Totalt antall sidevisninger

mandag 22. oktober 2012

2012-10-21 GP nr.9 - Sildvannet

Hadde regnet masse i uka før konkurransen. Store deler av Østfold var ikke fiskbart grunnet all nedbøren. Iallefall ikke rennende vann, for de så ut som superkakao, og mange av dem rant over sine bredder.

Men oppe på Hedmarken vet jeg at mye nedbør ikke er ensbetydende med kakao. Er faktisk sjelden jeg har opplevd at det blir noe særlig farge på vannet uansett. Vannet var klart og fint det, men var ganske høy vannstand da. Sikkert 30-40 cm over normalen.

Dette stevnet på Sildvannet skulle egentlig ha vært arrangert for 14 dager siden, men ettersom bonden ikke hadde slått kornet sitt på den strekka vi fisker, så måtte vi utsette/bytte om strekker. Raufjøringen steppet inn på kort varsel og tok GP nr.8 i Harstadsjøen.

Men nå 14 dager etter så hadde bonden fått slått jordet sitt. Noen av oss var usikre på om vi ville klare å kjøre på et bløtt jorde, men det gikk helt greit.

Forrige gang jeg var med på GP her, så virket det på meg som det var en del bedre fiske på høyre side av strekka en det er på venstre. Så jeg var lysten på å trekke lave nummer/langt til høyre. Brodern ville også dette, og han håpet på peg 3 eller 4. Opp av hatten trakk han peg 5. Det må sies å være nært nok vel.

Så var det min egen tur. Visste at peg 2 lå igjen, så håpet på den, og det var den jeg fikk. :-P

På min høyre side hadde jeg da Per Martin Tenåsen på peg 1. På min venstre side hadde jeg Geir Tenåsen på peg 3, Viggo Johansen på peg 4 og brodern på peg 5. Alene fra Acerina på denne seksjonen liker jeg.

På B-seksjonen så var Runar eneste fra Acerina. Han hadde Finn Erik og 3 Tryslinger på sin seksjon.

På C-seksjonen satt Håvard og Krzy ved siden av hverandre.

På D-seksjonen hadde vi Tonje og Fjellis fra Acerina. Fin spredning.

Vaket mye før start, så trodde det kanskje kunne bli noe ala GP-stevnet her i fjor. Altså over 200 fisk og rundt 3 kg. Derfor rigget jeg opp mye toppknytt. 3m, 3,5m, 4m, 5m, 6m, og 7 meter. I tillegg rigget jeg opp topp 4 margins til abbor. Både til høyre og venstre, samt topp 6 etter mort og topp 8/11,5 meter etter mort.

Fòringssignalet gikk og jeg startet med 2 løse kopper med litt pinkies og hamp i på topp 6. Deretter la jeg det samme på 11,5m, men der tok jeg også i litt casters. Så klippet jeg opp 20 mark med litt caster i på høyre side til abboren, og identisk på venstre side.

De fleste jeg observerte under grunnfòring la ut lite fòr, noe jeg tror er lurt. Men det var en mann som var meget positiv. Og det var min bror. Tror han la ut 6 appelsiner på langplassen, og like mange på kortplassen. En skummel taktikk, men man vet jo aldri.

Startet på topp 6. Gikk vel 5 min før jeg fikk min første mort. Finn Erik på B-seksjonen hadde vel da allerede fått 5. Jeg tror jeg var oppe i 6 mort, før Geir på min venstre side fikk en mort. Så begynte alle å få litt. Finn fisket bra fra start til slutt. Han fisket på bunn hele dagen. Samme gjorde jeg. Runar fisket høyere i vannet. Han fikk flere i antall, men klaget stadig over dårlig snitt.

Etter 1 time og 15 minutter så kroker Per Martin ei brasme på 7 meter toppknytt. Driller den en liten stund, så ligger den trygt i håven. Så ut so ei brasme på 1,1-1,2 kg. Med det bettet jeg hadde hatt så langt i dag, så skulle han bli lei å slå. Rett etterpå, tror jeg det var, så går brodern ut og tester abborplassen sin, og får en abbor på 250-300 gram. Aiaiai… Så på dette tidspunktet lå jeg nok nede på 3.plass.

Jeg fortsetter å male på. Plukker litt nå og da på topp 6 plassen. Ikke noe på abborplassene og bare en 2-3 mort på 11,5 meter TAP. Andre gangen jeg går på abborplassen til venstre, så får jeg en mort på ca 60 gram. Noe som er en meget pen fisk på Sildvannet.

