Totalt antall sidevisninger

lørdag 19. mai 2012

2012-05-18 Treningstur til Glengshølen

Tenkte å fiske litt småfisk i dag. Få opp tempoet i kroppen frem mot neste helgs GP i Bjørkelangskanalen. Fjellis og Alex hadde blitt veldig plaget av småfisk under brasmefiske i Glengshølen, så bestemte meg for og fisk der.
Jeg, Tonje, Fjellis og Alex rigget opp en del kortstenger opp til 5 meter. Startet å fiske kl 13.00, og skulle fiske frem til kl 17.00.

Jeg hadde satt opp 2,0, 2,5 og 5,0 meter. Startet å fiske med 2,5 m. Var ikke noe ordentlig drag. Fisken gikk relativt dypt. 40-60 cm. Det var ganske pene lauer, mange av dem var rundt 30 gram. Og det sto mye mort under dem igjen.

Hadde blandet Traper Explosive lauefòret mitt så tørt jeg klarte. Forrige helg fikk jeg jo oppleve at Explosiven hadde blitt helt annerledes en sist gang jeg kjøpte den. Har jeg normalt med vann i den, så minner det mere om brasmefòr en lauefòr. :-S Nå når jeg kastet den nesten helt tørr, så skyet den ganske bra.

Senere på dagen så fikk jeg også testet lauegraut. På bunnen i 17 literen jeg har mellom bena samler det seg fòr ettersom jeg vasker hånda nedi der. Når jeg kastet ut dette skyet det ennå mere en det veldig tørre. Men jeg syns lauegrøt er litt vel grisete å fiske med, så holder meg til veldig tørt i stedet.

Ettersom det var såpass mye mort, så kastet jeg 1 gang lauefòr, så en gang loosefeedet 5-6 maggot, så ei klype lauefòr igjen, så ei klype mortfòr, så ei klype lauefòr igjen, så loosefeede 5-6 maggot, osv osv..

Endte opp med 659 fisk og 14,4 kg på 4 timer fiske.



Fjellis hadde vel 8,4, Tonje 8,2 og Alex 5,9 kg.

Ble ikke rent lauefiske slik jeg trodde. Går normalt for 1000 fisk + når jeg fisker laue. Men når dem var såpass store, og gikk såpass dypt, samt at det var så mye mort innblandet, så klarer man ikke 1000 fisk. Men dette var da en artig fiskedag uansett. J

3 kommentarer:

  1. Det er drøyt å dra nesten 700 fisk på 4 timer ass! 1000 er jo bare sykt, hehe. Jeg må lære meg den teknikken så jeg kan skaffe meg nok agnfisk til en tur på 10 minutter :-)

    SvarSlett
  2. Sånn småfisk-race er ikke akkurat noe avslappende kos i norsk natur akkurat da. Men er man konkurransemeiter, så må det innimellom terpes på hurtighet og teknikk. Liker bedre å fiske med take-a-part etter litt sær og vanskelig fisk.

    SvarSlett
  3. Nei, det vil jeg tru er krevende. jeg tenker, at hvis jeg hadde vært like rask som deg til å fiske agnfisk, hadde jeg fått mer storfisk også siden jeg flere ganger har brukt halve fiskedagen på å skaffe nok agn, hehe. Men ofte har jeg klart å få 30-40 stk på på en time, hehe. Jeg fikk ca 80-90 stk på halvannen time på Tune for noen år siden, det syntes jeg var umenneskelig bra :-)

    SvarSlett

Post Comment