også. Møtte på Tonje på veien inn, og hun hadde 16 fisker når hu ga seg for å ta følge med oss den siste biten opp til bilen.
Så av oss 3 som veide inn, så ble resultatet slik:
1.       Runar – 1640 gram fordelt på 22 fisker = snitt 74,54
2.       Tonje – 1380 gram fordelt på 16 fisker = snitt 86,25
3.       Niklas – 1180 gram fordelt på 14 fisker = snitt 84,28
Hørte etterpå at Christer kun hadde fått en liten tass på myskaen. Fjellis, Lars Erik og Jan Morten vet jeg ikke hvor mye fikk.
Vi kjørte videre nedover, og stoppet stoppet i 5 min ved Molandsvannet. Den andre bilen hadde stoppet der, og dem hadde en 45 min kule. Var så mye snø på isen, at jeg, Runar og Tonje valgte og bare kjøre videre til hotellet og sjekke inn, og starte klargjøringen til NC nr.4 på Hovann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment