Totalt antall sidevisninger

onsdag 23. mai 2012

2012-05-20 Karptävling i Skara Sommerland

Jeg, Tonje, brodern og Fjellis hadde avtalt å reise relativt tidlig dagen i forvegen. Rom var booket på Skara stadshotell. Tonje hadde slitt litt med mageknip og ryggsmerter i 2 dager, men håpet at det skulle være borte til avreisedagen. Men dessverre så ble hun ikke det. Hu hadde det vondt. Avreisen kl 10 måtte utsettes. Kunne se ut som Tonje måtte kaste inn håndkledet, men jeg sa at vi fikk vente litt utover dagen å se. Var jo ikke noe stress å dra kl 10 selv om det var planen. Men var ivrig på å komme av gårde før kl 17.00.
Jeg og brodern dro og kastet ut litt flytebrød i karpedammen i Askim. Var som vanlig bra liv der så fort det lander litt mat på overflata. Når vi kom hjem igjen etter 1 times tid, så sto plutselig alt utstyret til Tonje klart på utsiden av bilen. Hun var bittelitt bedre. Sta kjærring som hadde gledet seg masse til karpefiske.

Så da dro vi da, i 14 tiden. Plukket opp Fjellis på veien. Tonje sov stort sett hele veien. Når vi kom frem etter 3-4 timer hadde Tonje blitt mye dårligere igjen. Jeg fortet meg å få sjekket inn, og låse hu inn på rommet, så hu hadde tilgang til seng og toalett. Vi 3 andre dro og spiste. Etter det så vi Champions league finalen, så var det natta.

Hadde sett frem til denne konkurransen en ukes tid. Vinneren hadde 57 kg i 2010, og 21 kg i 2011. Ikke lett å vite hva man skal forvente av vinnervekter. Men med knallvær og nesten vindstille, så kunne det fort bli bra fiske.

Det fiskes i begge dammene inne i Skara sommerland. Den lengst i nord har jeg døpt til Donut lake ettersom den ligner på en smultring. Ikke helt ulik Matchlake på Cudmore Fisheries som fish-o-mania finalen går i. Den andre er større, og det er der de fleste peggene blir lagt.

Som stor sett alltid under karpefiske så er det viktig å ha noe features å fiske mot. Bruer, øyer, brygger, båter etc.

Tonje og Fjellis trakk ved siden av hverandre i Donut lake, brodern satt på brygga ved restauranten og jeg trakk peg 22 opp av hatten. Sa meg ikke så mye, men kom meg da bort på peggen og fikk tatt en titt.

Og slik så den ut:


Jeg fikk ikke fisket mot den avslåtte vannfontenen man ser på bildet der. Den hører til peggen til venstre.

Når man ser til venstre:


Han man ser sitter der, sitter på vinnerpeggen fra 2010. Da det ble vunnet på 57 kg.

Og til høyre:


Så han på min venstre side hadde vinnerpeggen fra 2010, og han til høyre hadde en fin øy å fiske mot. Hos meg var det i grunn ingenting. Til og med marginsplassene min var for grunne. Fikk høre fra Andreas Sandberg at det var viktig å ha minimum 50 cm dyp i margins om den skulle fungere. Jeg hadde ca 30 cm. Og det var ikke et maiskorn som ble rørt på marginsplassen min på de 4 timene.

I tillegg til å fòre topp 7 til venstre på margins, så fòret jeg også opp topp 7 venstre ute på 70 cm dyp. Ca 4-5 meter fra land. Hadde også 13 meter rett ut. Et bunntackle og et tackel til UITW. I tillegg hadde jeg en fastmatch ca 30 m ute, og på samme sted hadde jeg også en pellet waggler.

Startskuddet gikk, og han ved båten fikk relativt rask fisk. Men stort sett babycarp. Fikk vel min første fisk etter ca 20 min. En 2 hg babycarp. Den tok på 3 hvite maggot på 13 TAP. Gikk en 10 min til, så fikk jeg en speil på 1 kg. Kult.

Sendte en SMS til Tonje for å sjekke hvor mye hun hadde fått, og jeg fortalte at jeg hadde 2 stk, hvorav den ene var på 1 kg. Kom svar tilbake at hu hadde 6 fisker, hvorav 2 stk over kiloen. Kult. Da har hun trukket en bra plass i Donut-lake. J

Han ved båten fikk mye mere en meg, men bare babycarp, så tenkte at om jeg kunne få flere slike på 1 kg, så skulle jeg holde tritt med han. Fikk ei karpe til etter 15 min, ca 3 hg.

