Totalt antall sidevisninger

mandag 23. april 2012

2012-04-22 Springleague nr.3 - Hobølelva

Grått, duskregn og en 6-7 grader i lufta. På testfisket dagen før  (600 meter nedenfor der vi skulle fiske idag) var det sol og fint vær, så skulle bli spennende å se hva det gjordet med fisket. 7 fiskere møtte til start. Trekking var kl 08.50. Jeg og Tonje var litt sent ut. Var vel på plass 08.20, og da var de fleste på plass alt, og Håvard hadde allerede pegget. Han hadde lagd 20-30 meters pegger. Bra med spredning, slik at det blir mye fisk på hver pegg.
Thomas trakk først, og han trakk nedstrøms kant, peg 8.  Tonje trakk oppstrøms kant, peg 2. jeg trakk peg 6. Jeg fikk Cato nedstrøms meg på peg 7 og Fjellis oppstrøms meg på peg 5.

Startet å rigge opp. Så lite lauevaking, men antok at det ville bli lauefiske som dagen før alikevel. Rigget opp 2m, 2,5m og 3m. Og hadde en par ekstra stenger ferdigrigget i stangbaggen om jeg skulle behøve det. Rigget videre opp TAP6 og TAP4 til mort og småstam. Begge plasser var det passe med Cralusso Torpedo 5 gram. Kunne sikkert brukt Cralusso Bubble som dagen før, men gikk altså for Torpedo i dag. Så at Fjellis oppstrøms meg rigget en marginsplass 30 cm fra land på andre siden. Jeg gadd ikke rigge opp det ettersom jeg var rimelig sikker på at det skulle bli lauefiske…

Klokken ble 10.20, og fòringssignalet låt. Kastet en par småklyper med lauefòr før jeg koppet ut 2 baller med en del caster og maggott på TAP6, og det samme på TAP4. Fortsatte å kaste klyper med lauefòr til startsignalet gikk kl 10.30. Ikke noe særlig med laue å se, valgte å starte på TAP6 plassen etter mort. Hadde jo fått 14 mort/stam og ei brasme dagen før, så trodde jeg skulle kunne få noe lignende i dag. Inntil laua dukket opp…

På først utlegg beit det en mort. Bra start. Ut igjen, og en stam, en stam til, så en mort… Sånn fortsatte det i en 10-12 fisker, så ble det dødt. Koppet i en håndfull ball til og prøvde topp 4 plassen. Var ikke bra der. Fikk en stam etter en par minutter, ellers intet.

Gikk ut igjen på TAP6, og der hadde det kommet inn fisk igjen. Fikk 5 raske, så ble det litt dårligere igjen. Koppet en ny ball, og gikk rett ut igjen. Og da var det fisk der igjen. Ettersom jeg fikk såpass mye stam, så startet jeg og loosefeede med caster og maggot annenhver gang. Spesielt stammen var veldig ivrig på casters. Så masse knust caster i svelget på alle stammene jeg fikk.

Kom etter hvert inn i en fin rytme med å koppe ut en ball med maggot og caster i på hver 3je fisk. De fleste fiskene beit etter bare 10 sekunder holding, eller sakte sakte drifting.

Etter en par timer så syns jeg det ble litt vanskeligere, så var redd jeg kanskje hadde fòret litt hardt. En handfull ball med en del mat i på hver 3je fisk er jo relativt mye når det er såpass kaldt i vannet. Startet da med å legge ut en ball på hver 5te fisk i stedet. Gikk relativt bra hele 3je timen også. Den fjerde timen, og spesielt siste 30 minuttene så måtte jeg faktisk starte å fiske etter fisken. Måtte jobbe med holding, drifting, trotting etc etc.

Fjellis hold tidvis følge med meg. Spesielt når han fisket marginstacklet sitt. Han fikk bra med fisk der, og flere av dem var ordentlig fine også. Han fikk en mort på 460 gram, og tror han fikk den på marginsplassen sin.

Klokken ble 14.30 og det var slutt for i dag. Jeg ende opp med 122 fisker. Runar hadde stått å sett på siste 30 min, og han ble såpass taggad at han spurte om han kunne låne stanga mi å fiske litt mens jeg rigget ned igjen. Selvsagt kunne han det. Han koppet i litt fòr, og startet å få litt fisk, så plassen var ikke helt tømt ennå. Mulig jeg hadde fòret litt for lite siste timen? Kanskje jeg skulle ha trappet opp til en ball pr 3je eller 4de fisk i stedet?

Jeg hadde kun med meg 2 dl caster i dag. Skulle gjerne hatt med mere, for følte at fisken var skikkelig glad i dem i dag. Spesielt stammen. Trodde det skulle bli lauefiske, så ville ikke ta med for mye caster som blir ødelagt av og ikke ligge i kjøleskap.

Fisket hadde vært bra for alle oss 4 nederste (Thomas, Cato, jeg og Fjellis). På peg 2, 3 og 4 var det dessverre ikke så bra drag. Håvard fikk dårligst på peg 4. Tonje hadde fått noe laue mens hun måtte hvile mortplassen. Tror hu fikk lurt opp rundt 80 lauer i løpet av dagen, i tillegg til mortene og stammene hun fikk.

Slik ble resultatene i dag:

1.       Niklas Strengelsrud        Peg 6     13.560 gr

2.       Tom Rune Fjellberg       Peg 5     9.750 gr

3.       Thomas Ødegård            Peg 8     6.380 gr

4.        Cato Røenbakken          Peg 7     4.570 gr

5.       Tonje Hauger                   Peg 2     3.080 gr

6.       Geir Bergerødegård      Peg 3     2.360 gr

7.       Håvard Rødland               Peg 4         610 gr

Meget bra vekter til Hobølelva å være. En skikkelig artig konkurranse!!! Jeg tror at jeg fikk litt mere en de andre fordi jeg hadde caster (tror ikke det var noen andre som hadde det?), og kanskje det aller viktigste, at jeg KOPPET hver eneste ball. Tror nøyaktighet er veldig viktig nå når det er så kaldt i vannet.
122 fisk - 13.560 gram
Cato med sine 4.570 gram fra peg 7
Tonje med sine 3.080 gram fra peg 2


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment