torsdag 2. februar 2012

2012-02-01 Onsdagspimpel på Värmeln

Vi ble 1 bil fra Acerina i dag. Lennart, Kent, Tonje og meg selv. Dro fra Statoil i Ørje kl 7, så vi var ute i god tid. Var fremme ved oppmøtestedet kl 9.30. 1 time før utgang. Akkurat passe.
Jeg og Jim gikk i front, og satte oss til rett sør for den store øya, 2,3 km fra starten. Så ut fra kartet til å være en plass der norsabboren kunne stå. Både jeg, Jim, brodern, Kent, Tonje og Lennart startet i ca samme område. Satte meg 50-60 meter på utsiden av en liten holme. Slapp ned, og ble overrasket da det kun var 2-3 meter der. Fikk en 70 grammer direkt. Borret meg lengre vekk fra holmen, for ville gjerne lete norsabbor på 5-12 meter. Borret mye i sørenden på øya, og opp langs østsiden av øya, men kjente ingenting. Stakk tilslutt over på det østre landet av sjøen, og var helt alene der. Borret med 50 meters mellomrom. Tok et hull her og der utenfor odder, inne i viker, rundt steiner/holmer som stakk opp. Fikk en 20 grammer, og hadde et lite napp til etter 2 timer. Borret videre.
Kom etter hvert inn i ei vik, og gjorde et hull midt ute i vika på vei over til andre siden. Da smalt det på en 3hg fisk. Var kun 2,5-3 meter der, men norsabbor er alltid velkommen. Kjente ikke noe mere i det hullet, og ikke noe i hullet 5 meter lengre ut i vika, ikke noe 5 meter tilbake der jeg kom fra, ikke noe 5 meter lenger inn i vika. Men når jeg borret 5 meter lengre mot andre siden, så small det på en til. 350 grammer denne gangen. Borret 5 meter lenger inn i vika, og der smalt det på en til. Dessverre så røk sena i tilslaget, helt oppe ved stikka. Prøvde å få tak i sena som jeg så var på vei ned i hullet, men bommet. Raskt opp med 65 brum og 12’er krok, men fikk kun en 50 grammer til i det hullet. Borret litt videre rundt i vika, men fikk bare noen få småfisk. Var på vei til å borret meg videre og ut av vika igjen, så smalt det på en som nærmet seg 4-5 hg. Tok da en ekstra runde rundt om i vika, men fant aldri noe mere. Så resultatet i den vika ble 3 norsabborer og 6 mindre fisker. Så da var jeg oppe i 11 fisk.
Borret meg videre nedover mot enden av den delen av sjøen vi fisket i. Så en del gamle hull som var borret på ei rekke ute på 8-10 meters dyp. Jeg fikk dessverre ikke noe der. Traff etter hvert på Lennart, og han hadde borret fra enden og oppover igjen mot meg. Han hadde kun 4 fisker når jeg traff han. 25 minutter igjen. Hva gjør man?
Det var for langt å gå opp til den vika jeg fikk fiskene mine. Lennart hadde fått en hektosabbor 200 meter før han traff meg. Var en undervannsrygg der. Vi dro dit og prøvde å se om det kunne være noen flere der. Lennart fikk 2 små fisk i et hull helt på slutten, men det var alt.

12 kilometer og 100-120 pilkehull unnagjort idag. Og resultatet ble stusselige 11 fisker.
Når vi kom inn igjen så fikk vi høre at Bent Fjeld antagelig hadde mest. Hadde fått litt norsabbor på 6 meters dyp, på tafs. Jim hadde også truffet litt fisk etterhvert. Inne på 2-3 meter, samme dyp som jeg fikk mine norsabborer. Tror han fikk 4-5 kjappe norsabborer i samme hullet. Han var alene, så da er det ikke lett å vite hvilken vei stimen jager, så han fant dem aldri igjen tror jeg.
Som vanlig på onsdagspimpel så trekker man et kort som gir hvem som er din makker i 2-mannalaget. En artig sak syns jeg. Jeg trakk ruter knekt. Når den ble ropt opp, så så jeg at Ole G var min partner for dagen. Og det var bra, for han hadde 2404 gram. Jeg veide inn mine 1375 gram.
Til sammen ga det oss en 4 plass av 26 lag med 3779 gram. Absolutt godkjent det. Takker Ole G for den. J
Mine 11 fisker veide altså 1375 gram, noe som gir et snitt på 125 gram
Det var premie for største gjedde og største abbor i dag. Brodern vant på største gjedde med et lite slips på 663 gram. Han hadde faktisk 3 gjedder idag der alle så ut til å komme fra samme støpeskjea. Jan Eriksson hadde største abbor med en fisk på 704 gram.
Fullstendige resultater fra dagen kan dere finner her: http://teamvidarssafir.blogspot.com/2012/02/resultaten-klara-nu.html