Ble dødt etter dette. Han til høyre for meg begynte å få en del på TAP mot øya. Mest babycarp, men han fikk noen litt bedre også. Og han med båten startet også å få en og annen med bedre størrelse.

Gikk en halvtime til, så fikk jeg en på 100 gram på matchen. Bra, for da har jeg 2 plasser som «leverer».

Gikk rykter på at Sandberg fikk bra. Han satt oppe i det venstre hjørnet sett fra peggen min. Gunther fikk visstnok også bra, ikke mange, men han hadde et veldig bra snitt på fisken sin. Han satt peggen til venstre for Sandberg sett fra peggen min. Virket altså at det var samlet mye karpe oppe i den vika av sjøen.

Brodern satt på brygga langs med restauranten. Virket som dem ikke fikk så mye der. Blom satt på peg 2 ved parkeringen, enden på brygga, og han kom gående etter en 2-3 timers fiske, og kunne melde om kun 1 fisk. Han har kommet nr.2 og nr.3 totalt de 2 første årene av konkurransen. Men er jo typisk under karpefiske. Trekker man feil, så har man ikke sjans. Da hjelper det ikke at man er en god meiter.

Etter 3,5 timer begynte jeg å miste motet. Tonje hadde gått tom for strøm, så var spent på hvor mye hun hadde fått etter de 6 første fiskene jeg hadde hørt om. Så jeg forlatte peggen min for å ta en prat med Fjellis og Tonje. Fjellis hadde en 10-15 karper i variert størrelse. Mest smått. Og han hadde fått alt sitt på match mot øya. Han kunne rapportere om at Tonje hadde mye mere en han. Jeg gikk videre til hun, og hun kunne fortelle om 25 fisker, og i alle fall 5 av dem over 1 kilo. Aiaiai… dritkult. Fikk såpass bra at hun delvis hadde glemt at hun var syk. Hun hadde fått alt sitt på topp 6 TAP. Hadde også fòret opp margins samt 13 TAP, men hadde ikke prøvd disse plassene ennå.

Rett etter jeg hadde gått fra Tonje så hadde hun kroket dagens største karpe for sin del. Hun fisket med hvit hydro, og den hadde strekt seg 5 + meter. Hadde tatt 4-5 minutter å få den inn. Var ei karpe på over 2 kg.

Var tilbake på peggen min, og fisket de siste 10 minuttene, men fortsatt dødt på 13 TAP, ikke noe på de 2 swimmene til venstre, og heller ikke noe på match. Var glad konkurransen var over, for denne peggen var totalt livløs etter de første 4 fiskene.

Brodern kom bort til meg, og kunne melde om at han hadde fått 12 karper. Alle i margins under brygga, og dessverre, alle var babykarp.

Jeg fikk raskt pakket bort alle stengene mine, og ble med på innveiingen hele veien rundt….

Her ser dere bilde fra innveiingen av Sandberg sin fangst:


Dette er fangsten til Gunter:


På peg 15 satt min gode venn Thomas Leijon. Han satt på en måte på skrå bak meg, og kunne fiske mot brua som var imellom oss. Han hadde fått bra der. Hans egen historie kan dere lese her: http://tomasleijon.blogg.se/2012/may/hotet-pa-sommarland-kom-fran-vaster.html

Her er et bilde fra Thomas sin innveiing:


Ved siden av Thomas, på peg 14, satt Jonas Jansson. Han hadde aldri fisket karpe før, men ut fra dette catcherbildet kan det se ut som dette er noe han bør gjøre mere. Hehe…


Siste jeg har bilde av fra denne dammen er meg selv, og dette er altså hva jeg fikk:


Over til Donut lake, og Tonje. Hun endte opp på 27 fisker, ryktene gikk på at hun hadde bra snitt. Kun 3 babykarp. Og på dette bildet kan dere se at hun absolutt hadde bra snitt på sine fisker:



Tilslutt et bilde av topp 3 fra Skara sommerlands karpfestival 2012.

I midten, vinneren Andreas Sandberg (26880gr), Nr. 2, Tonje Hauger (22140gr) og nr.3 Gunter Furthmüller (21200gr).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment