Totalt antall sidevisninger

mandag 30. januar 2012

2012-01-29 Norgescup nr.4 - Hovann

Våknet opp kl 07.00 på et hotell i Arendal. Uthvilt og klar for dyst. Var ca 30 cm snø på isen, og flekkvis 10-15 cm overvann under snøen igjen. Visste om det i relativt god tid før utgang, så hadde byttet fra fjellstøvler til Nokiastøvler før utgang. Tid for utgang, og det så ut som det var kun 50 stk med. Blir vel litt for langt å kjøre for en del antar jeg.
Dro som vanlig på KriKo-tur, og kom frem til enden 5-10 min før start. Var kun jeg, Runar og Odd H som var i den delen av sjøen. Runar stoppet først, 70-80 meter bortenfor han satte Odd H seg ned, og yttligere 100 meter opp satte jeg meg. Jeg borret første hullet 20 meter fra land for å sikre meg at jeg ikke skulle borre i bunn. Var vel 7-8 meter der, så tok et lokkedrag og gikk 5 meter fra land. Der var det kun 2,5-3,0 meter dypt, og fikk faktisk 3 fisker raskt på tafsen. Dem snittet vel på over 50 gram. Slapp ned myskaen, og fikk en abbor til, men den var klart mindre. Kanskje 25-30 gram. Neste nedslepp fikk jeg faktisk en liten ørret på 150-200 gram.

Borret «stjerna» rundt det hullet, men fikk bare en fisk i det ene hullet der. Borret 5-6 hull bortover i retning Odd H, men fikk vel bare 1 slenger i et par av hullene. Odd H var i retning mot meg, men snudde når han nærmet seg. Både han og Runar hadde sittet mere rolig en meg første timen, så antok at jeg lå bak dem
Jeg stakk til andre siden av der jeg begynte, og borret meg i retning noen falne trær og en fjellvegg som stupte rett ned i sjøen. Hadde egentlig ikke så troa bortover der, men følte meg litt innesperret, så måtte bare prøve. Prøvde først det hullet jeg fikk 4 i til å starte med, og der beit det på en halvkilos + ørret på veien ned på tafsen. Men var ikke noe mere abbor der.

Borret meg videre bortover, og det var faktisk ganske fint dyp. Fjellet stupte rimelig rett ned i sjøen der, men det var bare 2-3 meter dypt 5-10 meter fra land. Så var et fint platå å fiske på. Plukket litt abborer her og der. Fin størrelse på tafsen, men klart mindre på myska. Og der var dessverre mye ørret der. Og de snittet nok over halvkiloen også. Var et hull jeg fikk 2 halvfete ørreter, samt mistet en til i hullkanten.



Fikk nok 8-10 ørreter på den strekka. Men alle hull jeg fikk ørreter i fikk jeg også abbor. Ørretene var store, men de spiste vel ikke abboren ettersom abboren svømte sammen med dem. Hadde ørret tellt i dag, så hadde jeg lett hatt over 5 kilo. Hehe.


Odd Henning kom forbi meg når det var igjen ca 1 time. Han tippet han hadde 30-35 fisker, og da hadde jeg 24. Han hadde fått alle de på den lille odden han startet på, men plutselig hadde det blitt bråstopp og ikke noe rundt.
Jeg var ikke så altfor langt bak Odd H, og følte jeg hadde litt fisk i området, så valgte å kjøre på videre der jeg var. Ble jo forstyrringer av all denne ørreten, og ettersom dem var såpass store, så måtte jeg jo kjøre dem litt før jeg fikk dem opp. Og ville jo ikke drepe dem, så hver gang jeg fikk en, så løpte jeg en par hull bakover for å slippe dem ut der.
Var oppe i 39 fisker da det var igjen 5 minutter. Valgte å løpe med myskaen i de 3-4 beste hullene jeg hadde hatt, men ikke ett lugg faktisk. Overraskende.
Så endte på 39 fisker og det veide 1850 gram. Snitt 47,43 gram.
Helt klart myska-abborene som gjorde at snittet ble under 50 gram.
Kom sist inn, men hadde vel en klaring på 10 min til inngangstiden var ute, så ingen problemer. Pratet med Odd H når jeg kom inn igjen, og han hadde endt på 72 fisker :-O Da fortalte han at han måtte nok hatt over 50 fisker når han passerte meg, og ikke 30-35 fisk.

Dagens resultater: http://www.oslosportsfiskere.no/isfiskeresultater/Hovannet290112.htm
Det ble kun en delt 16 plass totalt i dag. Ikke bra, men slik er det iblant. Runar kom på 10 totalt, og 7 i herrer senior, så moro for han at det kom en ok plassering. Grattis også til Tonje som vant damer senior. J
En ting jeg stusser litt på når jeg ser resultatlista. På topp 26 totalt så var det kun EN mann som hadde en annen vekt enn en hel (100gr) eller halv hekto(50gr), og det var Runar som hadde 2525gr. Når man ser under 1200 gram, så begynner det å bli en del vekter som ender på 80gr, 20gr, 40,gr etc. Men INGEN som ender på oddetall (for eksempel 30 eller 70 gram).
Betyr det at vekta Froland brukte hadde 20 gram inndeling fra 0 til 1200 gram, og så 50 gram inndeling over 1200 gram? Hva da med Runar sin vekt på 2525gr? Må si jeg undrer en del over dette…

2 kommentarer:

  1. For det første vil jeg si at du har en meget bra blogg Niklas. Leser den hver uke med stor interesse. Artig at du skulle nevne det første jeg stusset over da jeg så resultatlisten i går kveld. Jeg reagerte også over såpass mange "runde" tall hvor vekten endte på hele 100 g eller 50 g. Ser ut som vekta har noe lite utslag i allefall,men samtidig 2525g midt inne i "haugen" av hele 100g og 50g virker snodig. Får stole på at det uansett var en rettferdig innveiing. Lykke til framover i vinter.
    mvh Aasmund
    GTSFK

    SvarSlett
  2. Hei Aasmund,
    Takker for rosende ord om bloggen. Morro.
    Tror vekta demmes "stemte", men så jo ut som ei meget proff vekt, så rart at den bare ga runde tall ja.

    SvarSlett

Post Comment