Runar hadde en periode der han dro tett på 60 fisker på 6 m toppknytt. Men da fortsatt høyt i vannet, så snittet var dårlig. Men 60 fisk er 60 fisk da. Blir jo vekt selv om dem kanskje veier under 10 gram pr stk.

Etter 4 timer ender jeg på 72 fisker. Finn Erik fikk 85 fisker, og Runar 120 fisker.

Intern på min seksjon så tror jeg Per Martin tar meg, med sin brasme, samt en 20-30 mort i tillegg. Og den ene morten var en 60 grams + så jeg.

Brodern har abboren sin + ca 30-40 morter. Geir og Viggo hadde jeg god kontroll på.

Per Martin er førstemann til å veie inn, og når jeg ser brasma hans på nytt, så ser jeg at den ikke var så stor som jeg først trodde. Den så ut til å være rundt 7 hg. Opp på vekta går all fisken hans, og vekta sier 1040 gram.

Neste ut er meg selv. 72 morter. Alle på bunn. Tipper jeg har en plass mellom 1000-1100. Får se min egen fisk i veienettet, og tipper det til 1100 gram +. Vekta sier 1300 gram. :-D Jeg måtte ta en fist-pump og et høy og tydelig YEEESSSSSSSSSSSS. Trodde ikke jeg skulle ha mere en Per Martin, så det ble ganske følelsesladd.

1300 gram delt på 72 fisker gir meg et snitt på 18,05 gram.
Dagens fangst:

Geir veier inn 420 gram, og Viggo veier inn 510 gram. Siste mann ut på min seksjon er brodern. Ser at abboren hans er på ca 3 hg, men ser også at brodern mest sannsynlig har fisket morten sin i overflata, for de seg ikke ut til å snitte på mere en 7-8 gram. Tipper han har 7 hg. Vekta viste 770 gram.

Runar med sine 120 fisker veide 1250 gram. Dette ga Runar et snitt på 10,41 gram.

Finn Erik var nestemann ut. Han hadde 85 morter, og dette veide 1890 gram. Snitt på 22,23 gram. Jeg hørte Runar pratet om at Finn dro panner hele dagen. Snitt på 22 gram er vel ikke direkte panner :-P , men forstår Runar godt. Finn hadde jo over dobbelte av snittet til Runar.

Krzy hadde fått brasme, og alle var sikre på at han ville vinne sin seksjon. Så da visste vi samtidig at Runar kunne ikke bli dårligere en nr.2 på sin seksjon om han skulle vinne GP-serien i år. Finn hadde allerede slått han, så hva kunne de 3 siste på seksjonen gjøre.

Svein veide inn 500 gram, og Espen 470 gram. Så hittil hadde det gått bra. Sistemann igjen. Ivar Borthen. Eneste mannen som nå kunne hindre Runar å vinne GP-serien 2012. Vi visste at han hadde fått en abbor på 500 gram-ish, og hadde også en skimmer. Vi så fisken i veienettet, og så at dette kom til å bli meget jevnt. 1190 gram sto det. 60 gram bak Runar. Runar ble selvsagt dritglad, mens Kryz ikke akkurat jublet av begeistring. Men dette er 2 meget dyktige fiskere, som har stor respekt for hverandre. Dem shaket hands og gratulerte hverandre. Nr.1 og 2 i GP serien 2012.
Dagens seksjonsvinnere:

Fullstendige resultater fra dagen: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=757

Kampen om 3je plassen i GP-serien var også meget tett. Fighten sto mellom Tommy, Rune, Odd Henning, Håvard og meg selv. Tommy fikk en 3er i dag, og kunne stryke en 4er. Rune fikk en 2er i dag, kunne stryke en 5er. Odd Henning fikk en 4er i dag, og det var en 4er han hadde å stryke, så ingen endring på han. Håvard fikk en 5er, og hadde en 7+1 og stryke.

Tommy, Rune og meg selv endte opp på 13 poeng. Jeg har 3 stk 1.plasser, Tommy har 2 stk 1.plasser og Rune har ingen 1.plasser, så da var det jeg som klarte å raske til meg 3.plassen i GP-serien i år.
Topp 3 i GP-serien i år:

Sluttresultatet i GP-serien 2012: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=758

Foreløpig landslag 2013 ser da slik ut:

Krzy, Niklas, Tommy, Rune, Odd H og Fjellis (tatt bort Runar, for han fisket nasjonal i år).

60 dager har disse på seg til å takke ja eller nei på om dem kommer til å benytte seg av landslagsplassen.

Neste stevne for min del blir da WL nr.2. Som går på dagens arena. Sildvannet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment