Totalt antall sidevisninger

tirsdag 9. oktober 2012

2012-10-05 Treningstur på Tunevannet

Tok meg en tur hit i dag grunnet at dette vannet er backup både for KM’et til Acerina og GP nr.9. Skulle en av disse bli flyttet hit, så er det jo greit å vite hvordan fisket er. Regnet med at det var noenlunde det vanlige selv om dem hadde trålet opp 8 tonn med blankfisk her i fjor høst.

Vi valgte å fiske carpark-sektionen. Tonje satte seg på kanten mot brygga på venstre side, mens alex tok kanten på høyre side. Jeg og Fjellis satte oss på midten med meg nærmest Tonje. Så litt fisker inne på grunna mens jeg rigget opp. Usikker på om det var mort eller laue, men ettersom det ikke var noe vaking så gikk jeg ut fra at det var mort.

Tenkte å fiske TAP og match/slider, så gadd ikke rigge opp noe toppknyttstenger. Rigget match/slider ca 35 meter ut, og der hadde jeg rundt 280-300cm dyp. På 13 TAP så var det rundt 2 meter. Men vet det går et gressbelte på denne distansen i Tune, så dro loddesøkket langs bunn bortover. Og den satte seg i gresset med en gang. Begge veier. Tok da av 1 del, og testet på nytt. Fortsatt gress. Tok av ennå en del, så nå var jeg nede på rundt 9,5-10 meter. Fortsatt gress. Tok av ennå en del. Da hadde jeg gress rett frem, men ikke ei rose på 2 meter, og ikke noe innover, så da valgte jeg å fiske her. Ca 8-8,5 meter ut. Her var det rundt 120-130 cm.

Skøyt ut 12-15 håndfulle baller på matchen, og koppet i 2 baller med mye pinkies på TAP-plassen. Startet ute, men var ikke noe fisk der. Alex startet på 13 TAP, og fikk mort fra start. Tonje startet på 5 meter toppknytt, og hu dro også fra start. Begge fikk mort. Ikke noe laue.

Jeg gikk også inn, og der sto det mort ja. Beit så fort jeg kom til bunn. Litt likt det lauefisket som tidvis var i VM, bare at dette var mort da. Jeg hadde en 0,75mm Preston Slip Elastic. Litt tynn, for måtte «kjøre» morter over 50 gram. Alex gikk fra 13 TAP og inn på 4 meter nå, og han fikk bra også der.

Jeg lekte meg opp i 60 morter, Tonje hadde vel da 80. Så fikk Fjellis en skimmer på match, så da ville jeg ut å teste også. Var jo bare en treningstur for å finne ut hvordan Tunevannet var nå i oktober, og nå 1 år etter trålingen.

Jeg fikk bare morter på match. Skøyt stort sett en håndfull ball på hver fisk. I håp om å fòre i hjel morten, og heller få inn skimmeren. Fjellis fortsatte å få en og annen skimmer innimellom morten. Jeg fikk fortsatt kun mort. Ble dødt på toppknytt for Alex og Tonje, så da ville jeg inn å sjekke om det også var dødt hos meg. Det var trått nå, men ikke dødt. Og ble bedre og bedre ettersom jeg fikk fòret den i gang igjen. Og da begynte Alex og Tonje og få bedre igjen også.

Fjellis fikk ennå en skimmer, så da gikk jeg ut igjen. Tonje gikk også ut da, på feeder. Fjellis var vel oppe i 4-5 skimmers, og Tonje fikk 3 skimmers/brasmer på den ca 30-45 minutter hun prøvde ute. Jeg satt på match ut dagen, men kom ikke inn noe skimmers til meg. Kjipt. Fjellis sluttet vel på 8 skimmers, mens Tonje fikk 3 stk i tillegg til sine ca 115 fisker på 5 meteren.

Jeg endte vel på 106 morter. 80-85 av dem på kort TAP, og resten på matchen.

Alex hadde mest i dag med ca 170 fisk og 5,8 kg. Tonje hadde ca 5,5 kg. Fjellis med skimmers og mort på match (var vel en 20-30 min på 4 meter midt i treninga) hadde 3,9 kg, og jeg hadde 3,8 kg.

Ble da sist i dag, men det er ikke så farlig. Skulle nok klart en god del på toppknytt. Det som var mere skummelt var at Fjellis fikk skimmers på match og ikke jeg. Han hadde mørkt fòr og jeg lyst. Men jeg og Tonje brukte det samme fòret og hun fikk jo også 3 skimmers på den korte tiden hun var ute. Jeg fòret presist og bra, så gikk ikke på det heller. Får vel skylde på plassen da. J

Ellers fikk jeg vel kun 2 lauer innimellom mortene. Og ikke så jeg noe lauevaking heller. Så da har nok trålergutta klart å ta opp mye av laua i tunevannet, men ikke morten og skimmersen.
Dagens catcherbilde:
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment